INEXISTENTA SUPREMAȚIE - 3 (7.600 cuvinte, 3 imagini)


     Printre punctele-cheie ale auto-educării, materializate sub forma disciplinei mentale, există unul de maximă importanţă şi, simultan, foarte greu de îndeplinit, deoarece include un conflict intern, strîns legat de VANITATEA şi COMODITATEA noastră. El constă în tendinţa de a ne auto-amăgi cu privire la ceea ce rîvnim şi necesitatea de a ne opune acestei auto-înşelătorii. Numărul judecăţilor greşite pe care le generează respectiva pornire este imposibil de evaluat de cineva care nu a fost constrîns la auto-corecţii permanente prin însăşi specificul muncii sale. Uimitor de mare e tăria ispitei care ne împinge să căutăm, cu orice preţ, dovezi şi aparenţe pentru a ne susţine dorinţele, ignorînd faptele ce le contrazic. În acest sens, TOŢI sîntem, mai mult sau mai puţin, promotori activi ai falsităţii...

[Royal Institution Lecture On Mental Education (6 May 1854), as reprinted in Experimental Researches in Chemistry and Physics, by Michael Faraday, 1859, pp 474-475.]

     Nu putem ierta, niciodată, intelectualului cînd, în loc să cugete, cum îi este chemarea, începe să aiureze, căci în el stă singurul nostru sprijin pentru a pune stavilă, acolo unde este nevoie, aiurelilor imaginaţiei.

[Immanuel Kant „Prolegomene”]



  
     Eroare fatală, fiindcă boleșnița materialismului ”dialectic” nu lovește precum ciuma, ci este acceptată, invocată, conjurată, primită cu flori și osanale. Insidioasa teorie, la fel ca drogurile, induce o senzație de confort psihic prin aparenta ei simplicitate explicativă.  Marx-Engels-Lenin sînt însuși Dumnezeu, întrupat tricefal, spre a ne elibera de angoasele existențiale și a ne gîdila vanitatea despre care amintește Faraday.

     Iar povestea se pare că prinde cel mai bine tocmai la indivizii superior educați.

****************************************************
§    Cum ar fi V. Gordon Childe, un arheolog și filolog australiano-britanic din prima jumătate a secolului XX, trecut prin tot ce avea mai bun sistemul de învățămînt anglo-saxon  (inclusiv Oxford, of course).

     După ”aventurile” cu tripleta Ian Morris-Jared Diamond-Kenneth Pomeranz, diavolul m-a împins să citesc și două cărțulii ale susnumitului australian, ce-mi zăceau prin bibliotecă tocmai din vremurile adolescenței: Făurirea civilizației (Man Makes Himself) și De la preistorie la istorie (What Happened in History) - 1966 și 1967 traducerile românești.

     Deși m-au enervat zdravăn, nu-mi pare rău - am văzut rădăcinile RĂULUI.

   Spre deosebire de Morris-Diamond-Pomeranz și ceilalți avatari contemporani, Gordon Childe este marxist declarat. Adică un fel de comunist trăitor înafara universului concentraționar din spatele Cortinei de Fier. Adică liber să-și nuanțeze opiniile cum îl taie capul, fără vreo ”inchiziție” în coastă.

     La pagina 87 spuneam cam așa (cu referire la Göbekli Tepe de acum 10.000 de ani):
    Cuplarea strînsă a operelor inutile (”spirituale”) cu cantitatea de hrană disponibilă, reprezintă piatra fundamentală a marxismo – bolşevismo – stîngismului modern. Adică Homo sapiens eructează artă numai cu ”burta plină” (Erst kommt das Fressen/Dann kommt die Moral Bertolt Brecht)... Şi... întreaga religie anti-religioasă care statuează că, deoarece sîntem atît de ”stomacali”, inteligenţa noastră nu e un crîmpei din cea divină, ci derivă strict din cartela de alimente... Mă mir că E. B. Banning nu inventează şi niscai şamani escroci care, cu ocazia edificării admirabilelor construcţii, să fi ameninţat cu ”trăznetul zeilor” pe despuiaţii vînători-culegători ai preistoricului mileniu zece, doar cu scopul de a-şi umfla burţile şi satisface pofta de putere.

     Aflați și opinia ”onorabilului” arheolog oxfordian despre același subiect (deplasat în timp și spațiu - Mesopotamia 2500 î.d.Chr.) la pag.95-96 din al doilea volum:
    Chiar dacă am presupune că cei care au construit templele ar fi fost nişte voluntari mînaţi de elanul religios, nu trebuie să uităm că, totuşi, comunitatea era obligată să-i hrănească pe timpul duratei lucrărilor. Fertilitatea solului ... furniza excedentul necesar, dar, pentru ca el să fie distribuit muncitorilor, trebuia, aşa cum o dovedesc unele documente mai tîrzii, ca zeii să fie posesorii acestui excedent, pe care să-l distribuie apoi adoratorilor activi. ...
    Zeii, ca să capete viaţă, aveau nevoie să găsească servitori în carne şi oase care să le interpreteze oracolele şi să dea glas dorinţelor lor. Oare aceştia au constituit primele societăţi secrete, asemănătoare celor care, în zilele noastre, monopolizează riturile odinioară cunoscute de toată lumea ? La începutul istoriei, preoţii sumerieni alcătuiau nişte corporaţii, tot atît de eterne ca şi zeii pe care îi slujeau. Preoţii puteau să moară, locul lor nu rămînea gol. Este probabil că, încă din mileniul al IV-lea, preoţii îşi asumau sarcina rentabilă care consta în administrarea bunurilor divine şi în dirijarea lucrărilor cărora le erau consacrate surplusurile de bogăţii.
     Dat fiind că preoţii trebuiau să slujească un stăpîn intransigent şi să-şi informeze confraţii despre modul în care administrau bunurile zeului, ei au adoptat nişte semne convenţionale, cu care puteau nota veniturile şi cheltuielile, semne scrise care puteau fi înţelese de cei din jur şi de urmaşii lor.

   
     Astfel ei au inventat scrierea.

     Puteți observa cum, încă înainte de a citi cartea, am condensat, fără vreun efort notabil, idei absolut similare (predate, ani și ani de zile - nu, nu la Oxford - ci la orele de materialism dialectic și istoric).

     En passant se văd limpede premisele din care Claude Levi-Strauss a inferat concluzia  lui cu principala funcţie a scrierii în antichitate era să faciliteze înrobirea altor fiinţe umane.  Mișto viață la umaniști: unul aruncă gogoși rîncede, altul le prinde din zbor, le tăvălește prin logica aristotelică și scoate... côtes de moutons prés-salés sauce Béarnaise. (coaste de berbec îngrășat cu iarbă sărată de pe malul mării, în sos bearnez)     

      Ah, francezii !

    Să ne concentrăm asupra lui Gordon Childe - în prefața atașată anului 1954 autorul declară, textual:
     Cele mai interesante și grăitoare dintre aceste noi rezultate au fost incluse în ediția de față, dar nu a fost nici necesar și nici n-am încercat să-i aduc o modificare substanțială.

     Remarcabil: în doisprezece ani de la prima ediție, nici un progres esențial (?!). Dar nici măcar în 23 (1942-1965 - ultima din ele fără prefață actualizatoare - autorul a decedat în 1957). Nici măcar ”vulcanicul” sinolog-sexolog  Joseph Needham (vezi prima parte, pag.5 et passim), deja aflat în ”erupție”, nu clintește auto-suficiența ”compatriotului” australian. Fiindcă trebuie spus de la bun început că ambele volume - vaste fresce ale trecerii lumii de la ”barbarie” la ”civilizație” - tratează China cu o parcimonie frizînd disprețul. Trufie specifică tocmai imperialismului pe care pretinde că-l combate. Sub căldura ”soarelui care nu apune niciodată deasupra lui British Empire” posesiunea directă India îngroapă mai ”periferica” Chină (doar o amărîtă ex-”sferă de influență”)[1].

     Sau, cum spune Niall Ferguson (Războiul lumii - epoca urii, pag.368): Deşi politicienii britanici păreau să fie dispuşi la concesii..., proverbialii oameni de pe teren continuau să se poarte ca şi cum China era doar o extensie a Raj-ului. (British Raj, adică dominația britanică în India - « raj=stăpînire în Hindi»)

     Exact pe dos decît ”modernul” Ian Morris.  

     De la o epocă la alta, de la un arheolog la altul, milioane de kmp și sute de milioane de oameni își schimbă radical poziția în ierarhia istoriei - așa ceva pretinde a fi ”știință”.

     Cum spuneam, Gordon Childe este marxist pe față. Însă, pînă să intrăm în clinciuri cu scorojitele lozinci materialist-dialectice, avem de constatat anumite greșeli formale.

     Dincolo de ideologii, Făurirea civilizației & De la preistorie la istorie conțin abuzuri lingvistice impardonabile. Noțiuni ca ”revoluție”, ”capital”, ”putere de cumpărare”, ”piață”, ”economie monetară”, ”imperialism economic” sînt arse cu fierul roșu  pe fruntea unor societăți abia ieșite din epoca pietrei lustruite (sau a bronzului rugos). Cînd mai afli și că Asiria sau Egiptul antic erau ”state totalitare”, te poți întreba dacă honourable Abercromby Professor of Archaeology at Scotland's University of Edinburgh chiar știa despre ce vorbește. Însuși cel sub egida căruia au fost publicate volumele, academicianul Emil Condurachi (nu-chiar-atît-de-honourable din motive de nula Oxford & Cambridge), se simte obligat a defrișa un pic încîlceala verbală în care ne zvîrle australianul-scoțian. Bineînțeles că o face în limbajul de lemn specific epocii (Autorul prezintă în chip just dezvoltarea forţelor de producţie...) tocmai fiindcă Childe își permite să inventeze unul paralel, în esență identic cu cel oficial, inacceptabil de diferit în formă. Cum spuneam mai sus, ”nuanțe”, pasabile în Anglia, horribile dictu în spațiul moscovit. Deturnarea spre neolitic a unor termeni construiți expres pentru diabolizarea dușmanilor contemporani ai comunismului sovietic ar fi subminat grav propaganda curentă. Oricum Childe nu a îndrăznit să meargă pînă la capătul demersului său ”revoluționar”, abținîndu-se în a lovi faraonii și regii asirieni cu supremele trăznete staliniste: ”fasciști” - ”naziști” - (eventual) ”cian-kai-șiști”-”titoiști”. 

     Să nu-i fi povestit nimeni la Oxford (sau alte ”temple” ale  pedagogiei anglo-saxone) că gîndirea europeană începe mai degrabă cu extraordinarul efort socratic de a defini termenii (conceptele) decît cu naivele speculații anterioare ? Dacă s-ar fi inspirat, eventual, din ”patimile” sexuale ale lui Needham, poate ar fi aflat ceva și de la ignorații chinezi:

    Tzu-lu îi spune lui Confucius:
― Stăpînul din Wei doreşte să te însărcineze cu guvernarea. Ce crezi că este primul lucru de făcut ?
― Primul lucru este rectificarea numelor (tcheng ming) răspunde Confucius şi adaugă: Dacă numele nu sînt rectificate, cuvintele nu se pot potrivi; dacă cuvintele nu se pot potrivi, afacerile (statului) nu vor reuşi...

     Și, - am adăuga noi - pe lîngă afacerile (statului), nici știința nu se va simți prea bine.

     Un amănunt, relevant pentru maniera complet farfelue (bizară, ridicolă) în care judecă individul (What Happened in History):
    Insula... Cipru se bucura de bogate resurse de aramă... Enorma cantitate de unelte de metal găsite în morminte dovedeşte că la exploatarea metalelor din insulă lucrau mineri şi făurari specializaţi... Arama era transportată sub formă de lingouri sau de minereu, dar nu era prelucrată în insulă.    

     Deci enorma cantitate a uneltelor din mormintele minerilor şi făurarilor specializaţi nu erau fabricate chiar de ei ? Adică erau importate ? În schimbul a CE ? A exportului de semifabricate ??? Cît de specializaţi trebuiau să fie acei făurari pentru a produce niște banale lingouri ? Cine mama dracului poate înțelege asemenea entourloupe (dirty trick) economică ? Or fi fost preistoricii mai rudimentari de felul lor, dar nici proști nu erau (așa cum ne consideră pe noi Vere Gordon Childe). Sau, ceea ce-i mult mai grav, acest ”product” al cremei universitare britanice nu percepe o contradicție evidentă (și asta după multiple reeditări) ?

     Încă o ”sclipire genială” din același volum:
    Înjugînd animalele, omul a făcut cea mai importantă descoperire: el a învăţat să stăpînească o altă forţă motrice decît cea a muşchilor săi. Boul înjugat deschide astfel calea înspre maşina cu aburi şi înspre motorul cu explozie.

     Ca să vezi ! Eu personal credeam că mai degrabă mecanismele proprii chiar și celor mai primitive culturi (capcane ingenioase, ARCUL CU SĂGEȚI) au deschis calea lui Watt și Fulton. Parcă civilizațiile pre-columbiene nu au cunoscut nici un soi de animal de povară, în afară de grațioasele lama, total incapabile de a trage vreun plug sau sanie (căruțe nici atît, roata lipsind complet) ? Ceea ce nu le-a împiedicat să edifice remarcabile formațiuni statale și uriașe construcții nepieritoare. Ce să mai vorbim despre forța vîntului și a apei (pirogi cu pînze, mori + instalațiile aferente) integral desprinse de sudoarea și balega bovinelor.

     Desigur, eu nu sînt nici Abercromby Professor,  nici marxist pur și dur.
      
     Alte șmecherii, cam departe de standardele științei: autorul nu folosește absolut deloc note de subsol. În schimb citează între ghilimele, fără ca sursa să fie explicitată întotdeauna. Chiar și atunci cînd o menționează, nu e deloc clar cîte din frazele ulterioare îi pot fi circumscrise. 



[1] O ”intuiție” avută mult înainte de descoperirea citatului din Niall Ferguson.

****************************************************
 §    Legat de citări, la pag.84 din Man Makes Himself (Omul s-a creat «făurit» pe sine «însuși» - o traducere mult mai precisă decît cea propusă de cuplul Emil Condurachi - Florica-Eugenia Condurachi) este amintit un oarecare Vavilov. Rus după nume, expert în originea plantelor cultivate (nici el nu a ”meritat” vreo notă de subsol).

     Nu întîmplător !

     Fiindcă... ia haideți la gura sobei, să ascultăm o poveste ”demnă” de Secolul XX.

     Nikolai Ivanovici Vavilov s-a născut în 1887. Trăind de mic copil în intimitatea efectelor dezastruoase provocate de recoltele slabe, și-a dedicat viața eradicării foametei (în Rusia și oriunde). Veritabil om de știință, el a atacat problema de la temelie, începînd cu crearea unei uriașe colecții de semințe, fructe și rădăcini din toate colțurile lumii (astăzi s-ar numi ”bază de date”). Munca lui Vavilov a continuat peste decenii, nefiind tulburată nici de război, nici măcar de M.R.S.O. (Marea Revoluție Socialistă din Octombrie). Cert este că pe la 1930 ”arhiva” lui botanică era, de departe, cea mai mare din lume și că bolșevismul timpuriu l-a apreciat fără rezerve (din 1924 pînă în 1935 a ocupat funcția de director a Academiei de Științe Agricole V. I. Lenin, era membru în Comitetul Central al URSS și a fost răsplătit cu Premiul Lenin, iar la Leningrad conducea institutul ce-i purta numele).

     Drept consecință a studierii fabuloaselor sale colecții, Vavilov a lămurit, printre altele, originea geografic - preistorică a principalelor plante de cultură. În această calitate (nota bene !) îl citează V. Gordon Childe.

     Dar...

     ...prin 1930 răsare o nouă ”stea” a agriculturii sovietice ”științifice”: Trofim Denisovici Lîsenko - tehnician agricol.  Nu era un intelectual. Nu era biolog. Nici măcar inginer. Sărind peste toate etapele, a devenit însă savant. 
(Lucian Boia Mitologia științifică a comunismului)

     După debuturi modeste, pline de ”altoiuri”  à la Miciurin  (pag. 104),  omul a urcat sus, foarte sus. Brusc și deodată. Dar nu prin forțe proprii, ci propulsat de ”tătuca popoarelor”, Iosif Djugașvili, auto-poreclit ”Stalin”. Tovarășului ”secretar general al C.C. al  P.C.U.S.” i-au picat perfect la pipotă fenomenalele aberații ”revoluționare” lîsenkiste tocmai atunci cînd colectiviza prin fier și sînge agricultura Ucrainei și a Rusiei: Trofim Denisovici promitea recolte uriașe cu ajutorul unor rețete simple, ușor aplicabile de către orice colhoz. Nu vom insista asupra fiasco-ului total al respectivelor metode (fără vreun efect asupra carierei individului) ci trecem direct la ultimele sale concluzii: metamorfoza grîului în secară şi a secarei în grîu (fiind în studiu şi alte asemenea transmutări - orzul în ovăz, mazărea în măzăriche, măzărichea în linte...). (Lucian Boia Mitologia științifică a comunismului)  

     Poate că textul de mai jos (Leonida Neamțu Febră de origine necunoscută) pare a sări calul:
 Pe bancheta din faţă, doi bărbaţi schimbau cuvinte:
  A vrut să încrucişeze cartoful cu sfecla, ca să iasă portocale…
  Ştiu… Şi ce a ieşit ?
  Nimic… Pe urmă a vrut să încrucişeze grîu cu ridichi, ca să iasă piersici…
  Şi ce a ieşit ?
  Tot nimic…
  Aha…
  Aha…
  Chiar că aha…
  Nici încrucişarea conopidei cu sfecla n-a reuşit… Şi nici a bostanului cu secara…
  Aha…
  Chiar că aha…
………………………………………………………..
 ―  N-a reuşit nici încrucişarea salatei cu plopul… Tot spanac a ieşit…
  Măcar de-ar fi ieşit spanac…
………………………………………………………..
 ―  Nici încrucişarea căpşunilor cu lămîiul…
  Nici…
  Nici…
  Era absurd…
……………………………………………………….
  Nici încrucişarea lupilor cu oile n-a reuşit… Cum era să reuşească ?
……………………………………………………….
 ―  Dar ştii că a încercat să încrucişeze un curcan cu o fasole… A făcut vîlva mare…
  Şi ce a ieşit ?
  Tot nimic. În afară de vîlvă.
  Era de aşteptat…
  Era, dar vezi că unii l-au luat şi-n serios…
  Dar ăla, a reuşit să încrucişeze curcanul cu fasolea ?
  Da de unde ! Nici măcar în vis…
   
     CINE sare calul ?

     Ca să n-o mai lungim: pentru oricine înțelege cam ce înseamnă a fi om de știință este evident că Vavilov nu putea să nu intre în conflict cu Lîsenko. Pentru grupul mult mai restrîns al cunoscătorilor stalinismului urmarea este la fel de evidentă: în 1935 a fost debarcat de la președinția Academiei de Științe Agricole V. I. Lenin, iar Lîsenko i-a luat locul după trei ani. Gestul încă s-ar încadra la persecuție simplă, treabă destul de frecventă în lumea atît de imperfectă a oamenilor. Numai că ”generalissimul” nu lucra cu jumătăți de măsură: la 6 August 1940 Vavilov este arestat, apoi, în Iulie 1941, condamnat la moarte  (luați aminte - ”sistemul judiciar” sovietic ”măcina” calm și ”neabătut”, în timp ce Leningradul era deja sub asediu, tancurile germane trecuseră de Minsk și atingeau Niprul, Moscova suferea bombardamente grele). În 1942 sentința i-a fost comutată în 20 de ani de lagăr (vasăzică a trăit cel puțin un an cu securea deasupra capului).

     În fine, după încă vreo 365 de zile, A MURIT DE FOAME (în GULAG, evident).

   Ei, voi eroi de romane ! Ei, tu Edmond Dantes, răzbunător implacabil asupra mizerabilului Caderousse care ți-a subnutrit tatăl pînă la extincție !  

     Ei, TU, ”onorabile” Vere Gordon Childe, ”vîrf” al intelighenției anglo-saxone ! Ce-ai făcut pentru confratele Vavilov, cel care ți-a oferit pe tavă munca lui ca să-ți argumentezi brito-marxismele ?  TU,  ”implacabilul moral”, gata să te sinucizi dacă Hitler ocupa Anglia ? Tu, vestejitorul suprem al USAplin de hiene fasciste dezgustătoare” (sic !)

     Nimic.

     Nimic n-ai făcut, ”dezgustătorule” !

     Nici măcar un sughiț dezaprobator  - ”implacabil”.
****************************************************

§    La fel ca și John Burdon Sanderson Haldane, alt savant iconoclasto-marxist, fabricat de superbele instituții de învățămînt englezești (Eton & Oxford)  care, în 1941, atunci cînd PRIETENUL (Wikipedia) și colegul genetician Vavilov aștepta glonțul în ceafă, mințea publicul occidental cu serenitate... oxfordiană:
    Controversele (?!) dintre geneticienii sovietici s-au axat în principal pe disputa dintre oamenii de ştiinţă academici, cu Vavilov în frunte, centraţi prioritar asupra adunării de date, şi cei ce doreau rezultate imediate, cum ar fi Lîsenko. Disputa s-a desfăşurat prieteneşte, nu veninos. În Octombrie 1939 Lîsenko a spus: Cel mai important lucru este să nu ne certăm; hai să lucrăm amical pentru un plan elaborat ştiinţific. Hai să luăm în studiu probleme precise, să ne asumăm sarcinile trasate de Comisariatul Poporului al Agriculturii URSS şi să le rezolvăm în mod ştiinţific. Luată în ansamblu genetica sovietică reprezintă tocmai sinteza acestor două puncte de vedere opuse. (wikipedia)

     Dl. Haldane e brito-indian. Etonian. Oxfordian.  Moralmente însă, reptilian. Se preface a  arbitra solomonic-imparțial-și-rece meciul de box între un atlet oarecare (căruia îi mai scapă, eventual, cîte un pumn sub centură) și un maimuțoi sinistru care nu ține cont de nici o regulă, cu pietre în mănuși, brișcă în chiloți și gura mustind de bale  veninoase (cvasi-varanice).

  
    Spunea marele Napoleon: De la sublim la ridicol nu-i decît un pas.

     În cazul lîsenkismului avem doar ridicol - extrem, inimaginabil. NU în URSS, unde aproape totul  era așa, ci în Anglia. Patria parlamentarismului și a cuvîntului liber a generat, via super-universitățile sale, pleiade de ”savanți” capabili să sprijine cu obstinație de catîr grotesca ”încrucișare a curcanului cu fasolea”, dar total incapabili să-și juguleze auto-înșelătoria. Legănați de ”visul de aur al omenirii” - încrucişarea lupilor cu oile - l-au trimis pe ”colegul” Faraday ad patres, lingînd avizi obielele lui Lîsenko.  

     Soarta lui Vavilov trece dincolo de epitetele de mai sus, prăbușindu-se în hidoșenie satanică. Probabil, sau mai degrabă sigur, unii ”savanți” din Departamentul de Antropologie Socială şi Culturală al Universității Stanford din deceniul 1980 (pag.13) s-ar fi aliniat, entuziaști, în spatele lui Lîsenko, ținînd, cu încăpățînarea tipică ”taurului” (John Bull) isonul fariseilor Childe, Haldane, Needham, vizavi de tragererea pe roată a ”colegului” Vavilov.

     În secolul XX vanitatea și comoditatea, cu care Faraday s-a luptat  agonic, omoară la propriu.

     Și totuși, în acest sumbru imbroglio, există o latură sublimă (sub o înfățișare despre care ”genialul” Bonaparte nu avea nici cea mai slabă idee).

     Iată ce s-a întîmplat cu banca de semințe (& fructe, rădăcini, rizomi) a Institutului Vavilov în Leningradul celor 872 de zile (28 de luni) ale blocadei germane.

    Sovietele au evacuat obiectele de artă din Ermitaj, dar cele 250.000 de mostre au fost ignorate. Drept consecinţă un grup de oameni de ştiinţă ai Institutului Vavilov s-au mobilizat, ambalînd în cutii tot ce era mai important, mutîndu-le în subsoluri şi organizînd echipe de pază permanente. Pînă în primăvara lui 1944 9 (nouă) dintre aceştia muriseră de foame, deşi ”obiectele” supravegheate constituiau, în fond, O HRANĂ - nimeni nu s-a atins de ele.  (Siebert, Charles. 2011. “Food Ark.” National Geographic. Volume 220 (1), July 2011. Pages 122-126. via wikipedia)

     Mă întreb dacă Stanislaw Lem (pag.13) l-ar fi inclus pe Vavilov și colegii lui printre martirii științei. Nu prea cred - chiar și acest polonez remarcabil era îmbîcsit cu propaganda rugurilor anti-științifice ale inchiziției (care nu l-au ”ars” decît pe Giordano Bruno – din cu totul alte motive decît ”știința”).

****************************************************
§   Rezumăm: de decenii privim oripilați la jongleriile clovnilor stîngiști galicani, cu pretenții de intelectuali (Jean Paul Sartre & Comp.). În principiu corect - au fost și încă sînt foarte mulți. Poate că spaima est-europenilor derivă și din masiva susținere a Partidului Comunist Francez de către un sfert din electoratul anilor ´50-´60, fenomen absent în Marea Britanie. Poate. Însă nu ne este permisă ignorarea ”colegilor” englezi, mai ales prin prisma devastatoarei lor influențe pe termen lung. Am aflat deja cum pleiada de istorici-arheologi-”bio-geografi”-ș.a.m.d. (Morris-Diamond-Pomeranz-etc.) marxizează somnanbulic (vezi pp.80: Realmente pici în depresie cînd observi diverși universitari occidentali cucurigînd lozinci staliniste... Faptul că indivizii o fac aproape inconștient reprezintă cea mai mare victorie a teribilului mecanism de imbecilizare sovietic, pe care îl crezusem... destinat exclusiv prostimii).

     Acuma vedem înseși rădăcinile RĂULUI: moșind-educînd generații de studenți, Gordon Childe, Needham, Haldane și, last but not least, ”celebrul” fizician John Desmond Bernal (încă un lîsenkist pur și dur, ”neclintit” în fața crimelor staliniste) le-au injectat virusul moscovit.

     Iată două hard evidence (dacă mai era nevoie).

1) - În prefața la cea de a patra ediție în limba engleză (1964) Glyn Daniel scria: ...prima lucrare apărută a fost Făurirea civilizaţiei (Omul s-a creat «făurit» pe sine «însuşi»), în 1936, cînd Childe avea 44 de ani. Am citit cartea pe cînd eram tînăr student la Cambridge şi-mi aduc aminte foarte bine de efervescenţa cerebrală şi entuziasmul pe care le-a produs asupra mea; aveam sentimentul că se deschisese o nouă fereastră către preistorie. De-atunci încoace am răsfoit-o de multe ori, dar numai acum cîteva zile am citit-o din nou în întregime. Am fost încîntat să descopăr că ea îmi stîrneşte aceeaşi curiozitate şi acelaşi entuziasm.

     Drept e că nu chiar toți participanții la cursurile ”onorabilului” arheolog se declarau atît de satisfăcuți. Abercromby Professor preda preistoria conform ”originalei” metode a racului: adică începea cu epoca fierului, explica cum e cu bronzul, apoi urca la cea a pietrei lustruite, după care urma piatra nelustruită, pebble culture (cultura de prund) ș.a.m.d.; în timp ce-și mormăia discursul, trecea într-o cameră alăturată pentru a căuta nu se știe ce, fără să se întrerupă din vorbit (evident că nimeni nu mai înțelegea nimic - sărmanul Kant !). Cu nonșalanța tinereții, studenții se amuzau, privindu-l drept un ”excentric” (o noțiune foarte importantă în cultura britanică, asupra căreia vom reveni).           

2) - Dorothy Hodgkin (premiul Nobel pentru chimie în 1964) puternic influenţată ştiinţific şi politic de către John Desmond Bernal, un ”distins om de ştiinţă de mare reputaţie”... membru al Partidului Comunist şi un ”fidel” suporter al diverselor regimuri sovietice pînă la invadarea Ungariei. Întotdeauna EA (Hodgkin) cînd vorbea despre EL (Bernal) îl numea ÎNŢELEPTUL; au fost şi amanţi, cu unele întreruperi. (Wikipedia - ghilimelele, majusculele și culoarea accentuată îmi aparțin)

     Cum și-a ”încununat” Hodgkin ”cariera” ? De-a dreptul ”apoteotic”: în 1983 a prefațat ediția engleză a lucrării Polimerizarea stereospecifică a Izoprenului. Autor: ELENA CEAUȘESCU. Și nu s-a mulțumit cu niscai fraze de conveniență, ci pur și simplu s-a dat pe spate în fața excepţionalelor realizări ale semi-analfabetei  noastre ADI (Academician-Doctor-Inginer).

     Nu vă ofuscați (Wikipedia etichetează textul în discuție drept infam) - în fond, ce mare lucru făcu nobelista britanică ? Păi, după ce te-a penetrat însăși ”măreața” Uniune Sovietică (via ”ultra-fidelul-ultra-viril” Bernal), lauda Ceaușeștilor rămîne doar un ecou fleșcăit al vremilor trecute. La junețe sex politico-științific înfocat, la bătrînețe sodomie tristă.

     EL fidel și EA fidea.

     Cambridge ?

     Oxford ?

     Auto-educare ?

     Disciplină mentală ?

     Auto-corecții ?

     Faraday (sau/și Kant) ?

     NO WAY !

     ”Efervescență” ! ”Entuziasm” ! ”Sentiment” ! ”Fidelitate” !   ”Sex and politics” ! Marx & Lenin !  ― YES !

     Adică pură vanitate, auto-înșelătorie, promovare activă a falsităţii.
    
     Vavilov ? Who the fuck is Vavilov ?

     Să fim bine înțeleși: eu nu contest meritele științifice ale persoanelor amintite, rezultatele lor strict profesionale fiind clare și indubitabile. Însă, cel puțin de la celebrele perechi Newton-Leibniz (calculul diferențial și integral) și Darwin-Wallace (teoria selecției naturale) încoace, ȘTIM că nu există unicitate absolută a persoanelor, chiar la nivelul suprem al științelor fundamentale  (o experiență preponderent britanică).

     Doar artiștii sînt cu adevărat UNICI (deşi e greu de crezut într-o manifestare culturală, chiar şi genială, obţinută împotriva demnităţii celui care o produce - Ioan F. Pop Contributors 25 februarie 2016)

     Așadar, dacă facem o mișcare gen SF, sugrumîndu-l pe Newton din fașă (back to the future), matematicile și fizica vor suferi imperceptibil - evoluția științei, bazată pe logică și pe aplicarea intransigentă a principiilor lui Faraday, NU POATE MERGE PE ALT DRUM. Apar, eventual, unele întîrzieri punctuale (drumul gîndirii occidentale a fost lung, cu multe, foarte multe, retro-bucle exasperante - pp.58). Însuși mărețul descoperitor al legii gravitației a picat, la bătrînețe, într-un fel de minte a copiilor, utilizîndu-și formidabilul creier pentru fundamentarea... misticismului. Întristătoare rătăcire a unui mega-spirit european ! Însă această diminuare intelectuală îl privește pe Newton strict personal. El își exprimă cele mai intime convingeri (greșite au ba); cine vrea să-l citească și să creadă ce spune - să-i fie de bine. Dar Sir Isaac NU AR FI CONCEPUT coborîrea la rolul de trompetă-flașnetă a unei ideologii politizate 100%, susținătoarea unui stat străin (declarat, pe față, dușman de moarte al întregului Occident și, prin subsidiar, al Angliei).

     În ASTA constă diferența dintre clica oxfordiano-cambridgiană a secolului XX și strămoșii lor greco-romano-medievali (temelia și epoca înființării celor două universități).

     Drept consecință NU NE ESTE PERMIS să edulcorăm dezgustătoarele derapaje morale (ce eufemism !) ale unor vîrfuri intelectuale, numai de dragul participării lor la avansul profesiunilor ce le-au profesat - un alt Leibniz-Childe sau Wallace-Haldane ar fi împins știința fix pe aceeași traiectorie, fără ”omagii” nobelizant-grețoase la adresa Elenei Ceaușescu. ”Binele” făcut de respectivele persoane este interșanjabil, în timp ce RĂUL injectat societății LE APARȚINE INTEGRAL.

     Tot nu am lămurit DE CE secolul XIX (Faraday & Comp.) nu și-a putut transmite spiritul dincolo de bariera anului 1900.

     Încă două exemple de decadență, ca să putem circumscrie, cît de cît, mecanismul prin care funcționa (și funcționează) renumita imparțialitate englezească.

     Moțiunea (Camerei de dezbateri a lui Oxford Union) de la 9 Februarie 1933 era: Această Cameră nu va lupta sub nici o formă pentru Regele şi Ţara sa. (275 de voturi pentru, 153 contra ― TOȚI conservatori) ...

     Sunday Times: superfluă şi de foarte prost gust, dar în nici un caz reprezentînd gîndirea de la Oxford. De fapt, rezultatul reflecta influența stîngii asupra Uniunii la acea vreme...

     Cînd a fost întrebat despre vot în călătoria sa prin Germania, la mai puțin de un an după aceea, Patrick Leigh Fermor a descris întreaga chestiune ca pe un... act de sfidare a vechii generaţii. Însăşi formularea moţiunii ― «Lupta pentru Rege şi Ţară» ― era un clişeu depăşit, dintr-un vechi afiş pentru înrolare: nimeni, nici măcar cei mai împătimiţi patrioţi nu l-ar mai fi folosit acum pentru a descrie un sentiment profund. Interlocutorul meu a întrebat: «De ce nu ?» «Für König und Vaterland» suna diferit în urechile germane: era un apel trâmbiţat care nu-şi pierduse nimic din rezonanţa sa. Ce însemna exact ? Moţiunea era probabil menită pour epater les bourgeois, am bălmăjit eu. (eu = Patrick Leigh Fermor) ... «Un fel de glumă, vă asigur» am continuat eu... Detectam o licărire aţâţată de milă dispreţuitoare şi triumf în ochii dimprejur, ceea ce arăta clar siguranţa lor că, dacă aveam dreptate, Anglia era prea degenerată şi frivolă ca să reprezinte vreo problemă.
[notă de subsol din Niall Ferguson, Războiul Lumii, Editura RAO, pag.412]

     Patrick Leigh Fermor, ”mărturisitorul” epocii, reprezintă însuși contra-exemplul moțiunii Oxford Union: a votat-o, a ”apărat-o” cu argumente firave, ulterior fiind ”recuperat” de sistem și devenind un distins intelectual nealiniat, simultan aprig luptător  pentru Rege şi Ţară în al doilea Război Mondial. Însă decadența (sau degenerarea frivolă) a Angliei se ascunde printre ceilalți 274 de votanți ai textului iconoclast, destinat  epatării burghezilor (?!) Niall Ferguson miroase ceva (rezultatul reflecta influența stîngii asupra Uniunii la acea vreme) dar nu finalizează ideea.

     Adică CUM ”devine chestia” că niște conservatori declarați se aflau, de fapt, sub influența stîngii ? CUM poate trece nedisecată o asemenea contradicție ?

     Aici ajungem la al doilea exemplu despre care vorbeam mai sus: The Cambridge Five. Nu voi intra în detaliile ”selectului club” de spioni anglo-sovietici (găsiți pe internet toate amănuntele). Un lucru e cert: ofițerii recrutori ai Moscovei au vizat personajele în cauză încă de pe băncile universității, pornind tocmai de la simpatiile lor stîngiste. Recunoașteți că au fost geniali, iar fabricanților unor studenți de acest tip (Childe, Needham, Haldane, Bernal, Hodgkin, și mai știe Dumnezeu cîți alții) le incumbă o vină imensă. Parcă și-au împărțit rolurile: profesorii susțineau ”la vedere” propaganda ticăloasă, emulii trădau, direct și concret, prin spate. 

       Quelle est la difference ?

   CARE ar fi diferența între un ”cambridgian”, ajuns mare funcționar de stat, ”strecurînd” informații clasificate spre KGB, și ”onorabilul” Vere Gordon Childe zbierînd loud and clear, între două mormăieli arheologico-incomprehensibile, că USA sînt ”pline de hiene fasciste dezgustătoare”, simultan ignorînd ”senin” șacalii sovietici ce-l sfîșîiau, fibră cu fibră, pe Vavilov și asociații lui ?

     Vă spun eu: Cambridge Five au fost doar five; gașca Childe, Needham, Haldane, Bernal, Hodgkin, etc. sînt mulți, foarte mulți, și au moșit sute (mii) de trădători potențiali. Cu cea mai deplină sinceritate și ingenuitate. Nu degeaba cekiștii porecliseră acest gen de personaje idioți utili.

     Problema NU era la ei - problema cădea în sarcina sistemului (universitar britanic). Libertatea de opinie NU ARE VOIE să includă educarea noilor generații. Spune și publică tot ce dorești - dar nu poate fi acceptată bombardarea unor cohorte de minți fragede cu obsesii personale, fie ele înfeudate unei puteri străine sau nu. Recitind extaziat  What Happened in History Dlui. Glyn Daniel nu i s-a părut deloc neștiințific-obtruziv veninosul insert ...termenul de „arian” are deci tot atît de mult sens ca şi cel de „bolşevic” şi de „roşu” în gura conservatorilor înrăiţi ! (pag.158)  Adică Childe aruncă o piatră în capul detractorilor săi, adică face politică local-britanică, inserînd-o cu tupeu extrem într-o carte de ”popularizare” a istoriei (mega-efervescent-cerebrală). Păi fostului student nu i s-a părut nimic suspect, fiindcă deja fusese îndoctrinat cu mormăieli neanderthaliene și preistorie à rebours - atît de amuzant-excentrice, încît și la bătrînețe se închina la ele.

       Nici nu mai vorbesc despre uluitoarea afirmație a lui J. B. S. Haldane: 
    Metoda mea, ca om de ştiinţă, este atee. Asta înseamnă că, atunci cînd fac un experiment, subînţeleg că nici un zeu, înger sau diavol nu îl va influenţa; iar această presupoziţie a fost validată prin marile succese obţinute în cariera mea. Prin consecinţă aş fi necinstit intelectual dacă nu aş fi ateu şi în afacerile de zi cu zi.

     My God ! Faraday se răsucește în mormînt; Kant s-ar spînzura cu imperativul său categoric (Acționează în așa fel încât maxima acțiunilor tale să poată fi impusă ca lege universală). Ce-au spus ei și ce a înțeles ateul Haldane !

     Mă scuzați Dlor. Arthur C. Clarke (Haldane este probabil cel mai strălucit popularizator al științei din generația sa) și Peter Medawar, Nobel pentru medicină în 1960 (Haldane este cel mai inteligent om pe care l-am cunoscut), dar cel puțin pe ”credincioșii” Arhimede, Galilei sau Newton i-ar fi umflat rîsul auzind o declarație atît de prezumțioasă. Despre Einstein (Dumnezeu este complicat, dar nu răuvoitor) nici nu mai are rost să vorbim. Eventual merită amintit  Laplace (marchiz Pierre-Simon de) care, întrebat de Napoleon ce rol joacă Dumnezeu în mecanica lui celestă, i-a răspuns: Sire, nu am avut nevoie de această ipoteză. (tipic franțuzește) Ba chiar sînt convins că însuși Papa Silvestru II (999-1003 un remarcabil prelat-om de știință, și el francez) auzind o aserțiune atît de rudimentară l-ar fi tratat pe agitatul Haldane al secolului XX cu o umbră de dispreț medieval-timpurie (dark ages).

     Mai ales dacă examinăm altă ”perlă” emisă de super-”inteligentul” J. B. S.: 
    Am suferit de gastrită cincisprezece ani la rînd pînă cînd l-am citit pe Lenin, care mi-a arătat ce merge rău în societatea noastră şi cum poate fi ea vindecată. De atunci nu am mai avut nevoie de medicamente.   

     ”Știință pură”, motu proprio ! Nota 10 pentru Eton și Oxford: Lenin taumaturg, precum regii dark ages !

     Merge și un banc mai vechi (anii 1960-1970):

     De ce se căsătorește un tînăr de 20 de ani cu o bătrînă de 80 ?

     Dacă e englez, pentru titlul de noblețe.

     Dacă e american, pentru avere.

     Dacă e francez, pentru ”experiență”.

     Și dacă e rus ?

     Elementary, my dear Watson: fiindcă EA, în tinerețe, l-a cunoscut pe Lenin.  

     În ciuda celor 23 de ani diferență și a unei vieți sexuale ”neconformiste” (cum le șade bine ”revoluționarilor”) precis că J. B. S. Haldane n-ar fi refuzat avansurile Nadejdei Krupskaia ― dacă doar lectura operelor lui Vladimir Ilici Ulianov i-a făcut atîta bine, mai știi de ce alte boli scăpa printr-o simplă partidă de amor cu însăși văduva revoluționarului suprem ? 

     Că oricum prostia n-are leac.

     Dincolo de inevitabilele ironii crude, să recapitulăm non-faradaysmul celor patru corifei ai stîngismului britanic, ante și imediat postbelic:

     - Needham, de dragul amantei sale chinezoaice, pornește o semnificativă operă de reevaluare a contribuției chineze la civilizația lumii; asta nu-l împiedică să cauționeze anumite porcării sovietice (balegi USA infestate cu antrax în sudul Chinei la finele războiului mondial,  război bacteriologic purtat de aceeași americani în Coreea - ”bietul” Mao abia făcea ochi în lumea propagandei nerușinate).

Știintă = Æ (zero barat). O dată.

     -  Gordon Childe răvășește preistoria, temporal și conceptual, mîrîind pitecantropic de dragul lui Marx (el este singurul farfelu neimplicat prin filieră sexuală - în schimb dominat de ruminări sinucigașe).

Știintă = Æ (zero barat). A doua oară.

     - Haldane, activînd în domeniul științelor ”exacte”, nu are nici o contribuție la cele ”inexacte” (istorie, preistorie, antropologie, biologie); în schimb își uzează capitalul cîștigat prin laboratoare pour epater les bourgeois și pentru mascarea eliminării fizice a ”colegului-prieten” (Wikipedia) Vavilov.

Știintă = Æ (zero barat). A treia oară.

     - În fine Bernal - fizician - activist hăbăuc-frenetic prin  aceleași ramuri ale științelor ne-matematice, pune moțul pe tort rămînînd ”fidel” Moscovei și lui Stalin-Lîsenko pînă la moarte (1971 !) Chiar și nouă, românilor (o națiune atît de mică în lupta giganților) ne-a lăsat moștenire niște stropi maronii via ”sentimentalismul” pro-ceaușist al mult-iubitei sale eleve Dorothy Hodgkin.

Știintă = Æ (zero barat). A patra oară.

      + ¥ ― adică miile de studenți anglo-saxoni, repetînd mecanic poncifele ”materialismului dialectic și istoric” (vezi studenții-studenților, respectiv Morris-Diamond-Pomeranz). 

     Adică înghițind pe nemestecate niște pure nemernicii, pe care autorul acestor rînduri le-a rejectat violent deja în pre-adolescență, pe vremea cînd Gordon Childe se sinucidea de frica bătrîneții (sau a dezvăluirilor hrușcioviste despre crimele lui Stalin - nu e clar), Haldane glumea în versuri despre cancerul său rectal, Needham încă acoperea cu succes libidoul a două femei (menopauzate), iar ”fidelul” Bernal mai freca insistent menta sovieticilor (cam dezabuzat, precum orice Casanova ajuns la vîrsta putirințelor diminuate).

     Repet, pentru a fixa ideea: ”Binele” făcut de respectivele persoane este interșanjabil, în timp ce RĂUL injectat societății le aparține integral.

     În plus este clar că pe toți îi frămîntau hibe psihologice: Childe  flirta cu sinuciderea încă de la 45 de ani; ceilalți erau cocoșați de impulsuri testiculare. În fapt posedau (sau erau posedați de) personalități disjunse (dissociative identity disorder): o jumătate științifică, cealaltă psihotic-obsesivă (sex, moarte, simpatii iraționale pînă la abolirea oricărui simț critic).  
  
     Cum i-a ”tratat” societatea britanică ? În loc să-i marginalizeze, discret și ferm, le-a lipit pe frunte, cu o îngăduință stupefiantă, eticheta ”excentricității”. Prin prisma lungii cariere a termenului, toți acești dascăli bizari au fost echivalați cu, să zicem, Oscar Wilde (excentricul par excellence). Apoi ”societatea” s-a întors netulburată pe partea cealaltă, continuîndu-și ”somnul drepților”.

     Ca să înțelegem mai bine ”mecanismul” îngăduinței neghioabe (vezi și moțiunea Oxford Union) vom prezenta un caz pur politic.

În felul Dvs. aveţi dreptate, însă noi englezii nu procedăm aşa.
Dar cum ?
În loc de explicaţii vă voi povesti o istorioară. Aţi auzit de Boris Bajanov ?
Numele slav dilată pupilele ascultătorului.
Nu.
A fost unul din cei trei secretari particulari ai lui Stalin pînă spre finele lui 1927.
Cînd auzi de „tătuca”, Pavlik intră în viteza a patra.
În noaptea dintre ani a fugit peste frontiera persană. Cum sovieticii făceau presiuni asupra iranienilor să-l extrădeze, a continuat cursa prin Belucistan spre India, ajungînd în braţele noastre.
Bravo ! Deştept băiat.
Chiar este deştept. Istorioara propriu-zisă abia acum începe. Iată ce s-a aflat, printre altele, de la Domnul Bajanov: înainte de 1917, undeva pe fluviul Lena, activa compania engleză Lena Goldfields care extrăgea, evident, aur. A venit războiul, revoluţia, exploatarea a încetat. O dată cu N.E.P. -ul lui Lenin, bolşevicii i-au ademenit pe cei de la Lena Goldfields cu oferte proaspete. Partea britanică venea cu tehnologia necesară aducînd maşini noi, punea la punct producţia şi prelua aproape întreaga cantitate de aur, cedînd ruşilor doar o mică parte. Contractul părînd foarte avantajos s-a bătut palma şi s-au pus pe lucru. Dar...
Abia aşteptam acest „dar...”
...dar exista o clauză ce impunea ca producţia să nu scadă sub un anumit nivel minim lunar, în ideea de a nu permite vreo „îngheţare”, adică un boicot. Logic, nu ?
Pentru oamenii normali. Pentru bandiţi, doar un pretext viclean. Ce pedeapsă încasau capitaliştii rapaci dacă nu respectau clauza ?
Li se confisca tot. Cum credeţi că au evoluat lucrurile ?
Fiţi bun un pahar de sherry cît mai plin ca să suport continuarea. Trase o duşcă parcă ar fi băut zeamă de varză. Evident că le-au băgat beţe în roate compatrioţilor Dvs. acolo unde nu se aşteptau.
Hei ! Dacă v-ar fi cooptat Lena Goldfields în conducere...
Imposibil ! În acele timpuri Hammersmith-Ţurcanu juca „ţurca” pe maidan.
 Da. Mai departe. Muncitorii ruşi „revoltaţi” au cerut mărirea salariilor de douăzeci de ori.
„Săracii” de ei ! Nici mai mult, nici mai puţin. Şi ?
Compania nu putea, nici dacă ar fi vrut, să acorde o astfel de majorare. A început greva generală, producţia s-a oprit. Reprezentanţii britanici au încercat să discute cu autorităţile sovietice. Li s-a răspuns că in URSS muncitorii sînt liberi şi pot lupta pentru interesele lor prin orice metode atîta timp cît doresc. Totodată au fost avertizaţi că, deoarece nu respectă clauza cu pricina, contractul va fi reziliat.
Convenienţele se duseră pe apa sîmbetei.
Hahaha ! Ce v-au făcut, fraierilor !
Intrepid încruntat:
Un moment, absurdităţile abia încep. Disperaţi, cei de la Lena Goldfields au apelat la propriul guvern. Chestiunea a fost analizată în Camera Comunelor. Partidul Laburist şi liderul său, Ramsay MacDonald, aveau o orientare făţiş procomunistă. Laburiştii jubilau, bucurîndu-se că există în sfîrşit o ţară unde muncitorii pot să-i pună cu botul pe labe pe capitaliştii avizi de cîştiguri şi unde autorităţile centrale sînt de partea „exploataţilor”.
Pavlik nu mai rîdea, ba chiar devenise trist-furios.
Guvernul englez a adresat o notă sovieticilor care a fost analizată în Biroul Politic al Comitetului Central al URSS. Răspunsul nu s-a abătut nici o iotă de la litera precedentelor. Dar, şi abia cum vine partea inedită, a luat cuvîntul tovarăşul Buharin , cititor asiduu al presei de la Londra, care a spus: „Cu totul remarcabil este faptul că cretinii din Partidul Laburist au luat de bune argumentele noastre; acest prostănac de MacDonald a pronunţat o filipică extrem de călduroasă, justificînd poziţia noastră şi acuzînd compania în cauză de toate relele. Propun să-i adresăm tovarăşului MacDonald, secretar al Comitetului Judeţean de Partid din Kîştîm , un mesaj.”
Basarabeanul îşi mesteca măselele.
Buharin a elaborat o hîrtie cu antetul Biroului Politic prin care MacDonald era numit în funcţia amintită, iar toţi ceilalţi au semnat-o. Bajanov a pus-o bine şi a evadat cu ea în buzunar, pasînd-o lui O’Hara ministrul de interne al Indiei. De acolo a ajuns la vîrful guvernului britanic.
Au publicat-o sau nu ?
Nu. Documentul i-a fost înmînat direct lui MacDonald deoarece, după spusele primului ministru, „îl privea personal”.
Şi ce efect a avut gestul ăsta à la D’Artagnan ?
Omul, de o cinste exemplară, susţinuse bolşevismul rus dezinteresat, din proprie convingere. Gluma JEGOASĂ a Biroului Politic l-a zguduit profund, transformîndu-l într-un anticomunist furios. Din acel moment jocurile politice s-au făcut altfel şi, vorba lui O’Hara către Bajanov, „Dumneavoastră poate nu vă imaginaţi ce serviciu imens aduceţi Angliei”.
 [Boris Bajanov “Kremlinul anilor ‘20” Editura “Cogito” Oradea 1991; ușor literaturizată de autor] 
-        
          Frumos ! Ceva în genul  Mylord, în față moarte sigură, în spate dezonoare veșnică.

     La prima citire am admirat eleganța liderilor din Albion (Documentul i-a fost înmînat direct lui MacDonald deoarece, după spusele primului ministru, „îl privea personal”).

     Ulterior m-am revoltat împotriva orbirii totale care domina gîndirea acelor ”elite”: NU era vorba despre Anglia și  jocurile EI politice, ci de lumea întreagă. Tocmai cel mai universal și mai puțin oprimant imperiu al istoriei nu a fost capabil să înțeleagă cu ce soi de dușman are de a face. Dacă acel document JEGOS ar fi fost publicat urbi et orbi (în urma unui gentleman agreement cu Ramsay MacDonald, desigur) jocurile politice  MONDIALE  s-ar fi făcut altfel.  În speță, cel puțin faimoasele procese-spectacol prin care Stalin i-a eliminat (fizic) și pe Zinoviev, și pe Kamenev, și pe Buharin, (și aproape tot Biroul Politic), cădeau în ridicol, fiindcă hîrtiuța lui Bajanov dovedea că TOȚI făceau parte din aceeași confrerie tîlhărească (”nuanțele” personale fiind complet irelevante).

     Prin consecință toată propaganda JEGOASĂ a lui Gordon Childe, Haldane, Needham & Bernal se fîsîia, inclusiv tăcerea (sau vorbirea) lor vinovată despre ”dușmanul poporului” Vavilov (în esență doar un simplu ecou obsesiv al mega-proceselor-circ amintite).

     Dar nu ! NU  Mylord ! ĂIA (bolșevicii), sînt doar niște sălbatici exotico-incompre-hensibili; AI NOȘTRI, oricît de excentrico-farfelus-zgubilitici, au trecut, totuși, prin Oxford și Cambridge. Adică ne sînt frați de lapte. Adică sînt un fel de noi înșine, DE ALTĂ OPINIE. Și, cum stabilirăm de vreo două secole, «Nu sînt de acord cu tine, dar voi apăra, pînă la moarte, dreptul de a-ți rosti opinia» (Voltaire). Adică Gordon Childe, Haldane, Needham & Bernal au DREPTUL indiscutabil să nu fie de acord, inclusiv  DREPTUL să spună și să predea tot ce vor. Că Stalin-Lîsenko i-au supt sîngele lui Vavilov la propriu, fiindcă ”decalogul” lui Faraday n-a pătruns încă în stepele rusești și Caucaz, nu ne priveşte personal.

      Zău ?

    Atunci cînd dezacordul, pentru a cărui liberă exprimare sînt gata să-mi vărs sîngele, se manifestă prin elucubrații gen mi-a trecut gastrita fiindcă l-am citit pe Lenin, normal ar fi ca preopinentul să nu mai vadă decît spinări întoarse, inclusiv în cariera didactică. Iată însă că acești tîlhari ai intelectului sînt ascultați, adulați și lăudați de alte celebrități (ba chiar și după moarte - Wikipedia alocă lui Vere Gordon Childe cel puțin de șase ori mai mult text decît lui Vavilov, povestindu-ne cum mormăia la cursuri, cum se amuzau studenții, cum îi înjura pe americani, etc. - deh, cu ce amănunte ”pitorești” din viața nenorocitului savant rus să umpli articolulul: cum zbiera sub tortură, cum se ”amuzau” anchetatorii, cum a dat Lîsenko pe gît o stacană de vodcă atunci cînd a aflat că a scăpat de adversar ?).                    

     Capu´-n nisip ! God save the King ! Rule Britannia !

     Business as usual !   

     Desperately  unusual business ! Să vedeți cît de departe bate istoria și cum nu putem scăpa de ea decît cunoscînd-o: dacă ”genialele” lor staff-uri se oboseau să cunoască trecutul propriei patrii, cel puțin două firme britanice din domeniul explorării gazelor și petrolului  (BP - Kovykta field în Siberia și Royal Dutch Shell în insula Sahalin) ar fi putut evita recentele palme recepționate în Rusia post-sovietică, întristător de similare cu aventurile lui Lena Goldfields din anii 1920.



Comments

Popular Posts