Cazul TITANIC (1.027 cuvinte, 4 imagini)
CAZUL
TITANIC
După naufragiu, mulţi specialişti s-au întrebat DE CE comandantul şi consiliul de ofiţeri nu au încercat metode eficiente pentru evitarea
scufundării atît de rapide. Astfel:
Ø punerea maşinilor pe drum înapoi
pînă la cea mai apropiată navă din zonă ar fi putut salva toţi pasagerii şi echipajul. Prin
navigaţia cu pupa înainte se
reducea presiunea asupra pereţilor etanşi din prova şi pînă
la Californian, aflat la doar 10 mile
distanţă, s-ar fi putut ajunge într-o oră cu numai
jumătate din căldări în funcţiune.
Ø o a doua soluţie consta în inundarea deliberată a ultimelor două compartimente etanşe din pupa. La ora 0:30, cînd înclinarea Titanic-ului era de numai 3 grade,
manevra ar fi fost salvatoare. Nava ar fi intrat în
apă mult peste linia de plutire, dar nu s-ar fi scufundat. Nu se ştie cine
le-a inventat, dar ambele au fost folosite zece ani mai tîrziu în timpul
Primului Război Mondial.
Ø în fine, combinarea reţetelor le
potenţa reciproc.
(Cristian Crăciunoiu, Alfred
Neagu – Dialogul omului cu marea
Editura Albatros 1988)
Foarte frumos ! DE CE oare nici măcar ceva
similar nu a fost propus ?
DE CE oamenii cei mai cei mai educaţi, cei mai puţin înclinaţi spre superficialitate, cei cărora prin tradiţie pasagerii le încredinţaseră destinele
lor au fost tocmai cei care, paralizaţi de situaţie, nu au
ştiut să acţioneze corect,
sacrificîndu-şi subiecţii într-un
dezastru fără precedent ? De fapt distrugîndu-se pe sine ! Acest paragraf (uşor teatral) chiar dacă
pare inserat cu forţa, prefigurează ideea centrală a întregului studiu.
Să vedem cine era căpitanul, echivalentul
pentru Titanic al unui şef de stat (aproape dictatorial): Edward J. Smith, 62 de ani, trei decenii de
navigaţie în funcţii de comandă,
serviciu ireproşabil. Perfect ! Competenţă
mai bine dovedită nici că se poate. Dar în ce consta ea cu adevărat ?
|
Magellan pus la bătrîneţe să conducă o uzină plutitoare ― ”şoc al viitorului” mai dur nici că se poate.
Foarte ciudatǎ pare a fi încremenirea
ideaticǎ a celorlalţi ofiţeri (mai tineri) prezenţi la bord, inclusiv a proiectantului navei. Sǎ fi fost
vorba de fascinaţia uriaşului vapor declarat ”nescufundabil” spulberatǎ
super-brusc ? Un fel de letargie hipnoticǎ în faţa cobrei gata sǎ te înghitǎ ?
Ne putem întreba. Sǎ nu uitǎm însǎ vreun moment cît de grea este judecarea
actelor cuiva post factum.
Bietul Edward J. Smith doarme-şi somnul de veci dizolvat în apa
oceanului, fiindcă în miezul catastrofei şade ascunsă o greşeală mult mai gravă decît a lui. Lipsa unui
personaj central, clar răspunzător, o diluează pînă spre camuflare. Iar
documentarele moderne insistǎ cu inginereascǎ miopie asupra calitǎţii niturilor
şi a tablei din bordajul transatlanticului.
Aşadar, la 10 mile marine de Titanic staţiona, din cauza gheţarilor, nava Californian. Operatorul radio, după
un schimb de mesaje cu viitoarea victimă, închide aparatul şi se duce la culcare
aproximativ în momentul ciocnirii
― 23:30. Degeaba la 0:45 se lansează rachete de semnalizare ― ofiţerul de cart de pe Californian le înregistrează ca pe o extravaganţă
a unui pachebot de lux.
ULUITOR ! Radioul, o invenţie nemaipomenită care elimina definitiv izolarea seculară a
navigatorilor, era tratat nepăsător-neglijent. Într-un loc atît de obişnuit cu munca 24 de ore din 24
(mult înainte ca industria
să impună astfel de reguli), s-a considerat că noutatea lui Marconi nu merită
efortul de a sta treaz noaptea. Vă vine să credeţi ?
La 1 Septembrie 1985, 72 de ani după
eveniment, cînd două nave de cercetări au transmis vestea localizării Titanic-ului la 4.000m adîncime, s-a
produs un fenomen unic în lumea marinarilor ― traficul radio între navele de pe
toate mările şi oceanele globului a scăzut aproape
la zero; toţi erau în aşteptarea confirmării. Omenirii i-au trebuit trei sferturi de secol
pentru a străpunge zidul propriei inerţii.
1.500 de victime aflate în soluţie salină,
cu Edward J. Smith în frunte, ne vorbesc peste decenii despre orbirea umană mai
convingător decît cei 30 de milioane de morţi ai Marelui Război.
***************************************************************************
1 Septembrie 2019 A. Novikov-Priboi Țușima vol. II pag.381-382
Editura pentru
literatură universală 1962
...―
aprovarea crucișătorului
(Amiral Nahimov) se accentua mereu. Era
inundată toată prova navei, pînă la coasta a treizeci și șasea.
La
propunerea mecanicului navei, s-au pus mașinile pe drum înapoi, crucișătorul
navigînd astfel cu pupa înainte. Presiunea apei a scăzut simțitor și catastrofa
a fost deocamdată amînată.
Iată cum tocmai războiul, în coada căruia
am înghesuit ”cazul Titanic”, aruncă o lumină nouă asupra ”încremenirii
ideatice” de la bordul transatlanticului. Iată că metoda despre care ne
vorbește Cristian Crăciunoiu și Alfred Neagu fusese deja inventată cu șapte ani
înainte de scufundarea colosului. Sau poate încă și mai devreme.
Totul se leagă în profunzime și deloc la
suprafață.
Comments
Post a Comment