Despre Ucraina și nu numai (5.817 cuvinte, 14 imagini)


     Cum Ucraina nu este un stat fantomă creat exclusiv prin voința unui grup de politicieni, chestiunea-i mult mai încîlcită. Evoluția ei fiind strîns legată de a Poloniei demersul meu se va limita la cîteva accente. Însăși istoria Poloniei seamănă cu un labirint infernal pe care, oridecîteori am încercat să-l descîlcesc, am amețit. Gîndește-te doar la două ”detalii”: un rege al Ungariei și un voievod al Transilvaniei (după prăbușirea Regatului Maghiar) au fost ȘI regi ai Poloniei. Ba chiar și Michaele Bravul al nostru ambiționa la coroana poloneză (din cauză că, de la 1569,  devenise electivă, nu dinastică). Ce legătură are asta cu Ucraina ? Păi încă de pe vremea lui Vladislav II Jagelonul  (lituanian) Polonia fuzionase prin uniune personală cu Lituania, ducat ce se întindea (pe vremea aia) de la Baltica la Marea Neagră. Vladislav ? Care Vladislav ? Remember Cavalerii teutoni de Henryk Sinkiewicz și pe Spătarul Coman and his archers trimis de Alexandru cel Bun în ajutorul regelui poleac împotriva ”fioroșilor” călugări-războinici nemți.
     Așaa ! S-o luăm de la început: după ce timp de secole Sudul Rusiei (actuale) fusese măturat de nenumărați năvălitori (goți, huni, avari, et j´en oublie), aproximativ la finele veacului IX se fondează Kievul. În acele vremuri (vezi harta) zona era dominată de hanatul Khazar (~650-969), un neam turcic, iar Kievul, la început, a fost doar un avanpost al respectivei formațiuni. Dar, cam pe la finele perioadei, pe măsură ce hanatul slăbea, pe Nipru și pe Volga au început să circule drakkar-ele vikingilor suedezi (varegi). Intrepizii negustori-pirați, profitînd de ușurătatea ambarcațiunilor lor, urcau pe Neva-Volhov și pe Dvina pînă la foarte scundul nod hidrografic al dealurilor Valdai (360m), tîrau corăbiile pe uscat, apoi coborau spre Marea Neagră și Caspica (”drumul de la varegi la greci”). Tot privindu-i  cum bîntuiau în sus și jos, slavii din împrejurimi i-au rugat să preia conducerea ca să întemeieze și ei un soi de stat, singuri nefiind în stare. Prin dinastia Rurikizilor (anterior domnitoare în Novgorod-Holmgard) începe Rusia Kieveană (Igor = Ingvar, Olga = Helga, etc.).

     Evident că rușii nu recunosc sub nici o formă (acum și dintotdeauna) povestea de mai sus, deși există documente scrise (chiar de ei) irefutabile, iar mai nou probe ADN.  

     Reține pentru mai tîrziu auto-asumata incapacitate politică a slavilor.

     Rurikizii s-au slavizat rapid și Kievul a început să domine zona, fără a avea puterea de a închide culoarul de la Sud, pe unde au continuat să năvălească diverși asiatici călăreți (ultimii pe rol fiind cumanii și pecenegii – vezi sate românești cu numele ”Pecineaga”, sau nume de familie ”Becineagă”). Lovitura de grație a venit din partea mongolilor (marea invazie din jurul anului 1240). Deja nu prea unite, toate formațiunile politice slave fură spulberate, devenind tributare tătaro-mongolilor pentru vreo 200 de ani. Polonia și Ungaria au suferit la rîndu-le lovituri grele. Se spune că această năvălire a dus la separarea celor trei ramuri rusești -  bielorușii, ucrainienii și rușii propriu-ziși. Conjectura mi se pare exagerată – nici înainte nu exista măcar vreo  tendință spre unitate. Mai ales că toată povestea se desfășura pe o suprafață incomparabil mai mare decît diversele zone ala restului Europei, plus lipsa oricăror articulații naturale (munții – doar o cîmpie nesfîrșită unde toată lumea se bălăbănea de colo-colo).
     Cert este că, pe măsură ce slăbea puterea Hoardei de Aur, rușii ridicau din nou capul, în frunte cu Moscova, cel mai îndepărtat (și astfel protejat) oraș față de nucleul puterii tătare. Oricum, în atîta amar de ani, influența mongolă căpătase și alte forme decît simplul jaf. O bună parte din cele mai vechi familii nobiliare ruse sînt de origine tătară - Veliaminov-Zernov, Godunov, Arseniev, Bahmetev, Bulgakov (descendenții lui Bulgak), și Ceadaev (descendenții lui  Djagatai, fiul lui Ginghis Khan's).

     Nenorocirea a constat în amintita electivitate a coroanei poloneze, slăbiciune fundamentală a celui mai important factor civilizator din zonă. Extrem de interesanta hartă de mai sus, cu o Polonie imensă, reprezintă apogeul și domnia (scurtă) a lui August der Starke, inițial doar principe elector al Saxoniei. Încă din timpul lui, așa-zisa uniune polono-lituaniană s-a ratatinat serios printr-o serie de războaie imbecile.
     Un factor, pozitiv la prima vedere, mizerabil pe termen lung, au fost cazacii.  Unii ruși, doritori de libertate, și-au părăsit locurile de baștină din Nord (unde iobăgeau), emigrînd spre teritoriile goale din Sud. Acolo, inspirați de tătari și corciți cu ei, s-au constituit într-un fel de republică banditească. Libertatea LOR a constat în expediții de jaf oriunde găseau oportunități. Din celebrul tablou al lui Repin se vede clar filiația tătară, deși se țineau de creștini. 

     Încă un miș-maș specific Europei Orientale.
     Nu se pot nega inițiativele lor ”eroice”, precum cucerirea Siberiei de Vest
(hatmanul Iermak la 1580), un soi de mișcare ”civilizatoare” în spațiul cvasi-vid de dincolo de Urali, asemănătoare (de departe, de foarte departe) cu colonizarea Americii de Nord. Însă, începînd cu Tratatul de la Pereiaslav (1654), care urmărea ieșirea căzăcimii de sub hegemonia Poloniei și apropierea de Moscova, încet-încet, libertatea LOR a început să fie plătită prin oprimarea fraților de limbă. Cazacii secolului XIX-XX deveniseră un fel de jandarmerie călare, folosită de țari pentru înăbușirea oricărei răscoale, din Kamceatka pînă în Basarabia. Atunci cînd s-au ciocnit de armate serioase, precum în războiul ruso-japonez (1904-1905) sau cu nemții în Primul Război Mondial, au luat-o pe coajă zdravăn. Iar Stalin i-a terminat complet. Degeaba rămășițele lor s-au aliat cu Hitler, prin trădarea englezilor de la Linz (Austria 1 Iunie 1945) 32.000 de cazaci, inclusiv femei şi copii, au fost îmbarcaţi în vagoane de vite şi camioane și predați R.K.K.A. (Rabocie-Krestianskaia Krasnaia Armia = Armata Roşie a Muncitorilor şi Ţăranilor). Unii s-au sinucis înainte sau pe drum. Mamele şi-au aruncat din tren copii de la sîn (de pe poduri, să fie sigure că pier). TOȚI  au ajuns în GULAG, iar șefii (Krasnov, Şkuro, Keleh-Ghirai și Helmuth von Pannwitz – ofițerul german de legătură care i-a însoțit voluntar) au fost spînzurați.
     Mai nou fură reînviați exclusiv în scopuri propagandist-scenografice.

     Tratatul de la Pereiaslav a marcat și debutul înfeudării Ucrainei de către ruși. Punctul de neîntoarcere a constat în cele trei împărțiri ale Poloniei între Prusia, Rusia și Austria. (1772, 1793, 1795). Această crimă politică, la care a achiesat  orbetele (că nu pot să-i spun altfel) Firfirică al II-lea (Friedrich der Große) și Maria Tereza (cu mari remușcări, exprimate public), a distrus entitatea care separa-apăra Europa de Imperiul Nordic. Cu aceeași ocazie Ucraina a fost văduvită de unul din cei doi poli (cel civilizat) între care oscilase de cîteva sute de ani.

     Finis Poloniae ! Finis Ucrainae !
     Paranteză: ceea ce mă enervează la maximum cînd îmi aduc aminte despre cum am învățat istoria ȘI despre ce am aflat din cărțile de popularizare citite, este rolul incredibil de mic jucat de hărți. Ni s-a împuiat capul cu memorarea diverselor date, dar manualele aproape că nu aveau hărți. Ori, așa cum se spune, o imagine face cît 1000 de cuvinte. De fapt stăm blocați în hipnoza față de textul scris, folosind ilustrațiile pe post de zorzon. E drept că nimic nu poate înlocui vorbele, dar totuși...

     O idee încă și mai cretină, de data asta generală, este separarea istoriei naționale de cea universală. Pură nebunie: chiar insulara și auto-izolata Japonie nu s-a putut feri de evenimentele de pe continent. Cea mai firească metodă ar fi predarea istoriei universale cu accent pe ”patrie”, acesta (accentul) scăzînd ca intensitate în cercuri concentrice. Cel puțin noi românii, suferim de respectiva formă de autism și în cazul evenimentelor curente: rar, extraordinar de rar, presa scrie despre țările limitrofe (pînă și faptele diverse de genul accidente sau fenomene meteo extreme se petrec doar în USA, China sau Patagonia). Maximum de ticăloșie a fost atins în timpul războiului din Jugoslavia, cînd eram pur și simplu bombardați cu știri factual-sinistre, fără să înțelegem nimic (fiindcă nu ni se explica nimic). Aicea sigur a jucat un rol și oculta kaghebisto-securistică care dezinforma, mimînd supra-informarea.  

     După absorbirea de către Rusia, în Ucraina nu s-a mai petrecut nimic semnificativ pînă la M.R.S.O. (Marea Revoluție Socialistă din Octombrie). După Pacea de la Brest Litovsk nemții și-au adjudecat Ucraina sub formă de protectorat (gen Canada, Australia) ceea ce însemna ca ea să-și construiască singură statalitatea, cu excepția relațiilor externe. După sute de ani de țarism ultra-centralizat bineînțeles că n-a ieșit nimic, doar nesfîrșite lupte intestine. Ulterior bolșevicii au recuperat-o lejer. Super-inteligenții de la Versailles l-au trimis pe Lord Curzon (George Nathaniel Curzon, 1st Marquess Curzon of Kedleston) să traseze granița dintre Polonia și Ucraina. Cu perfecta nepricepere a occidentalilor în problemele Europei de Est, individul a mîzgîlit ceva, numai bun să-i servească pretexte lui Stalin 25 de ani mai tîrziu. Polonezii s-au luat la bătaie cu R.K.K.A., au ocupat Kievul, apoi au fost înfrînți și s-au retras, apoi i-au bătut din nou pe ruși - frontiera s-a stabilizat, mult la Est față de  pictura lui Curzon.
     A urmat teribila colectivizare stalinistă, lovind Ucraina cu prioritate (era cel mai bogat spațiu agricol al Rusiei și nițel mai puțin învățată cu șerbia). Cred însă că despre catastrofa numită holodomor deja ai auzit – presa de peste tot a dezgropat-o pentru a oferi minime explicații cu privire la animozitatea ruso-ucraineană. Ce aș putea să adaug ar fi numărul imens de ucrainieni înrolați voluntar în Wehrmacht. Nu cunosc totalul, dar au fost momente în care vreo 800.000 (nici un 0 în plus) de hiwi (Hilfswilliger) serveau sub drapelul cu swastikă (nu chiar toți ucrainieni, dar ei formau majoritatea). Americanii au găsit vreo cîțiva din ăștia la Zidul Atlanticului. În fine, unii partizani ucrainieni, după ce luptaseră cu nemții, la ”eliberare” au continuat guerila împotriva sovieticilor. Au fost zdrobiți.

     La final ”aliații” mutară Polonia cu cîteva sute de kilometri spre Vest, pe seama Germaniei (faimoasa linie Oder-Neisse) și astfel Lwow-ul (Lemberg, sau Liovul cronicarilor noștri) a devenit oraș ucrainian. Tot din vechime: Ion Vodă cel Cumplit aliat cu cazacii zaporojeni împotriva turcilor. În ce context, habar nu am.
     Aicea pun punct subiectului Ucraina. Din ce știam, am pritocit un fel de varză, completată cu un pic de wikipedia. Nu sînt mulțumit: nu e genul meu de a aborda istoria. După cum poate deja ai observat, îmi plac demonstrațiile abundent-redundante pe un subiect cît de cît circumscris. Probabil o deformație inginerească. Cert e că n-ar strica să știm ceva mai multe despre aceste teritorii atît de apropiate. Pentru asta însă trebuie categoric abandonată istoria națională tip buricul pămîntului, iar manualele rescrise cu suflet, pedanterie și niscai geniu sintetizator. După opinia mea ele ar trebui structurate pe două părți: una minimală, aproape scheletică, cuprinzînd evenimentele esențiale; a doua cu multiple completări: diverse episoade pitorești și pline de semnificație (Veni, vidi, vici și alte ziceri ale anticilor) & demontări ale mecanismelor ce au condus de la evenimentul X la evenimentul Y & judecăți de valoare, etc. Prima parte să fie obligatorie și răsplătită cu nota maximă 7 (hai 8), cea de a doua opțională pentru completarea punctajului pînă la 10. Echilibrul dintre ele este crucial: să fii obligat să mesteci rumeguș (secțiunea I) ca să ajungi la friptură (secțiunea II) nu poate duce la nimica bun. Detalierea metaforei ”gastronomice”: prima jumătate să fie un fel de chiftea, cît de cît comestibilă, stimulînd apetitul pentru un desert fin și gustos (cealaltă jumătate).  Schimbarea radicală a paradigmei presupune muncă grea de concepție și eforturi enorme la aplicare (profesorii).

     La final profit de ocazie pentru a așterne în scris o idee ce-mi zbîrnîie prin cap de ani buni.

     Mai întîi recapitulăm cîteva opinii despre ruși.

§ ...barbarie mongolă şi mîrşăvie bizantină mascate sub veşmînt europenesc... ...puternicul stat... este un colos cu picioare de lut, unde totul se prăbuşeşte, unde uriaşa armată nu este decît o gloată pestriţă, neputincioasă, prost înarmată, condusă de nulităţi, unde domnesc moravuri de pe vremea lui Genghis-han, iar mita, servilismul şi hoţia întrec toate exemplele cunoscute, că autoamăgirea cîrmuitorilor ruşi se învecinează cu nebunia... (Bulat Okudjava Călătoria diletanţilor, Editura Univers 1985)

§ Un …regim nesănătos… mixtură de laşitate, orbire, şiretenie şi stupiditate pilota colosul Rusia la finele sec.XIX şi începutul următorului (nu că înainte ar fi fost mai bun).

§ Autocraţie, Ortodoxism, Naţionalism ― anti-englez, anti-yankeu, anti-capitalist, anti-parlamentar, anti-liberal, şi, evident, anti-semit. A mai rămas ceva ne-anti ?

§  „le curg balele de lăcomie”, „insaţiabili”, „rău intenţionaţi”, „ahtiaţi după bunurile altora”, „intratabili” – opinie chineză, aprox. 1900.

§ Ipocrizie neruşinată care va rămîne neegalată pînă la Pactul Ribbentrop-Molotov – aserţiune legată tot de diferendele cu China anilor 1900.

§ Resemnare pasivă întreruptă de rebeliuni violente, neîncredere individuală şi credulitate colectivă, simplism în idei, misticism în sentimente şi fanatism în prejudecăţi... barbaria în civilizație. (Karl Marx despre țăranii ruși)

§ Tudor Arghezi:

     Adevărul este că între europeni şi ruşi e o diferenţă ca de la ied la hipopotam. E o lume de stupefacţii şi gigantisme. Definirea spiritului rusesc porneşte de la diferenţa cosmică faţă de spiritul european. A căuta să-l înţelegi după normele firescului e o întreprindere zadarnică.

     Dacă mintea noastră merge la dreapta, mintea rusească o ia de-a-ndaratele şi săgeata ei de manometru tremură şi sare peste intervale. Au alte filozofii, chiar alte matematici. Ruseşte, una cu trei face între şapte şi nouă şi minusul e cubat. De două ori patru e unsprezece sau treizeci şi cinci. Conflictul de caracter ia la ruşi proporţii elefantiazis fantastice şi se tîrăsc (sic !) între Adam, Iov şi Apocalips. Neamul ăsta, pe care îl cunosc în străinătate, în exemplarele lui princeps, poate să fie internaţional şi naţionalist şi şovin în acelaşi timp, pravoslavnic bigot şi ateu, de-a valma. La el, contradicţia se armonizează. Lucrurile ce se bat cap în cap îşi împletesc coarnele într-o logică înspăimîntătoare. Diametralele opuse duc la unicul oblic şi la sinteza neagră.

     Masiva prezenţă a cadrelor militare superioare de extracţie teutonă (baltică, finică, sau de-a dreptul din inima Europei) ar merita un capitol separat. Partea tristă a chestiunii constă în alinierea milimetrică a respectivilor “străini” la cvasi-generalul tembelism incompetent ce caracteriza casta  ofiţerească a Rusiei imperiale.  Unde au dispărut (prea) bine-cunoscutele virtuţi militare nemţeşti ?  Transplantaţi pe pămînt rus  un regim putred, narcisist, corupt, complet desprins de realităţi i-a adus pe toţi la acelaşi numitor.

     Prin prisma celor de mai sus, precum şi a catastrofalelor performanţe ale armatei ruse în Primul Război Mondial, ne putem întreba care a fost temeiul logic al speranţelor nutrite de ”creierele” occidentale cu privire la faimoşii generali alb-gardişti Kolceak, Denikin, Iudenici ş.a. în lupta cu bolşevicii.

     În cadrul orbirii generale, se vede (încă o dată) că pentru elitele franceze şi britanice TOT ce se află dincolo de Rin era (este) deja PREA departe. (citat din mine însumi; vezi ce am spus și despre Lord Curzon).   
    Ceva nu-i în regulă. PREA MULȚI consideră poporul rus o aberație monstruoasă. Despre nici o altă națiune nu s-au emis atîtea opinii furibund-negative. Pur subiectivism, sau există vreo bază reală ? Și, dacă există, care ar fi explicația ?

     Să-ncercăm contabilizarea FAPTELOR.

     După limbă, rușii sînt indo-europeni. Un ”club” vast din care mai fac parte arienii din India (ăia cu Mahabharata și Ramayana), persanii (Arian-Iran), hitiții, grecii (minoici și post minoici), tracii, latinii, celții, germanii și încă vreo cîțiva.
     Privind lucrurile de foarte sus, ce aspecte non-lingvistice  îi mai caracterizau pe indo-europeni ? Să observăm că, oriunde s-au dus, AU ÎNTEMEIAT STATE. Mai imperial-despotic-orientale în India și Persia, mai mititele primitiv-democratice în genul grecilor și restul trupei europene. Acea ”democrație militară” despre care învățam la Materialism Dialectic – fiecare bărbat înarmat putea accepta sau respinge o decizie a șefului prin aclamații – era specifică celților, germanilor etc., dar complet necunoscută egiptenilor, sumerienilor, asirienilor.

     În concluzie, indo-europenii fondau state, erau războinici și practicau un soi de vox populi incipient.   Buun !

     De unde pornit-au ei spre toate colțurile lumii ? Se știe tot grație lingvisticii: din Sud-Estul Rusiei europene.

     Iarăși ”Buun !”

       Migrațiile au încetat complet cu secole înainte de Christos. Și ? Și PAUZĂ ! Prin zonă nu s-a mai întîmplat nimic remarcabil cel puțin 1000 de ani, cu excepția sciților, însă ăia au venit din Iran.

     Prin secolul V după Christos izvoarele scrise încep să-i descopere pe slavi, cam în aceeași zonă.  Rămîne un mister ce-au făcut ei atîta amar de vreme încît nu i-a observat nimeni  (nenumărate colonii grecești pe malul nordic al Mării Negre, apoi perioada de maximă înflorire a Romei). Or fi stat ascunși prin tufe, precum daco-romanii între retragerea aureliană și Litovoi ?

     Să vedem însă ce au întreprins ”proaspeții” indo-europeni DUPĂ emergență. Pentru asta îi vom da cuvîntul lui Lucien Musset (Invaziile vol.II – Al doilea asalt asupra Europei creștine, Editura Corint, București 2002).

Pag.72 ...Către secolul al VIII-lea, slavii au început, la est, să iasă din taiga, coborînd pe Volga, Oka şi Don. Înaintarea lor... a fost repede oprită de călăreţii nomazi din stepă.

Pag.73 ...Extinderea spre vest pare să fi început în secolul al IV-lea şi a urmat, la o distanţă apreciabilă, retragerea germanilor. Ea trebuie să se fi produs într-o regiune aproape depopulată, în orice caz dezorganizată şi, prin urmare, de la început într-o manieră paşnică. Din secolul al VI-lea, slavii trebuie să fi atins Baltica Răsăriteană, fără îndoială Elba şi, foarte probabil, Boemia şi Alpii Orientali. Pe toată lungimea acestui front, s-au ciocnit de germani rămaşi pe loc şi nu au mai realizat pe urmă decît progrese nesemnificative. ...Expansiunea ulterioară a luat doar forma unei creşteri a densităţii locuitorilor în interiorul acestei limite...

...Această imensă extindere seamănă mai mult cu ocuparea unui teren gol decât cu o cucerire. (tulburător de similară cu invazia Siberiei un mileniu DUPĂ) Slavii nu au trebuit să elimine ocupanţi anteriori; acolo unde, prin excepţie, aceştia existau în număr important, s-au mulţumit să-i înconjoare (balticii din Prusia)...

Pag.74 Uneori s-a atribuit avarilor un rol preponderent în distrugerea ultimelor elemente germanice la est de Elba. În realitate, nimic nu indică faptul că avarii ar fi fost avangarda înaintării slavilor spre vest. Nu au jucat acest rol decît în sud-vest şi sud. În marşul spre vest, slavii au fost singuri şi s-au oprit în momentul în care au întîlnit teritorii populate şi organizate...

Pag.75 ...Însă o dată cu domnia lui Iustinian, totul a început să se schimbe. ...l-a adus în situaţia de a lăsa fără apărare Balcanii. Flota bizantină a reuşit vreme îndelungată să interzică trecerea Dunării de către mari armate, dar nu a împiedicat infiltrările peste limes a numeroşi slavi, mai mult sau mai puţin conduşi la început de şefi turanici, de exemplu de-a lungul văii Timocului. Din 548, un raid slav a ajuns pînă la ţărmul adriatic, iar în anul următor slavii au iernat pentru prima dată în număr mare în teritoriul imperial. Odată ajunşi în interior, aceşti slavi, fără să se atingă de oraşele pe care erau incapabili să le cucerească, au început să caute pradă ştergînd totul de pe faţa pămîntului când localnicii le opuneau rezistenţă....

...În timpul domniei lui Mauriciu (582-602), fenomenul a luat amploare. Aşezări slave compacte s-au format în Macedonia şi au presat de aproape Tesalonicul, ocupînd regiuni depopulate în urma raidurilor avare.

Pag.78 ...toate aceste „sclavinii”, pentru a folosi un termen al cronicarilor bizantini, prezintă un caracter comun: nu au dat naştere, după o perioadă îndelungată, unor adevărate state, ci s-au mulţumit cu un cadru tribal. Cunoaştem destul de bine natura organizării şi funcţionarea acestora în Macedonia datorită Miracolelor Sfântului Demetrius. Fiecare din grupurile slave era în totalitate rural (oraşele rămase neatinse, precum Christoupolis sau Tesalonic, erau greceşti); aveau familiile princiare şi terenurile de păşunat, dar instituţiile politice erau puţine sau chiar lipseau. Nu construiau nimic şi singura lor urmă arheologică este negativă: oprirea oricărei activităţi arhitecturale bizantine. Forţa lor militară era apreciabilă, dar, cu excepţia situaţiilor când erau conduşi de avari sau bulgari, nu au fost capabili de acţiuni de amploare...       
     Din cîte țin minte învățarăm și noi la școală (capitolul „geneza poporului român”) că, spre deosebire de restul „popoarelor migratoare”, slavii s-au extins ”pașnic”. Iată cum, de fapt, dispunem de unele firimituri de adevăr, însă rupte de context și lipite altundeva, în scopuri evident necinstite.
     
     Cred că deja ai simțit încotro bat.

     Avem deci o gigantică roire a indo-europenilor, de la mama dracului (India), pînă în Irlanda. Peste tot războinicii ”năvălitori” au lăsat urme abundente și creative: structuri  politice, mitologii complexe, epopei monumentale, artefacte remarcabile (măcar în morminte). Ce se petrece însă la matcă ? Timp de un mileniu NIMIC – ai putea crede că plecaseră TOȚI. Apoi, la un moment dat, precum lăstarii dintr-un trunchi retezat, răsare ultimul popor de limbă indo-europeană.

     Dar ce contrast: nu-s războinici, nu ”fabrică” nimic, se extind uleios. Chiar după 1000 de ani ”cucerirea” Siberiei s-a făcut tot pe strecuratelea prin spații goale (în ciuda super-eroicului tablou al lui Surikov). Sînt atît de ”timizi” încît cer ajutorul altora pentru întemeieri (Polonia, unica excepție – s-a făcut singură). Orice călăreț nomad îi blochează, de germani nici nu se apropie. În urma vikingilor ajunși în Terra Nova (Newfounland) tot s-au putut scormoni rămășițele unor colibe, deși au stat pe acolo doar cîțiva ani. Slavii, adăstînd à la longue în buza Salonicului, adică în inima Bizanțului, nu pot fi depistați decît prin negații.

     Cu asta am spus tot ce intenționam să spun. Mai pe scurt: slavii reprezintă drojdia de pe fundul butoiului, după ce s-a tras vinul. Dintr-un astfel de mocirlău nu mai scoți nici măcar zaibăr acru, dar-mi-te vreun Châteuneuf-du-Pape. Pînă și kurzii, niște musulmani loviți din toate direcțiile, își arată vîna indo-europeană cel puțin printr-o solidaritate etnică cît de cît rațională, fără comparație cu bezmeticii din jur (femeile kurde nu poartă iașmac și joacă un rol important în societate).

     Îmi pare rău pentru Bulat Okudjava, dar eu cred că nici barbaria mongolă nici mîrşăvia bizantină nu explică fondul problemei slave, în general, și a celei rusești în particular.

     Știi care-i partea tristă ? Că, exceptînd mai recenta grandomanie delirantă a rușilor, și noi, românii, am apărut pe scena istoriei cam la fel.

     Adică din tufe.

     + „capul plecat, sabia nu-l taie”


Războinicul viteaz își retează singur capul
Humlo, humla, ooo !
Și merge, legănîndu-l în palma mîinii stîngi.
Humlo, humla, ooo !
  
Leonida Neamțu Aventură și contraaventură


  ********************************************************************

 

CONSTANTIN STERE

MARELE RĂSBOIU

ȘI

POLITICA ROMÂNIEI

EDITURA ZIARULUI „LUMINA”

BUCUREȘTI
1918

EXTRASE


pag.120-123

REVOLUȚIA DIN RUSIA

     Am arătat în articolul de ieri, că de mult prevenisem opinia noastră publică despre situația internă a Rusiei, care o amenința cu prăbușirea militară și cu revoluția.
     Bine înțeles, această prevestire nu a isvorît din vre-un dar special profetic, ea se întemeia pur și simplu pe cunoștința exactă a împrejurărilor din imensul Imperiu.
     Situația din Rusia e rezultatul unei evoluțiuni complexe, care de o jumătate de veac pregătește cu încetul catastrofa de astazi.
     [...]
     Din aceasta necompatibilitate între «forma și fond» a rezultat o desăvârșita destrămare a organismului de Stat.
     [...]
     Aci voi releva numai câteva momente.
     Și în primul rând — ruina țărănimii.
     ... Astfel a ajuns ca în țara aceasta, eminamente agricola, vr'o 30 milioane de țărani n´au de loc vite, și în același timp, mulțumită sistemului de pasporte interne, nu pot părăsi satul, decât cu multă greutate, pentru ca să caute o muncă productivă în altă parte.
     [...]
     Și în adevăr, în mod regulat, o regiune sau alta a Imperiului sufere de foamete.
     Politica contelui Witte care a căutat să creeze în Rusia o industrie națională, n'a reușit să dea mai multă vitalitate organismului economic : industria rusă a ramas o plantă de seră, care nu se putea dispensa de continue ajutoare de la Stat.
     [...]
     In acel moment Rusia se afla, datorită situațiunii descrise — la pragul falimentului financiar, — pentru guvernul imperial răsboiul apărea nu numai ca o diversiune împotriva mișcărilor revoluționare, dar și ca un expedient care putea salva vistieria Statului.
     Scriam înca la 1912, în prevederea răsboiului actual :
     «Inăbușirea mișcării revoluționare din 1905 a asigurat țarismului un triumf foarte îndoelnic. ... Intreaga Rusie traește astăzi (1912) sub regimul stării de asediu. In timp de pace, 25 la suta din forța armată a Rusiei e întrebuințată în serviciul polițienesc pentru menținerea ordinei. Dar ordinea tot nu se restabilește, cu toate cele 8-900 de execuțiuni capitale anuale și convoiurile nenumărate de deportați in Siberia».
(«V. R», 1912, No. 11 p. 273).
     [...]


pag.123-127

POLITICA AGRESIVĂ
ȘI REVENDICĂRILE ȚĂRĂNIMII ÎN RUSIA

     Dacă revoluția rusească e menită să aibă o înrâurire hotărîtoare asupra rezultatului răsboiului mondial, și deci și asupra destinelor Europei, caracterul acestei înrâuriri este mai cu deosebire determinat de revoluția agrară — de n'ar fi decât faptul că țărănimea alcătuește peste 75 la sută din populația imperiului.
     Dar chestiunea agrară din Rusia nu are nici o asemănare cu problemele analoage din Apus, ea este un fenomen pur rusesc, si chiar numai al «marilor ruși» în deosebire de toate celelalte grupuri etnice din împărăție.
[...]
     Revendicările țăranului rus nu isvorăsc din simțul de proprietate al celui apusean, care e pătruns de nevoia unei legături intime cu o anumită bucățică de pământ, și care se simte desrădăcinat, om necomplect, când pierde această legătură, sau când pământul e neîndestulător pentru a servl de temeiu unei gospodării independente.
     Țăranul rus, dimpotrivă, pornește dela negația dreptului de proprietate asupra pământului. In concepția lui, pământul este tot așa un bun obștesc, ca și aerul, și orice însușire individuală a vre-unei porțiuni de pămînt i se pare o nedreaptă uzurpare a unuia pe seama obștiei. Pământul, după această concepție, nu poate de loc forma obiect de proprietate, ci numai de folosință, și n'are drept la această folosință a pământului, decât cel care-l muncește, și în măsura în care îl muncește.
     In folosința pământului țăranul «mare-rus» ajunge numai ca membru al «Mirului», al Comunității care are grija ca nimeni din sânul ei să nu fie mai privilegiat de cât altul. Obiceiul străvechiu a elaborat regule minuțioase și precise, dupa cari pamântul se împarte între membrii «Mirului» nu numai periodic, dar chiar și in cursul anului, după cum variază numărul «gurilor» și al «brațelor» în fiecare familie, care e caracterizată dupa «juguri» (teaglo).
     In aceste condițiuni nu se poate naște nici o relațiune personală între țăran și vre o anumită porțiune de pământ. Daca țăranul rus e veșnic «flămând de pământ», și idealul lui se rezumă în cuvintele «cât mai mult pământ» — din cauza culturii extrem de extensive, determinate de acest regim, el în adevăr are nevoie de foarte mult pământ, — totuși, pentru el este absolut indiferent unde va găsi el acest pământ. Cu aceeași ușurință, cu care el în fiecare an poate schimba bucata de pământ muncită de el, țăranul din centrul Rusiei emigrează, în căutarea «pământurilor libere» în Caucazia, în Turkestan, în Siberia orientală, «la Amur», sau în Polonia și Kurlanda. (Să comparați cu țăranul român, care adesea renunța la împroprietărire pe moșiile Statului în județul vecin !).
     Aceste migrațiuni țărănești au jucat un imens rol în Istoria Rusiel. Dacă spre apus și sud vechia Moscovie s'a întins prin răsboaie și acțiune diplomatică, spre răsărit și nord hotarele ei au fost lărgite aproape exclusiv prin emigrația țărănească spontanee — «până unde ajunge plugul și toporul», cum se exprimă un cronicar rus.
[...]
     Dar cultura este atât de extensiva, încât, cum arăta profesorul Preyer, numai 8,9 la sută din gospodării au o producțiune care întrece trebuințele familiei țăranului. 20,4 la sută produc îndestul pentru hrana lor, dar nu și pentru hrana vitelor lor ; iar 70,7 la sută nu produc nici strictul necesar pentru existența familiei !...
     Așa a ajuns ca 30 milioane de populațiune tărănească, cum am văzut, să rămână fără vite, și Rusia să sufere de foamete «endemică».
     Dar țărănimea rusă mai e și comunistă, — ea nu recunoaște nimănui dreptul la proprietatea funciară. Revoluția și libertatea pentru ea înseamnă înainte de toate dreptul exclusiv al comunității asupra pământului.
[...]
     Dar există și o cauză adâncă a politicei de expansiune a Rusiei : însăși foametea de pământ a țărănimii «mare ruse» e prin firea ei agresivă.
     Cum arată profesorul Wobily («Rieci» din 10 Maiu 1917), dacă s'ar împărți între țărani întreg pământul din «Rusia mare» chiar acum, întinderea proprietății țaranești n'ar crește decât cu vr´un sfert. Dar cu prolificitatea specifică a rasei, populația în «Rusia mare» se dublează în 35 de ani !
     De aceea Mirul «mare rus» râvnește să generalizeze reforma comunistă și pentru teritoriile din Rusia, ocupate de alte neamuri, cari toate sunt individualiste, mai bogate în pământ și cu mult mai puțin prolifice.
     De aceea țăranul rus e împotriva autonomiei Ucrainei, și în genere a tuturor autonomiilor naționale.
[...]


pag.133-136
UCRAINA

     Când într´un discurs din Cameră d. Take Ionescu, în perfectă armonie cu polițismul moscovit, și sprijinit de aplauzele d lui N. Iorga, a tăgăduit existența Ucrainei — i-am răspuns :
     „Atunci când în Parlamentul țării românești se afirmă dreptul la viață al neamului românesc întreg și unit, aceasta asociare la cea mai mare minciună și la cel mai mare păcat al Rusiei oficiale, prin tăgada dreptului la viață al unui popor atât de obidit ca cel ucrainean, și cel puțin de două ori mai numeros decât întreg poporul românesc, este un simbol care caracterizează de minune întreaga politică preconizată de d. Take Ionescu.
     N'am în vedere numai sentimentalitatea, dar în momentul acesta mare de prefacere, ce simț politic și ce putere de prevedere denotă însuși faptul ignorării chestiunii ucrainene ?
     O națiune vie de 30 milioane nu va putea sa fie stârpită de pe fața pământului, oricare ar fi rezultatul răsboiului de astăzi. Rusia fiind învinsă, chiar de nu s'ar renaște imediat Statul ucrainean, problema nu poate fi sustrasă din câmpul de viziune al nici unui om de Stat, și mai puțin al unui om de Stat român. Iar în cazul triumfului Rusiei, necesitatea pentru aceasta țară de a duce lupta fara preget impotriva unui mare popor ce nu vrea să moară, predestină caracterul și rolul Statului rus in toata Istoria europeană.”
(«Viața Românească», 1915, No. 12, p. 167).

*
     Au trecut puține luni după ce aceste rânduri au fost publicate, și ca unul din primele rezultate ale revoluțiunei rusești, ne a fost dat să asistăm la lupta pentru reconstruirea statului ucrainean.
     Ce este această Ucraină, necunoscută până eri marilor noștri bărbați de Stat și marilor noștri savanți ? Cari sunt sorții de izbândă pentru această luptă de renaștere?
[...]
     Insăși Academia de științi din Petersburg, într-o ședință istorică din 30 Ianuarie 1905, a fost silită să recunoască, că graiul rușilor mici (ucraineni) nu constitue un dialect al limbii ruse, ci e o limbă slavă independentă, ca și celelalte limbi slave, cum sunt cea poloneză, cehă, bulgară sau sârbă, și că «națiunea lor e distinctă de a marilor ruși».

*
     Destinele poporului ucrainean până la a doua jumătate din secolul al XVII au fost cu totul separate de Istoria rușilor mari. Viata de stat a ucrainenilor e cu multe veacuri mai veche de cât a Moscoviei, si numai după o Istorie glorioasă, bogată în lupte și momente dramatice, Ucraina s'a unit în 1654 prin tratatul din Pereiaslavl, pe baza uniunii personale, cu Rusia.
     E de prisos să expun aci peripețiile lungei tragedii ce a urmat după acest tratat. E o strangulare sistematică a unui popor de peste 30 milioane suflete.
     Deja în 1720 Petru cel Mare a început să prigonească limba ucraineană; sub Ecaterina II limba ucraineana a fost cu desăvârșire interzisă ca limbă de Stat și în toate manifestațiile vieții publice, autonomia Ucrainei a fost desființată, țara împarțită în gubernii ; în sfârșit și toată populația liberă de la sate a fost transformată în iobagi. Iar în zilele noastre, în 1876, un celebru ucaz interzice chiar limba literară ucraineana, și oprește pînă și introducerea oricărei scrieri în această limbă în imperiu.
[...]
     In adevăr, pentru imperiul rus stăpânirea Ucrainei este de o importanță vitală.
     Numai prin Ucraina împărăția moscovită a ajuns o mare putere europeana ; fără Ucraina, ea ar fi rămas un Stat, pe jumătate asiatic, fără mare influență în viața Europei.
*
     Pierzând Ucraina, Rusia nu numai că ar fi enorm slăbită economicește, dar ar fi izolată și de țărmul mării Negre, cu porturile ei prospere.
     Aici trebue căutat, cum vom vedea, unul din cele mai puternice motive, care a îndemnat Rusia țaristă la răsboiu.
[...]
     Oamenii de Stat ai Rusiei țariste întotdeauna își îndreptau privirile cu îngrijire în spre Ucraina.
     Din punctul de vedere strict juridic, nu se putea tăgădui revendicările ucrainenilor.                 
     Chiar profesorul Nolde, dela universitatea din Petersburg, a fost silit să recunoască în tratatul sau despre «Dreptul Constituțional al imperiului rus», că «Tratatul de Pereiaslav, care a fost încheiat în 1654 între Rusia și Ucraina, trebue considerat ca o uniune personală între cele doua State. Astfel poporul ucrainian «cu drept cuvânt, vede în acest tratat un act de independență, ce nu poate fi contestat din punctul de vedere al Dreptului constituțional».
     Bine înțeles, stăpânii Rusiei nu se jenau de considerațiunile juridice, — după concepția oficială poporul ucrainian pur și simplu nu există. Chiar sub liberalul țar Alexandru II ministrul Valnev a declarat, ca «o limbă ucrainiană n'a existat veodată, nu există, și nu va exista niciodată». Iar d. Sasonov chiar în cursul acestui răsboiu a asigurat «că toată chestiunea ucraineană este o pură invențiune nemțească !...»
[...]

 *********************************************************************

Prefaţă la ediţia rusă din 1882 (a „Manifestului Partidului Comunist“)
 [...]

    În Rusia însă, alături de o înflorire rapidă a speculaţiilor capitaliste şi de proprietatea funciară burgheză care abia acum se dezvoltă, mai mult de jumătate din pămînturi se află în proprietatea în obşte a ţăranilor. Se pune întrebarea: poate obştea rusească, această formă în mare măsură subminată a străvechii proprietăţii comune asupra pămîntului, să treacă nemijlocit la forma superioară, comunistă, de proprietate comună? Sau trebuie, dimpotrivă, să treacă mai întîi prin acelaşi proces de destrămare propriu dezvoltării istorice a Apusului?
Singurul răspuns cu putinţă astăzi la această întrebare este următorul: dacă revoluţia rusă va constitui semnalul unei revoluţii proletare în Apus, astfel ca una s-o completeze pe cealaltă, atunci actuala proprietate în obşte asupra pămîntului în Rusia va putea servi drept punct de plecare pentru o dezvoltare comunistă.
Karl Marx, Friedrich Engels
Londra, 21 ianuarie 1882

     Deși am introdus fragmentul Manifestului Partidului Comunist mai degrabă cu intenția certificării vorbelor lui Stere privind proprietatea țărănească din Rusia, următorul demers logic se impune prin forța evidenței.

     Dacă Marx & Engels chiar au făcut afirmațiile respective, atunci colectivizarea bolșevică a fost total conformă cu rețeta ”părinților fondatori”, deci JUSTIFICATĂ doctrinar. ”Restul”, adică milioanele de morți și înfometați, sînt doar ”pagube colaterale”, pe care cei doi teoreticieni de fotoliu nu le puteau prevedea (?!).

     Ceea ce sună încă și mai ciudat ar fi  ...revoluţia rusă va constitui semnalul unei revoluţii proletare în Apus, astfel ca una s-o completeze pe cealaltă...

     Vasăzică exact țara cu cea mai anemică muncitorime urma să dea ”semnalul” revoluției din Apus (?!). Dacă o cuplăm și cu declarația furios-obidită a lui Lenin Mica proprietate țărănească naște capitalism și burghezie permanent, zi de zi, ceas de ceas, spontan și în proporție de masă toată gargara despre ”clasa muncitoare vs. capitaliști” împreună cu întreg ”materialismul dialectic și istoric” (cu ale sale ”milenare lupte de clasă”) zboară în aer.

     Rămîne o singură concluzie posibilă: capitalismul NU este rezultatul ”firesc” al evoluției omenirii, ci doar un fel de ”secreție” cvasi-biologică a maselor de plugari analfabeți.

     Ce fel de ”știință” o mai fi asta ?

Vasiliu Mircea Paul   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Comments

Popular Posts