Ocolirea SISTEMULUI - CAPCANĂ (3.954 cuvinte, 3 imagini)
În principiu corect, că de aia e
democrație. În fapt, rezultă o mare hărmălaie, un morman de nisip în care zac
ascunse-sufocate cîteva grăunțe de aur, pe care onor´ ministeru´, fie el de
zeci de ori mai harnic și mai receptiv, le-ar discerne cu mare greutate.
Dar educația copiilor noștri, chiar și
după cei șapte ani fatidici, nu poate fi aruncată exclusiv în cîrca dascălilor
și a SISTEMULUI. O să-mi spuneți: ”ce mare noutate-i asta?” Bineînțeles că nu e. Și totuși, prea puțin discutăm
despre ce am putea face noi pe la marginile (neinstituționalizate) ale
SISTEMULUI.
În schimb SISTEMUL are mare grijă de acest
no man´s land.
Tot felul de forțe obscure dau năvală, ocupînd ferm diverse nișe. Iată un
exemplu: începînd cu 1982 Editura Didactică și Pedagogică a scos o serie de
cărți-albume atent ilustrate - Povestiri
istorice pentru copii și școlari - șoimi ai patriei și pionieri.
Despre ce este vorba: profesorul (universitar !) Dumitru Almaș, ”depășind pe
dreapta” programa analitică, traducea în limbaj pășunisto-legionaroid ”istoria
patriei”. Toate poncifele naționalismului rudimentar fost-au mixate spre
glorificarea ”baciului național”, ”eroul între eroii neamului” ― Nicolae
Ceaușescu.
Ole,
ole, Ceaușescu nu mai e ! a trecut ca o pală de zefir și peste ”monumentala
operă” a profesorului-profesoraș-Almaș. Într-adevăr, textele, plus mutra
gîngavului scorniceștean (inclusiv șoimii-Gigei-cei-scăpați-pe-ei)
au dispărut din insistentele reeditări post-decembriste (ultima în 2005). Însă
otrava cu poporul daco-roman, bun și
omenos cu toată lumea a rămas intactă. ”Angelicul” nostru trecut nu este
umbrit de nici o reținere în legătură cu ”pecenegii” care au împușcat la
revoluție, asasinîndu-și cu sînge rece compatrioții. Mineriade ? Gospodine aplaudînd frenetic pe margine ? Dar, dragii
moșului, așa ceva nu a existat și NU EXISTĂ !
Schizofrenia național-comunismului ne este
injectată ”neabătut”.
Iar o doamnă poetă se mira foarte tare (în
2011) de aberațiile (rime şchioape,
propoziţii agramate, lipsă totală de imaginaţie) unor inebranlabile
grafomane de manuale didactice, pre numele lor Cleopatra Mihăilescu şi Teodora
Piţilă (preferate de foarte multe
învăţătoare): Patria mea se numeşte România.
Cîmpuri întinse sunt acoperite cu lanuri de cereale (”grîu”
sau ”holde aurii” nu cadrau cu ștaiful tip ”Groapa lui Ouatu”). Petrecerile câmpeneşti
sunt o încântare pentru români. Ei se mândresc cu patria lor. Poetul Eminescu
era mândru de România. El a cântat în versuri minunate pământul românesc.
(sic !).
100% Dumitru Almaș-Adrian
Păunescu-Popescu
”Dumnezeu” + toată gașca protocronistă.
Iar soțul doamnei în discuție, scriitor ”nobelizant”,
se miră la rîndu-i (peste încă 3 ani) că avem
și azi aceeasi forma de lupta antisistem.
CARE luptă ? A CUI luptă ? Împotiva CĂRUI
SISTEM ?
Articolașe mîngîioase prin reviste
elitiste înseamnă LUPTĂ ? Rîzînd în
hohote, ne-am amintit, cu glas tare,... un
apus avînt patriotic... (același cuplu literar pe același subiect).
Se poate numi ”apus” al unor lozinci vicioase multiplicarea lor în zeci de mii
de exemplare ? Rîsete ? Poate „rîsete în paradisul”... turnurilor de fildeș ! (Rîsete în paradis, comedie britanică din
1951).
Poate familia beletristică crede că va
împiedica imbecilizarea propriului copil prin propriile eforturi. Nu-i exclus - dar
CE facem cu restul pruncilor ? Pregătim noi generații de debusolați, sfîșîiați
între auto-trîmbițatele virtuți cosmice ale magnificului popor carpatic și
realitate ? Zamolxe și Tanacu ? Burebista versus ”generalul din portbagaj” ?
Eminescu ”mîndru” de... diplomele false ale Elenei Ceaușescu ?
Adică niște adulți în conflict agonic cu
propria identitate.
Căci ”epopeea neamului” nu se dă bătută:
avem la dispoziție ad libitum Legendele
dacilor, Mandale dacice, Burebista, Poveștile magice ale dacilor, ba chiar și Dacia preistorică (fenomenala escrocherie a incredibilului
Densusianu) -
ILUSTRATĂ !!! Toate tipărite frumos, pe hîrtie mult mai bună decît în ”iepoca
de aur”, plus formatul digital (www.dacia-art.ro
& www.micul-dac.ro). DANIEL ROXIN, ”Marele Maestru” al ordinului
”Decebalus per Scorilo”, dispune de tacîmul complet: o editură și vreo două
site-uri.
Lăudabil efort ”patriotic” ! La dreapta
lui Scaraoțchi, Dumitru Almaș și fiul alcoolicului Andruța se firitisesc
reciproc (peste buza cazanelor cu smoală).
Geaba cărți biciuitoare (Dan Alexe Dacopatia și alte rătăciri românești),
geaba bloguri și feisbucuri atașate - Roxin & Cleopatra-Pițilă domină autoritar
scena (vulgului pofticios de basme gratulante).
Cum își imaginează ai noștri
logofeți-poeți o luptă individuală împotriva acestei hidre? Cînd puiuțul lor va
auzi la școală una, acasă alta, schizoidia nu-i evidentă ? (Logofete
brânza-n cui ! Lapte acru-n călimări, chiu și vai prin buzunări... ― chiu și vai prin ”buzunările” voinței de a nu mai bea cerneală cu lapte acru).
Pe de altă parte, după cum știe toată
lumea (sau ar trebui să știe -
măcar floarea intelectualității), ruptura completă între realitate și
declarații reprezintă chiar esența comunismului.
Lucian Boia Mitologia ştiinţifică a comunismului pag.199
...Fostul „om comunist” a
fost supus - încă de la naşterea lui, în cele mai multe
cazuri - unei extraordinare şi contradictorii presiuni
psihice. Mitologia ştiinţifică ― demonstrînd superioritatea istorică a „lumii noi”
- i
s-a insinuat în spirit, în doze variabile. Pe de altă parte, a fost martor, şi
participant, al unui dramatic regres istoric, poate cel mai grav de la
sfîrşitul Antichităţii pînă astăzi. S-a tot adîncit o prăpăstie între ceea ce
ştia şi ceea ce trăia. Nicicînd în istorie nu a existat un asemenea divorţ
între ideologia afirmată şi rezultatele aplicării sale efective. Nu o simplă
neconcordanţă, ci o opozitie de 180 de grade. O societate în derivă îşi proclama bunăstarea şi îşi sărbătorea
zilnic triumful.
A-ţi structura ideile şi
comportamentul pe două axe contradictorii, în fiecare moment cu sentimentul de
a avea şi de a nu avea dreptate, este un exercițiu care poate deforma pînă şi
spiritele cele mai ferme. SISTEMUL dublei gîndiri... a făcut ravagii, pornind de
la această dublă realitate: imaginară şi materială.
ĂSTA E SISTEMUL,
iubiți frați - artiști-poeți-literați.
Ooo ! Dar stați un pic ! Nu disperați, nu
vă impacientați ! Ședeți blînzi, că iese la înaintare artileria grea a ”științei
pure”.
Respectiv SOCIOLOGIA.
Sociologia lui Dimitrie Gusti ? Cea ”crunt
oprimată” de țărănoii scorniceșteni-argeșeni și reînviată din propria cenușă
după 1989 ? (sondaje de opinie aduse din condei, comentatori televizoristici pluricefali-hidrocefali,
etc.).
Mrhh! (tuse sceptică)
Așadar, în anul de grație 2015 (luna lui Iulius
Caesar), un vast colectiv de experți (Facultatea
de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București) dă la
iveală mega-studiul Alice în țara manualelor. Intenția persiflatoare reiese din chiar
titlul lucrării -
asta dacă vi se pare că subsemnatul pedalează prea mult pe ironii.
Iată că cineva (la plural) încearcă ”ceva”.
Chiu
și vai ! (prin călimările mai seci
decît sufletul lui Dumitru Almaș)
Nu vom intra în amănunte -
este suficientă ilustrația de mai jos, împreună cu comentariul din dreapta ei.
Vasăzică subiectul Patrie și Patriotism musai pretinde (?) figuri istorice hiperbolizate
(avem și noi SUPER EROI). Cum se-mbucă
diverși lideri militaro-politici cu Amintiri
din copilărie, Luceafărul sau Nada florilor poate ne explică trupa Dumitru
Almaș-Ceaușescu-Cleopatra-Pițilă-etc. Asta deoarece ”educatorul civic” D. Radu oricum
nu poate depăși stadiul de papagal (decerebrat fiindcă, în fond, psittacinele sînt
animale foarte inteligente). Ce să mai spunem despre Mihail Sadoveanu, ”cu
voia Dvs., ultimul pe listă” - un
caracter absolut nefrecventabil, în totală opoziție cu personajele din stînga.
Dacă la ASTA se rezumă PATRIA ROMÂNĂ, mă
declar calmîc. Ba chiar SUPER-calmîc !
Rîsete în paradis.
Dar, oare, ce hibe li s-au părut nedigerabile
”batalionului de asalt” din Facultatea de Sociologie bucureșteană ?
Fiți mîndri, dragi conaționali ! Fiți
fericiți ! Feminismul valah (”vastul colectiv” amintit e format din experte, nu
experți) a depășit, în fine, umilitorul stadiu Veronica Micle-Eminescu (cu
”moțoțoaiele” lor cu tot), trecînd direct la faza post-modernistă de Einsatzkommando
(political
correct).
Adică defectul nr.1 al ”creațiunii” lui D.
Radu ar fi... misoginismul: Nu în ultimul
rând, toate figurile care ilustrează capitolul „Patrie și patriotism” sunt MASCULINE...
Vezi ce înseamnă să nu te inspiri
din ”opera înaintașilor” ? Pe ”nemuritorul” Dumitru Almaș nu l-au lovit niciodată
asemenea lapsusuri: lîngă Decebal șade, ”stană-de-piatră”, mîndra-i soră Dochia
(refuznică îndîrjită a iubirii lui Traian-împăratul);
apoi Zamfira, fata ”înțeleptului” Menumorut, care își sacrifică sentimentele de
dragul păcii cu ungurii (???); Anca ciobanului Bucur, cu păr ca borangicul, cu ochi ca floarea de cicoare și cu trup mlădios
de căprioară, mișculează și ea ceva de dragul
tătînelui-fondator-de-capitală; și tot
așa, prin veacuri și eoni, pînă la Tovarășa ADI (Academician-Doctor-Inginer).
PARTIDUL e în tot (și mai ales în TOATE).
Deci unicul motiv pentru care
SS-istele valahe îl execută scurt pe nefericitul D. Radu constă în ignorarea
factorului patriotico-feminin. Restul - geto-dacismul, naționalismul gros, ruralist,
antielitist, nombrilist - e
OK !
OK spunea (în 2005) Doris Lessing, o ex-comunistă
britanică, recuperată de înțelepciunea vîrstei:
Într-adevăr, nu suportăm să
fim liberi. Omul - omenirea - își iubește lanțurile și, dacă cele vechi cad, ea
se grăbește să-și făurească altele. Problema ar fi că, cei ce au nevoie de
rigiditate, de dogme, de ideologii, sînt ÎNTOTDEAUNA cei mai stupizi. Astfel political correctness este o mașinărie ce se
auto-reproduce pentru a decapita inteligența și creativitatea.
Exemplu perfect al inteligenței decapitate: farmazoanele-amazoane își trag singure un
ciocan peste degete cînd spun, de plano, că Sadoveanu ar fi... CHURCHILL.
Nu pot egala o asemenea auto-flegmă, oricîte
sarcasme am proferat pînă acum.
Din păcate nu e nimic de rîs: neglijența asta
penibilă aruncă în derizoriu întregul studiu. Dacă ar fi fost vorba de vreo persoană
solitară, mai treacă-meargă; însă, pe pagina de gardă, găsim nu mai puțin de 3 (trei) coordonatoare, 7
(șapte) autoare și 2 (doi) autori (masculi
decorativi). Dar, dacă 12 perechi de ochi (+ una - cea
a ”junelui” Marian Preda, decan al facultății amintite - cam
supraponderal, dar cu oarece ambiții politice) nu au depistat prostia, ce
pretenții mai avem din partea ”dragilor” noștri ”bacaloriați” (acei copiluți generatori
de ”perle”, anual trași pe roată în piața publică spre satisfacția ziariștilor
hăhăitori) ? Însăși eroarea este intrinsec halucinantă: confundarea unor mutre inconfundabile
nu are nici o legătură cu gradul de alfabetizare.
Diavolul
se ascunde în detalii, nu-i așa ?
Poate că, în disperare de cauză, aș
accepta vreun umor abisal-abscons - restul lucrării mi-o interzice.
Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale
Turme de oițe,
Cu-aspre ciobănițe
Jugănind berbeci
De azi pînă-n veci.
Indignarea îmi coboară umorul la nivel de
tîrlă. Jos cu Churchill-Sadoveanu !
Iată încă un exemplu
despre cum, de un sfert de veac, omorîm ţînţari cu barosul, în timp ce
lipitorile haznalei ante-post-decembriste ne ronţăie
infatigabil materia cenuşie şi funcţiile ataşate.
De ce ?
Fiindcă ”muncim”, în continuare, ca pe ex-”șantierele
patriei” -
mult și prost.
De ce ?
Fiindcă oamenii necultivaţi intră în viaţă
bătrâni, rigizi - cultivarea
întinereşte, deschizând opţiuni multiple. Și, mai ales, fiindcă ne lipsesc aproape
complet onestitatea intelectuală, spiritul științific și - last but not least
-
COMPASIUNEA.
Compasiunea față de aproapele nostru
căruia, în loc de hrană pentru minte și suflet, îi aruncăm în gîtlej junk food-ul
propriilor nevroze de intelectuali ”făcuți pe puncte”. Din acest unghi de
vedere nu există nici o diferență între manualele ”forfecate” și studiul însuși.
CE s-ar putea face ?
Reformarea sistemul de învățămînt
echivalează cu dărîmarea piramidei lui Keops, bucată cu bucată, cu mîinile
goale. Similar cu întreg aparatul administrativ, școala românească este un
monstru de mediocritate, unde părțile componente - moloz ordinar - sînt sudate
prin forța ”tare” a conformismului lenevos. Tai un cap (cretin), alte șapte
cresc în loc - nici
cel mai onest partid imaginabil, ajuns la ”putere”, nu ar poseda snaga unui atac
frontal.
Din fericire epoca modernă ne pune la
dispoziție un instrument de o eficiență miraculoasă: internetul. Nu degeaba
avatarii lui D. Radu au invadat deja acest spațiu cu daco-miasmele lor neuro-imbecilizante.
Prin consecință, ce poate fi mai simplu
decît să imităm chiar criminala metodă a clicii Almaș-Pițilă-Roxin & Comp.,
întoarsă pe dos precum o mănușă ? Adică ceva altfel, ceva alternativ și bine
gîndit la programa școlară.
Ei, iată-ne ajunși la miezul problemei: CE
înseamnă de fapt acel ”ceva alternativ, bine gîndit” ?
Prima condiție - sine qua non
- pentru
cei ce se înhamă la un asemenea proiect nu poate fi decît, așa cum punctam,
COMPASIUNEA. Detaliez: Com-Pasionezi
cu aproapele tău atunci cînd îți pasă de el, atunci cînd vrei să-l extragi din
orbecăiala peșterii lui Platon. Nu-i ușor - cataracticii valahi bîjbîie, de secole, printre ”formele fără fond” ale lui Titu
Maiorescu.
Pornind de la metodele celebrului junimist
(vezi amintirile lui George Panu), a doua condiție nu poate consta decît în
structurarea cît mai ordonat-cristalină a oricărui material. Să știe bietul om-copil
unde-i capătul, mijlocul și coada. Exact ce nu posedă ”studiul” ”băcițelor-scopitoare”
de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială. Dincolo de
feminismul ”formă-fără-fond”, dincolo de farsa SADOVEANU = CHURCHILL, Alice în țara manualelor excelează în
dezordine și țopăieli browniene, obturînd porțiunile valoroase. Semn că viciile
respectivelor manuale sînt mult mai profunde decît poate ”vedea” Dl. Marian
Preda și ”aparținătoarele” lui.
Unii (UNELE, că așa-s femeile, mai ”simțitoare”)
vor sări în sus, aruncînd în balanță străvechiul poncif ”logica neagă
sentimentele”, sau ”maximizarea ordinii ne transformă în roboți și ne pierdem
umanitatea”, ș.a. Le voi răspunde că, de exemplu, faimoasa ordonare nazistă nu
a reprezentat decît exacerbarea pur sentimentală a unor calități deja existente în caracterul
germanilor (ȘI al majorității etniilor înclinate spre civilizație, cum ar fi
mult invocații noștri strămoși, romanii). Adevăratele Einsatzgruppen evoluau absolut
robotic, ca să ”traducă în viață” niște fantasme anti-evreiești
ultra-”sentimentale” (ura lui Hitler nu-i tot un sentiment ?).
Îndulcirea ”exceselor” logicizante va veni
tocmai din ”sentimentalismul” celor ce-și vor pune sufletul pe tavă pentru a
împărtăși conaționalilor gîndirea riguroasă de tip cartezian, cu empatie...
socratică.
Un alt punct obligatoriu: ilustrarea
textelor. Aicea șarlataniile tip www.dacia-art.ro
& www.micul-dac.ro pot fi contrate
cel mai eficient, deoarece imaginile respectivului site sînt cam rudimentare și
stereotipe (vezi schematismul Super-Eroilor
de mai sus). NU POATE fi greu: România geme
de desenatori valoroși. Esențială ar fi cooptarea unor talente înflăcărate -
s-or mai fi găsind niscai ”Domni
Trandafiri” și printre graficieni.
Pe lîngă toate, internetul e plin de
lucruri superbe, expres dedicate formării minților tinere. Spre exemplu www.khanacademy.org
(You only have
to know one thing: You can learn anything - For free. For everyone. Forever.) unde
filmulețe de 4-10 minute explică mari opere de artă, competent, sufletist și
totodată simplu (dar nu simplist). Încercați-l - veți fi surprinși.
Dar nu numai internetul.
În plin comunism dejisto-stalinist (1958)
s-au tradus din rusește Legendele și
miturile Greciei antice de N. A. Kun. Opul cartonat, pe hîrtie cretată, cu texte
limpezi, cumpătate și exemplificate prin cele mai reprezentative lucrări
plastice ale antichității, prezintă maiestuoasa mitologie elenă pe înțelesul
oricui, indiferent de vîrstă. Am citit-o și răscitit-o între 8 și 18 ani, ba
chiar și mai tîrziu.
La doi ani distanță (1960) hop și
autohtoniștii noștri cu Legendele Olimpului
(Alexandru Mitru). Calitatea și numărul ilustrațiilor scad abrupt, parțial
suplinite de niște desene scălîmbe care imită fără har ceramica greacă. Însă
cea mai sensibilă involuție apare la nivelul cuvintelor: stilul neutru-academic
este înlocuit cu exprimări pășuniste gen ”basmele lui Moș Nechifor
Coțcariul”. Probabil Alexandru Mitru
și-a imaginat că astfel copii vor înțelege mai ușor, deși eu, personal, nu-mi
aduc aminte să fi avut probleme cu ”sovieticul” N. A. Kun. În schimb pe A.
Mitru l-am parcurs cam în scîrbă, cu toată avansarea în vîrstă (sau poate
tocmai de aceea).
Sînt absolut convins că Prîslea cel voinic și merele de aur nu
trebuie luat drept model narativ în nici un caz. Basmul țărănesc e una,
Andersen și Frații Grimm sînt (cu totul) alta; în fine, mitologia greacă (sau
nordică), intens forjată de mega-poeți (remember Homer, Hesiod, Ovidiu), NU
POATE fi tradusă în limbajul bordeielor. De fapt, CE VREM ? Să înghesuim Partenonul sub prispa bojdeucii,
sau să ridicăm ciobanii mioritici măcar la nivelul siropoaselor Bucolice ale lui Virgiliu ?
Deci atenție la stil: la urma urmelor,
dincolo de informații, ceea ce rămîne cu adevărat în mințile fragede este maniera
de gîndire. Educația nu constă în bucșirea creierului ”cu de toate”, ci în
”sculptarea” lui spre a funcționa mai puțin ”sentimental”.
Cît mai puțin !
Legat de entuziasm, dispun de încă un
model: Homunculus (o istorie
”romanțată” a biologiei) de N. N. Plavilscikov (Editura Tineretului 1962). Nu dați cu pietre -
chiar și infernalul U.R.S.S. a generat educatori cinstiți, iubitori de copii pe
bune. Singurul defect major al cărții se rezumă la diverși biologi ruși cam născociți
- cum
să rămînă tocmai EI la coada Europei ? Dincolo de aceste jonglerii politice, esența
mesajului constă în patosul educator despre care vorbeam mai sus. Probabil că
el mă inspiră, via subconștientul meu adolescentin (dar complet ne-freudian).
În fine voi aminti și cîteva încercări
televizoristice: Doar o vorbă SĂȚ-I mai
spun a lui George Pruteanu și De
ce-aș citi ? (Tudor Călin Zarojanu). În ciuda caracterelor complet opuse,
cei doi și-au luat în serios vocația educativă, încercînd ”o depășire pe
dreapta” a SISTEMULUI. Pe primul l-a îngropat Dumnezeu, pe al doilea
TVR-ul -
normal, doar face parte din SISTEM. Cum televiziunile -
toate -
sînt zonă prohibită pentru orice ar conține chiar și un miligram de ordine și
limpezime, le-am amintit mai mult din dorința contrapunerii altor două
tentative de același gen: 5 minute de
istorie (Adrian Cioroianu) și Serate
muzicale (Iosif Sava).
AȘA NU !
De ce ? Simplu:
1) - Ceea
ce se potrivește foarte bine unor greșeli gramaticale -
secvențe ultra-scurte - NU
poate rezuma mult prea vasta și încîlcita
ISTORIE;
2) - Cu
tot respectul pentru competențele lui Iosif Sava, stilul său elitist-sarcastic
nu atrage, ci respinge (zvîrlitul unor așchii de cultură din vîrful buzelor
înseamnă doar erudiție fudulă, nu
pedagogie).
De altfel se poate observa cu ochiul liber
cum tripleta Sava-Pruteanu-Cioroianu a fost-este ”mînată în luptă” mai mult de pohte
vedetistice -
Zarojanu reprezentînd excepția (întristător procent).
Onești, deschiși, apropiați, gata să-și
recunoască greșelile, să VĂ învețe ceva din ele, învățînd la rîndu-LE - nu v-ați
dorit niciodată astfel de dascăli ? (chiar dacă n-ați întîlnit niciunul). Școala
de masă nu poate furniza, nicăieri în lume, un procent semnificativ de ”domni
Trandafir”. În schimb construcția unei echipe cu persoane de acest tip, foarte
restrînsă numeric, este ”fezabilă”. Prin magia internetului ea ar putea
atinge și cele mai ascunse văgăuni românești, ridicînd standardele educației
dincolo de orice programe ministeriale sau ”studii sociologice”.
Încă un exemplu ”AȘA
NU” (sau ”AȘA PREA PUȚIN”): noaptea muzeelor. Oricît de filantropică
se prezintă respectiva ofertă (punctuală), ea nu poate atinge decît orașul de
baștină (și nici pe acela complet). Ce ne facem cu locuitorii ”provinciei” sau
cătunelor ? Știu că marile stabilimente occidentale țin cu dinții de
”drepturile de autor” asupra propriului patrimoniu. Dar, la fel de bine știu că,
în țara noastră, distanța și taxa de intrare ridică un zid mai descurajant
decît The Wall (Pink Floyd). Ce-ar fi
ca statul (adică însăși muzeele, primăriile, guvernul și toți cei ce ne cer bani)
să aloce sumele necesare pentru a digitaliza și internautiza obiectele expuse
(cu accesul gratuit aferent, desigur) ? Să depășim obiceiul buricos EU SÎNT MAHOMED (je suis Charlie) - veniți munți
la mine! Veniți școlari ai
patriei să vă adăpați la cultură ! Veniți de la sute de kilometri, cu căruța,
pe jos, pe brînci, că noi, ”sacerdoții cunoașterii”, distribuim ”cultură”
ieftină o noapte pe an.
Poate așa s-ar lămuri și ziariștii
(bucureșteni) că dinoteriul (Deinotherium
giganteum) de la Antipa este cel mai complet schelet găsit vreodată, dar că
NU ESTE ”strămoșul elefantului” (nici al mamutului, nici al mastodontului, nici
măcar al lui... Decebal !!!).
[http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20249889-descoperire-exceptie-schelet-stramosului-elefantului-vechi-7-8-milioane-ani-gasit-vaslui.htm]
Întreaga poveste ar reprezenta și un bun
cal de bătaie pentru diverse ONG-uri ce ne asurzesc (de vreun sfert de secol) zăngănind
din chimvalele compasiunii prin spațiul carpato-danubiano-pontic.
Rezum
ideea ”gherilei educaționale”:
-
Internetul permite,
cu costuri minime, edificarea unei alternative la sistemul de învățămînt actual;
-
Mai mult,
această alternativă nu pretinde a fi construită dintr-un bloc, ci progresiv
(automat costurile pe unitatea de timp scad);
-
Corectitudinea
intelectuală (nu politică) trebuie, neapărat, să stea la baza proiectului,
altfel rămîne pe linia de start;
-
Consecința
aliniatului precedent: selecția persoanelor ce vor lucra în cadrul proiectului
trebuie să fie -
sine qua non - entuziasmul ingenuu (ceva precum voluntarii
SMURD).
Tocmai aicea posedăm resurse majore:
OLIMPICII. Cei capabili să străpungă prin forțe proprii blindajul SISTEMULUI au
suferit deja pe pielea lor hibele învățămîntului românesc. Deci le cunosc
foarte bine ! Spre exemplu, Omer Cerrahoglu, turco-românul (olimpic) din Baia
Mare, lămurește prin trei fraze simple meteahna fundamentală a predării
matematicilor, așa cum nu pot (sau ar putea, dar nici măcar nu-și pun problema)
grosul profesorilor noștri (universitari sau ne-universitari).
[http://adevarul.ro/locale/baia-mare/omer-cerrahoglu-vad-ideile-spatele-problemei-1_51b1db65c7b855ff566a6612/index.html]
Iată că există și un
stoc vast de colaboratori potențiali de cea
mai bună calitate.
Doar am schițat un scenariu posibil, rezonabil
și REALIZABIL. Alte amănunte rămîn de stabilit (cum ar fi evitarea categorică a
calchierii programei școlare - nu schimbăm doar pălăria Măriei - deși unele
intersectări sînt inevitabile).
Chiar dacă ar trebui să se subînțeleagă, doresc
să adaug că îmi pun la dispoziție, gratuit, tot ce am scris și voi mai
scrie, precum și mintea & sufletul. În calitate de persoană particulară nu
am alte resurse -
rămîne ca cei ce luptă din răsputeri pentru salvarea balenelor sau a Roșiei
Montane să-și redirijeze măcar 0,001 procente din atenție spre salvarea
poporului român din fundătura SISTEMULUI-CAPCANĂ.
Și, în nici un caz, să nu mai aloce
fonduri (”structurale” ???) Facultății
de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București, doar
pentru a afla că Winston Churchill e totuna cu Mihail Sadoveanu.
http://www.romlit.ro/limba_romn_i_coala__la_bucureti_i_la_chiinu
Post Scriptum: Plavilscikov (pag.8) vorbește super-admirativ
despre sutele de planșe cu viețuitoare ale naturalistului german Ernst Haeckel
(Kunst-Formen
der Natur - Forme artistice ale naturii - desenate
manual - «precizare
pentru tineri»). Cartea fiind tipărită în condiții foarte modeste (de epocă) stimulează
curiozitatea, lăsîndu-te apoi cu pofta-n gură; INTERNETUL le furnizeză aproape
instantaneu. Admirați una din ele !
P.P.S. : Se știe că în Australia a existat
(și mai există) un învățămînt la distanță (radio) pentru copiii comunităților
izolate. Nota
bene -
acolo internetul este mult mai slab decît în România.
DECI SE POATE !
Articol apărut DUPĂ cele scrise
mai sus.
tunegaru.cristina @ yahoo.com
http://www.contributors.ro/administratie/educatie/de-ce-nu-ajung-copiii-de-la-%C8%9Bara-la-liceu/?cfcc
Suntem cu toții de acord că sistemul de învățamânt românesc trebuie
reformat din rădăcini, dar o schimbare majoră este un risc politic de mare
amploare, căci orice încercare de răsturnare a actualei stări de lucruri s-ar
lovi de o rezistență incredibilă care l-ar arunca pe îndrăzneț la colțul
rușinii. De aceea, cred că ideea de schimbare a învățământului românesc poate
fi aplicată numai în pași mici.
Comments
Post a Comment