Le Petit Journal - Afacere gigantică, ''stipendii'', trădări (4.959 cuvinte, 51 imagini)
Sfîrşit de secol XIX - Europa Occidentala
+ America: ”masele largi, populare”, deja alfabetizate rapid şi masiv, se apucă
de citit.
Dar ce ?
Homer ? Dante ? Shakespeare ?
Pff ! Complicat ! Greoi ! Astea-s pentru
copiluţii ăia de bani gata de la Oxford şi Cambridge. Să le fie lor de bine.
Noi, muncitorii, ţăranii, funcţionarii,
n-avem vreme de eroisme măreţe, filosofii subtile sau adevăruri profunde. Noi muncim,
nu gîndim. După o zi grea, sîntem obosiţi. Sîntem plictisiţi.
Vrem distracţie. Vrem amuzament. Să-şi bată capul sorbonienii şi
heidelberghezii cu tragica Francesca da Rimini, cu zbuciumatul Ahile sau
depresivul Hamlet. Mîine plecăm din nou la ”împins vagoane”, deci trebuie să
visăm frumos ca să ne fie somnul lin.
Observaţi cuvintele cheie: oboseală, odihnă, simplu, uşor, relaxare.
Perfect ! Cererea crează oferta. Pentru un
asemenea public au muncit din greu artişti mai mari sau mai mici. Nu Balzac sau
Flaubert, nu Poe, nu Dickens. În schimb Alexandre Dumas, Ponson du Terrail, Karl
May, Emilio Salgari (cel cu Sandokan), Bram Stoker, le-au dat oamenilor sec.XIX
ce doreau. Nici asta n-a fost rău: în fond ce contează dacă vreun valet
britanic crede că în Transilvania vampirii zboară... din floare-n floare ? Şi
aşa nu va ajunge vreodată acolo, fiindcă deja vecinele Insule Hebride sînt prea
departe şi prea misterioase.
Pînă aici nimic de obiectat. Dar să nu
uităm că vorbim despre secolul ”capitalismului sălbatic” cînd lustrul originii
nobiliare se evapora rapid. Cînd o grămadă de indivizi, la origine ciobani sau
mineri, puteau străpunge fulgerător straturile sociale, ajungînd aproape brusc pe
culmi. Respectivii - harnici, inventivi,
egolatri - o dată urcaţi pe piscuri nu se vor mulţumi cu admirarea peisajului.
Au putere (bani), au (şi ei) un suflet ”inefabil”, năzuind spre vîrfuri şi mai
înalte. Pe lîngă toate, sînt fraţi buni cu milioanele rămase acolo de unde au plecat, deci cunosc integral cam ce bîntuie
prin circumvoluţiile ”maselor largi, populare”. Adică ştiu ce vrea ”clientela”.
Din acest punct înainte începe combinaţia
toxică (şi tragică) aplicată spaţiului spiritual: ei asta cer, noi le furnizăm marfa.
„Presa galbenă”, aşa cum numeau anglo-saxonii tabloidele epocii, s-a
născut (în Anglia) la aproximativ douăzeci de ani după introducerea
învăţămîntului primar obligatoriu. Adică în momentul în care ultimele
generaţii, pînă atunci neşcolarizate, au atins vîrsta adultă şi cititoare.
[R.G. Collingwood (filosof şi istoric), O
Autobiografie (1939) Am devenit conştient
de o schimbare în rău de-a lungul anilor 1890. Ziarele epocii victoriene şi-au
luat ca primă sarcină să ofere cititorilor informaţii complete şi precise
despre subiecte de interes public. Apoi a apărut Daily Mail, primul ziar englez pentru care cuvîntul
"ştire" şi-a pierdut inţelesul vechi de fapt real pe care cititorul
ar trebui să îl cunoască pentru a vota inteligent, şi a căpătat un nou sens de
întîmplare sau ficţiune care poate fi distractiv de citit. Citind aşa un ziar,
nu mai invaţă să voteze. Invaţă să nu voteze, pentru că se va deprinde să
perceapă ştirile nu ca pe o situaţie în care să participe, ci ca pe un
spectacol pentru momente de repaos.]
Coincidenţa asta spune enorm de multe în
sensul afirmaţiei platoniciene: Adevărul nu poate veni de la mase şi nici nu le poate fi
comunicat.
Dar să
coborîm cu picioarele pe pămînt – în speţă Franţa anului 1882.
|
Adică publica doar fapte
diverse, romane-foileton, horoscoape. Politică
DE FEL. În sensul ăsta legea îl ajuta, căci în al Doilea Imperiu libertatea
presei era puternic restricţionată şi prin fiscalitate: pentru fiecare pagină
politică se plătea o taxă de timbru exorbitantă. Deja din 1865 tirajul său îl
depăşea pe al tuturor celelorlalte ziare pariziene LA UN LOC. În 1869 o crimă
insistent documentată urcă producţia de la 200.000 la 300.000, apoi la 500.000
de exemplare PE ZI. După afirmaţiile http://presse-paris.univ-paris1.fr/spip.php?rubrique9
(Université
Paris 1) ...nici un alt cotidian [francez] nu a reuşit să egaleze
arta lui [Le Petit Journal] de a combina macabrul cu
instructivul, de a jongla atît de perfect cu indignarea sau entuziasmul moralizator... Să
reţinem academica frază pentru mai tîrziu, mulţumindu-ne pentru moment cu
constatarea că publicul ”apolitic” era foarte satisfăcut de ”marfă”.
Ca persoană, Marinoni era un produs al epocii şi, nu mai puţin, al Franţei. De la tatăl lui, soldat napoleonian entuziast, a moştenit acel tip de patriotism straniu ce bîntuia puternic prin Hexagon la finele secolului - naţionalism pur şi dur, regalisto-imperialo-republican şi xenofob. Precum numeroşi alţi self-made men ce se respectă, făcea mult caz de sărăcia de unde decolase, fluturînd-o precum un steag. O pictură cu vaci de Troyon va împodobi holul palatului său pînă la moarte. Troyon le-a pictat, eu le-am dat să pască ! comenta oarecum eliptic Napoleonul presei franceze. Asta ne duce cu gîndul la faimosul său contemporan în ale ascensiunii zorite, Alfred Krupp, care, în culmea gloriei, nu putea lucra fără a simţi în nări miros de bălegar.
Jurnalism
(sau siderurgie) & rumegătoare !
Dacă vacile erau o aluzie la angajaţii săi,
atunci într-adevăr mulţi „păşteau iarba” industriosului Le Petit Journal, după cum aţi aflat din pagina precedentă.
Magnific !
Dacă e bal, bal să fie ! Un aspect la care modernii ”moguli de presă” nu
s-au gîndit. Ia te uită ce mai fete (să nu exagerăm, totuşi Doamne)
// Şi ce ochi strălucitori // Ilenuţe, Margarete // Şi-alte frumoase flori (apud Constantin
Drăghici, marele nostru securist-cîntăreț). Ce mai Domni mustăcioşi-bărboşi cu
frac sau epoleţi !
Şi drapele ! Să nu uităm PATRIA ! Dansaţi,
cîntaţi, Le Petit Journal nu
neglijează nici o clipă scumpa noastră Republique. VEGHEM ! Cum apare vreun pericol noi
vom trîmbiţa printr-un milion de ziare: Aux aaarmes citoyens ! Formeeez vos bataillons ! Maarchons
! Maarchons!
... etc.
Mai pica un
bănuţ şi din închirieri.
Credeţi că stocul de idei a fost epuizat ?
Nici vorbă ! Ziarul dumneavoastră preferat oferă o vaccinare GRATUITĂ. Cităm:
Din toate
iniţiativele luate de Le Petit Journal,
atît de utile, atît de dezinteresate, atît de înalt-filantropice şi
democratice, nu apare drept una din cele mai fericite cea care consta în
apărarea sănătăţii publice... în lupta contra propagării variolei ?
Au fost de
ajuns cîteva cazuri prin unele cartiere ale Parisului pentru ca marele organ
popular, căruia îi datorăm deja atîtea opere patriotice şi de binefacere, să
sune alarma. Precum în timpurile îndepărtate ale Evului Mediu cînd la
apropierea duşmanului clopotele chemau locuitorii cetăţii pentru a le oferi
adăpost în spatele zidurilor, Le Petit Journal
a chemat la el pe toţi cei ce poartă grija acestui bun preţios – sănătatea – şi
le-a oferit, gratuit, mijlocul de a scăpa de duşman, adică de epidemie.
Chiar în aceste
pagini le-a spus că, în clădirea din Rue Lafayette, vor găsi... medici savanţi
gata să-i vaccineze; le-a explicat utilitatea acestei precauţii şi mulţimea a
dat năvală.
Intervenţia
noastră a obţinut un succes considerabil, şi ASTA (sublinierea traducătorului) este răsplata noastră.
[Alături de diversele somităţi
medicale] ...o drăgălaşă viţică roşcată din
Limousin a descins... în mijlocul curiozităţii generale.
Bine scris. Poetic ! Înălţător ! Dar să ne
reamintim că ...nici un alt cotidian
nu a reuşit să egaleze arta... de a jongla atît de perfect cu indignarea
sau entuziasmul moralizator.
Vasăzică avem o superbă combinaţie de
manipulări cu scop evident publicitar. Adică ― Faza I: Primejdie ! Evul Mediu !
Inamici ! Clopote ! Protecţie ! Uf, Doamne-ajută – Le Petit Journal.
Faza II: centrul Parisului, lux, confort,
savanţi, steaguri tricolore (puteau să lipsească ?)
Faza III: Sînteţi slabi de înger ? Vă e
frică de ac ? Nici o problemă, luaţi exemplu de la blînda viţea.
Paranteză: cam arieraţi parizienii anului
1905 dacă era nevoie de asemenea eforturi pentru a-i convinge să se vaccineze. Apoi,
ce ciudă trebuie să-i fi încercat pe cei 800.000 de provinciali aflînd cît de
dulce erau gîdilaţi cetăţenii capitalei (fascinaţia gratuităţii). Să cumpărăm deci
în continuare Le Petit Journal, poate
într-o bună zi îşi va revărsa cadourile şi asupra noastră.
Rezultat subliminal: Francezi ! Aveţi încredere – VEGHEM
!
Asta însă deja ţinteşte altundeva decît
spre publicitate. Mai departe veţi afla despre ce fel de ”veghe” este vorba.
Da ! Frumos ! Deşi săptămîna de lucru avea
ŞASE zile lucrătoare (a mai mult de 8 ore fiecare) se pare că oamenii ştiau să
se distreze în acele vremuri. Şi dacă o organizaţie puternică precum cea a
Domnului Hippolyte Marinoni se implica, ieşea bairam curat.
Din păcate citatul exact spune
că ...nici un alt cotidian [francez] nu a reuşit să egaleze
arta lui [Le Petit Journal] de a combina macabrul
cu instructivul, de a jongla atît de perfect cu indignarea sau entuziasmul moralizator...
Unde-i indignarea ? Poftiţi-o ! (doar două
luni mai devreme)
Astea sînt jongleriile magistrale pe care
încercau să le imite celelalte ziare ? Baletul (nu prea) savant de la foamete
la „boul gras” şi îndărăt ? Plînsul pe umerii bieţilor pescari, cheltuind
simultan sume uriaşe pe baluri şi excursii publicitare ? Cam sordidă poveste.
Deja cred că unii români contemporani au
sesizat unde bat. Păi nu exact asta fac cvasi-totalitatea produselor media de
la noi (indiferent de suport), una sută ani după Marinoni & Comp. ?
Şuşanele nesfîrşite cu hopai-ţopai (gen Cîntarea României), versus ”anchete”
apocaliptic-tînguitoare despre diverşi dezmoşteniţi. „N” morţi pe şosele &
chefuri deşucheate prin discoteci cu dansatoare la bară. Nu mai insist, similitudinile sînt evidente.
Evidenţă-bis: în fond, vor spune unii,
fundamental oamenii sînt aceiaşi, fie ei francezi ante-1900 sau români actuali,
de ce ar diferi metodele pentru captarea atenţiei şi banilor lor? Însă buba
nu-i la buzunare, altfel nu merita nici un rînduleţ.
Să vedem ce şi cum.
Dacă numele respectivului nu vă spune
nimic, e grav – a jucat un mare rol în istoria României legat de participarea
noastră la Primul Război Mondial. La încheierea păcii s-a opus atît de vehement
pretenţiilor asupra Ardealului încît Ionel Brătianu a solicitat imperativ
ajutorul Reginei Maria, etc.
Regretabilă digresiune simplificatoare însă,
la modul cum se învaţă istoria în ultimii 60 de ani, mi-e teamă că fără ea nici
1% din cititori nu vor şti despre cine vorbesc.
Cu Clemenceau a fost cum a fost –
individul nu era chiar uşă de biserică, iar ca politician de meserie ştia să
lupte (şi nici epiderma-i nu excela la capitolul subţirime). Să mai remarcăm
faptul, deloc neglijabil, că, prin acest gest, Le Petit Journal abandona apolitismul (dar nu şi
tabloidismul). Cum Marinoni nu putea fi străin de mişcare, oricît de ”Şef” era
Judet, se confirmă cele spuse la început cu privire la tentaţiile puterii
obţinute prin bani (adică extra-politice).
Urmează un act infinit mai murdar:
maestrul Judet îi fabrică celebrului scriitor Emile Zola o ascendenţă compromisă,
deci compromiţătoare. Dublă mizerie (de caracter): (1) să falsifici biografia
tatălui dispărut (2) pentru a lovi în fiu. Amintesc doar în treacăt că totul se
desfăşura pe fondul imensului scandal Dreyfus ― un ofiţer francez acuzat de
spionaj în favoarea Germaniei în baza unor acte la fel de false ca şi cele
inventate de Judet. Aţi ghicit, nu-i aşa, că Zola ţinea partea lui Dreyfus, iar
Le Petit Journal a armatei ?
Precum la imaginea cu vaccinarea gratuită
merită tradusă nota ce însoţeşte poza ”şefului serviciului politic”: Ne place să cunoaştem trăsăturile oamenilor de
suflet ale căror scrieri le citim cu acelaşi entuziasm cu care au fost compuse.
De aceea ne-am gîndit să facem cititorilor noştri o mare plăcere oferindu-le...
portretul lui Ernest Judet. S-a putut urmări în Le Petit
Journal demna sa campanie împotriva lui
Zola, ofensatorul nobilei noastre armate. Judet i-a apărat pe cei care trăiesc
în umbra drapelului din dragoste de patrie şi din datorie filială; căci, la fel
ca Dl. Zola, este fiu de ofiţer; dar similitudinea privind descendenţa se
opreşte aici şi imediat survine o diferenţă majoră. Zola l-a avut drept tată pe
François Zola, gonit din armată pentru numeroase furturi; Judet s-a născut
dintr-un ofiţer superior de un curaj şi onorabilitate dincolo de orice
atingere. Din acest motiv l-am văzut apărînd atît de cutezător armata pe care
celălalt o atacă cu atîta neruşinare.
Aici apare mai pe larg şi într-o formă
absolut autentică acel patriotism auto-contradictoriu despre care aminteam mai
sus: naţionalism pur şi dur, regalisto-imperialo-republican şi xenofob. Similar
cu cazul Clemenceau, Marinoni era parte a acţiunii – i-a trimis o scrisoare
publică lui Judet prin care-l susţinea în conflictul cu Zola. Treaba s-a
terminat printr-un proces (pierdut de Le
Petit Journal).
Dar trebuie neapărat să facem o distincţie
între cei doi petits
journalistes: marele patron, cu educaţia lui rudimentară, era un adept
veritabil şi onest al patriotismului aiurit descris mai sus. Pe
scurt: un geniu ingineresc îmbîcsit de prejudecăţi. Nu
lipsa de caracter l-a împins să susţină murdăriile din campania anti-Zola, ci însuşi
amalgamul incoerent de ranchiune şi orgolii care, deformînd istoria Franţei
pînă la exasperare, formau fundalul psihologic al unei întregi naţiuni.
Căci prea mulţi francezi de după 1871 erau
realmente exasperaţi de prăbuşirea Imperiului sub sabia Prusiei. După secole de
dominare autoritară a continentului, Franţa cădea într-o poziţie secundă prin
jocul evoluţiei economice şi demografice. Deja spulberarea lui Napoleon Întîiul
fusese o găluşcă super-amară, dar pînă spre 1850 belicoşii urmaşi ai galilor
recuperaseră o parte din postura de arbitru european (vezi Războiul Crimeii). Dar
fiasco-ul napoleonian secund, incluzînd şi pierderi teritoriale, era deja prea
mult. Însăşi ”marile” State Unite au perceput (şi încă percep) lovitura primită
la Pearl Harbor drept o catastrofă cosmică (ţinînd cont de pierderi, nouă,
românilor, respectiva ”catastrofă” ne smulge cel mult un zîmbet amar).
Încercaţi simularea scenariului în care America rămînea aşa, bătută, fără a
putea visa măcar la vreo revanşă într-un viitor previzibil. Probabil ar fi
bîntuit-o un val de nebunie mult asemănător cu cel despre care discutăm. Iar în
trecutul ei nu există acel purcoi de lupte ”glorioase”, care la francezi se
întinde cel puţin pînă la cruciade.
Vasăzică Hippolyte era doar un
iraţional-înfocat susţinător al armatei. Un personaj din Anatole France exprimă
perfect acea stare de spirit: armata este
tot ce ne-a rămas din trecutul nostru glorios. Ne consolează pentru prezent şi
ne dă speranţe pentru viitor. Mai
contează nişte mici falsuri pe lîngă vieţile ce sîntem gata să ni le jertfim ?
Povestea şmecherului „Şef al serviciului
politic” este complet diferită. Lăsîndu-l în urmă pe Dreyfus cu scandalurile lui
paroxistice, aflăm că, sub bagheta lui Mr. Judet, Le Petit Journal a manifestat o xenofobie permanentă, sistematică
şi dezgustătoare. Toţi ceilalţi (străinii), dacă nu cumva erau pe faţă duşmanii
Franţei, meritau cel mult un dispreţ
suveran. Ţinta campioană absolută a desenelor veninoase, era, evident, Germania
(pentru argumentare studiaţi fişierele „Le Petit Journal şi...”).
Imediat ce Marinoni moare, în 1904, noul patron (ginerele lui Marinoni) îl dă
pe Judet afară. Aproape simultan se observă o diminuare semnificativă a
xenofobiei (din nou cu Germania în frunte – aceeaşi scădere procentuală este
mult mai vizibilă dacă se aplică la ceva foarte umflat).
Dascălul-ziarist cumpără urgent o altă
publicaţie – L’Eclair (Fulgerul). Să
vedem ce scrie despre asta The New York
Times din 29 Ianuarie 1905.
L’Eclair
devine republican – Din The London Pall
Mall Gazette – Paris 11 Ianuarie – Chiar dacă nu
este unul din cele mai mari jurnale din Paris, L’Eclair s-a distins întotdeauna printr-o anumită autoritate în
problemele coloniale, cuplată cu o manieră demnă şi moderată de a discuta
chestiunile politice. De curînd, aşa cum se cunoaşte, L’Eclair a trecut în mîna altcuiva. Directorul său actual este Dl.
Ernest Judet multă vreme asociat cu Le
Petit Journal în calitate de autor de frunte. Dl. Judet se bucura de
reputaţia de a fi cel mai bine plătit ziarist din Franţa. Deşi stilul său nu
este deosebit de literar, probabil posedă darul atracţiei populare directe, iar
în timpul cazului Dreyfus influenţa articolelor sale a fost foarte mare... Cu
Dl. Judet director, L’Eclair cel de
azi devine un organ al propagandei naţionaliste... Pentru ochii lumii jurnalul
va fi republican...
Pct.1 – Judet avea un renume mondial
ca naţionalist excesiv, adică departe de obiectivitatea unui presar serios;
Pct.2 – De
ochii lumii încerca să ascundă asta;
Pct.3 – Last but not least : cînd ”asuda”
pentru Le Petit Journal fusese cel mai bine plătit ziarist din Franţa.
Pînă aici putem bănui că jucase doar un rol
de alter-ego
mai cult al lui Marinoni. Dar, la 27 August 1919, cade lovitura de teatru (tot
în The New York Times). Citiţi
citatul.
Ex-proprietarul lui L’Eclair acuzat de trădare – Ernest Judet acuzat la Paris de tratative cu inamicul
german – Paris 26 August (Associated Press) – Primul proces de trădare din Franţa a fost
demarat o dată cu acuzarea lui Ernest Judet, fostul proprietar al lui L’Eclair, de tratative cu inamicul în
vederea cumpărării sau fondării unor ziare franceze cu capital german.
Ziarele de astăzi publică ceea ce pare a
fi o copie a unei scrisori din partea lui Gottlieb von Jagow (pe atunci
Ministru de Externe al Germaniei) către baronul von der Lancken (pe atunci
guvernator civil la Bruxelles) în care se afirmă că Jagow ar putea obţine
serviciile lui Judet pentru propaganda germană contra sumei de 2.000.000 de
franci. Jagow spune că suma i se pare excesivă şi îi cere sfatul lui von der Lancken în legătură cu acest caz.
Cazul Judet este strîns legat de cel al lui
Pierre Lenoir care a fost găsit vinovat şi condamnat la moarte la începutul
lunii pentru comerţ cu inamicul, afirmă jurnalele. Conform lui Le Petit Parisien procesul lui Judet a
fost declanşat în urma mărturisirilor lui Lenoir. După arestarea lui Bolo Paşa
şi a lui Lenoir, Judet a vîndut în mare grabă L’Eclair şi s-a refugiat în Elveţia unde se află şi acum.
Deoarece scrisoarea lui von Jagow datează
din Decembrie 1914, aceasta este prima tentativă a Germaniei de a organiza
trădări în Franţa, remarcă aceleaşi
ziare.
Dacă mai adăugăm şi micul amănunt că
Judet, înainte de a părăsi Franţa, a întreţinut legături cu von Romberg,
ambasadorul german din Elveţia (cf. Centre
d'études du 19e siècle français Joseph Sablé Toronto) l-am radiografiat pînă în
fundul sufletului pe ”germanofilul” (cf. aceleiaşi surse semi-naive din
Toronto) profesor-ziarist-naţionalist ultra-francez.
Astfel, mult mai pertinent decît fotografiile şi coperţile colorate (deşi
nu atît de amuzant), ni se dezvăluie maşinaţiunile din spatele maşinăriilor lui
Le Petit Journal.
Aşadar Dl. Judet, ”mîncătorul de nemţi pe
pîine” (fişierul „Le Petit Journal şi Germania”) întorcea
cîrma cu 180° vînzîndu-se oricui dădea suficient. În timp de război. Dar ce
stat era dispus să plătească sprijinul unui ziar în timp de pace ? Şi
pentru ce ? Întrebare inocentă tip La Belle Époque (deşi nici atunci nu erau toţi
chiar atît de candizi).
Să ne gîndim un pic: 1.000.000 de numere zilnice înseamnă mai mult de un cititor pentru fiecare exemplar. Le Petit Journal se lăuda chiar cu vreo 5.000.000 de lectori efectivi. Cinci milioane de adulţi dintr-o naţiune de vreo 40.000.000 nu-i o glumă. Université Paris 1, după ce descrie organizarea sistemului de distribuţie al ziarului, ne spune că aceasta conferea publicaţiei o anumită putere asupra opiniei. Opiniei publice, adăugăm noi, cu precizarea unei excelente acoperiri a întregului teritoriu naţional. Ce partid din Franţa momentului se putea lăuda cu un număr de membri + simpatizanţi cît de cît comparabil ?
Mai departe: Doamna Hélène Carrère
d’Encausse, istoric contemporan (specialistă în Rusia) şi secretar al Academiei
Franceze, într-una din cărţile sale ne furnizează detalii foarte interesante,
mai ales într-o notă de subsol. Iat-o:
Atitudinea guvernului
rus asupra acestui punct reiese foarte clar dintr-o scrisoare a lui Nelidov [ambasador la Paris] către Izvolski [ministrul de externe] din 13/26 Iunie
1906... « De la ultimul împrumut sîntem lipsiţi
de instrumentul extrem de acţiune asupra presei – SUBSIDIILE ».
Mult
drum a trebuit bătut pînă ce am ajuns la nodul întregii poveşti. Vasăzică
Franţa avea o alianţă cu Rusia pentru a ţine
Germania în cleşte. Ruşii aveau nevoie de bani pentru înarmare, drept
consecinţă Franţa credita Rusia. Bani din care aceasta mituia presa francezǎ,
care, la rîndul ei, ”mituia” creierii cetǎţenilor din Hexagon spre a-şi plasa
francii în bǎncile care girau împrumuturile ruseşti. Şi tot aşa mai departe,
într-un cerc vicios (dar vicios de-a binelea). Bǎncile ştiau exact ce se
întîmplǎ (aceeşi notǎ de subsol), guvernul Republicii la fel. Astfel toţi erau
complici la o giganticǎ manipulare a opiniei publice franceze. Nu prin
îndemnuri directe (ar fi fost culmea lipsei de subtilitate), ci prin lustruirea
imaginii.
Ajunge ?
Aşadar, prin voinţa ”stipendiatului” cuplu
Marinoni-Judet, apoliticul Le Petit
Journal s-a transformat într-un foarte politic instrument de propagandă. Scopul
tabloidismului distractiv şi (parţial)
al excursiilor şi vaccinărilor gratuite era de a auri pilula torocănelii la
cap. VEGHEA de la pag.11 tot aici ţintea. Spuneam mai sus că Toţi ceilalţi (străinii), dacă nu cumva erau
pe faţă duşmanii Franţei, meritau cel
mult un dispreţ suveran. Cine credeţi că beneficia de un tratament de
favoare ? Cine era prezentat în cele mai roze culori, cu ditirambi încă şi mai
linguşitori decît cei de la vaccinarea gratuită? Deschideţi fişierul „Le
Petit Journal şi Rusia” (cu mari precauţii, este deosebit de
slinos). Să vedeţi acolo ce mai VEGHE !
La fel ca şi xenofobia, tămîierile
filo-ruse scad abrupt după moartea lui Marinoni şi plecarea lui Judet. În acest
caz nu putem miza pe bunul-simţ al urmaşilor deoarece decesul a avut loc la 4
Ianuarie 1904 în pragul conflictului ruso-japonez. Ori Le Petit Journal şi-a făcut datoria pînă la capăt, măsluind
evenimentele (în favoarea ruşilor) cît a putut şi s-a priceput (fişierul Anexa 4 - Reportaje,desene,poze colorate «miciuni
sfruntate» din folderul VETER KRIVU
ÎN MAREA GALBENĂ). Ulterior, într-adevăr
Rusia cam dispare din pagini, dar probabil se terminaseră banii, dacă ţinem
seama de scrisoarea lui Nelidov din 1906. Nu este exclus ca pentru războiul extrem-oriental să fi avut un
contract plătit în avans.
În toate sursele studiate declinul tirajului
este atribuit renunţării la apolitism, dîndu-se drept unic exemplu afacerea
Dreyfus. Dar scandalul respectiv a durat mult mai puţin decît propaganda pro-Rusia,
iar scăderea vînzărilor s-a produs mai tîrziu cu cîţiva ani buni. De aceea este
curios cum nimeni nu aminteşte absolut nimic despre ACEST aspect al
politizării ziarului. Deşi, dacă ne gîndim bine, 800.000 de exemplare pe zi în
1914 sînt departe de a fi reprezentat o catastrofă economică. Cu ”stipendii” cu
tot, sigur nu ieşeau în pierdere (banii negri nu se impozitează).
Excluderea completă a laturii vădit propagandistice din materialele citate apare la fel de curioasă ca şi caracterizarea generală a ziarului în discuţie. Spre exemplu Eric Le Ray îl laudă pe Marinoni pentru transformarea lui Le Petit Journal într-o publicaţie pentru mase şi simultan într-un vehicul al progresului ce se străduia să orienteze interesul cît mai multora spre chestiuni de interes general, ... spre valorile celei de-a Treia Republici. Spre ce soi de politici erau orientate masele am văzut prea bine, dar antiparlamentarismul manifest, xenofobia fără margini, falsa compasiune, glorificarea unui trecut mincinos or fi valori ? Că a Treia Republică gemea de asemenea idei nu poate fi negat, dar VALORI ? Atacurile la persoană prin plastografie şi susţinerea încăpăţînată a injustiţiei reprezintă cumva ”progresul”? Atunci unde vom încadra femeia tăiată în bucăţi sau fuga de acasă a maimuţei Bamboula ? (admiraţi-le dedesubt). Macabrul senzaţional şi evenimentul derizoriu sînt ”instructive” ? Cît despre progresul tehnic, aşa cum puteţi vedea mai jos, în plină explozie a tehnicii radio ni se prezintă drept ultimă noutate... porumbelul călător.
Excluderea completă a laturii vădit propagandistice din materialele citate apare la fel de curioasă ca şi caracterizarea generală a ziarului în discuţie. Spre exemplu Eric Le Ray îl laudă pe Marinoni pentru transformarea lui Le Petit Journal într-o publicaţie pentru mase şi simultan într-un vehicul al progresului ce se străduia să orienteze interesul cît mai multora spre chestiuni de interes general, ... spre valorile celei de-a Treia Republici. Spre ce soi de politici erau orientate masele am văzut prea bine, dar antiparlamentarismul manifest, xenofobia fără margini, falsa compasiune, glorificarea unui trecut mincinos or fi valori ? Că a Treia Republică gemea de asemenea idei nu poate fi negat, dar VALORI ? Atacurile la persoană prin plastografie şi susţinerea încăpăţînată a injustiţiei reprezintă cumva ”progresul”? Atunci unde vom încadra femeia tăiată în bucăţi sau fuga de acasă a maimuţei Bamboula ? (admiraţi-le dedesubt). Macabrul senzaţional şi evenimentul derizoriu sînt ”instructive” ? Cît despre progresul tehnic, aşa cum puteţi vedea mai jos, în plină explozie a tehnicii radio ni se prezintă drept ultimă noutate... porumbelul călător.
Domnul Le
Ray îşi dă singur cu firma în cap scriind negru pe alb (la subsol): Introducerea maşinismului în Franţa, în loc să fie
spontană şi datorată în principal iniţiativei private, a avut un caracter
voluntarist, nefiresc, a fost rezultatul influenţei, acţiunii guvernului, fie
el regal, revoluţionar sau imperial; în loc să aibă drept fundament o cauză
internă cum a fost în Anglia extinderea comerţului, a avut drept cauză
determinantă una complet exterioară: concurenţa străină... Iar în ce priveşte situaţia particulară a
invenţiilor lui Marinoni puţin mai departe, direct în text: Englezii vor adopta rapid această inovaţie, ceea ce
nu a fost cazul pieţei franceze.
Simptomatic pentru ”spiritul” francez (întreprinzător sau de altă
natură). Deci unde-i promovarea progresului tehnic ?
La 1900, prin comparaţie cu Anglia,
Germania şi USA (ba chiar Belgia sau
Olanda) Franţa nu se putea numi o ţară puternic industrializată. În schimb depăşea lejer Statele
Unite (!) în domeniul foarte îngust al presei tabloide (galbene cum o numeau
anglo-saxonii) printr-o exemplară organizare, ce ar fi trezit chiar şi invidia... germanilor.
Campioni mondiali la vînzarea
gogoşilor – iată o calitate cu care francezii nu s-au lăudat NICIODATĂ.
Din păcate
chiar nişte minuscule studii de caz moderne nu au curajul de a spune lucrurilor
pe nume. Masca, faţada, imaginea – cîtă murdărie frămîntăm pentru ca ea să pară
roză şi durdulie !
Şi în povestea STIPENDIILOR trebuie distins
între patriotismul zgubilitic dar ferm al lui Marinoni şi absoluta imoralitate
practicată de Judet. Vina ambilor constă în formidabila prostire a
oamenilor simpli cu lozinci de-o grosolănie extremă (fişierul „Le
Petit Journal” - Jeanne d'Arc vs. ''Artiştii patrioţi Inc.''). Tocmai aici se relevă complicitatea
dintre înşelat şi înşelător – cine înghite mîrlănie după mîrlănie continuînd să
cumpere ziarul, le merită din plin. Patriotismul orb şi discernămîntul raţional
se bat cap în cap, astfel ajungîndu-se la devastatoarele războaie ale secolului
XX.
Iar prin primitivismul acestei propagande (larg
apreciate), spiritul francez dintr-o epocă zisă mai fericită iese feştelit rău
de tot. Ce naiba, o fi fost Marinoni bogat şi rudimentar, dar chiar nu existau
alţi înstăriţi ne-rudimentari să-l combată ? Elita literară a naţiei ce păzea ?
Parcurgînd fişierele 05.FRANŢA
- Alexandre Dumas ''Mincinos cu voie (de la Împărăţie)'', 06.FRANŢA - Şi Jules Verne [] Şi Jules Verne !, 08.FRANŢA - Jules Verne... (sed)
perseverare diabolicum (est) veţi
constata că NU (existau). Sau existau, dar insuficienţi. Istoria, privită atent,
chiar asta ne demonstrează prin fapte, însă este necesar un efort susţinut
pentru a scăpa de poncifele drăgălaşe cu care francezii se îmbată (şi NE îmbată)
de zeci de ani.
În concluzie, tabloidismul, chiar atunci
cînd este complet apolitic, constituie un enorm pericol potenţial, fiind corupt
prin însăşi structura lui. Semi-alfabetizaţii săi consumatori nu au
discernămînt, iar perfizii căpitani ai literelor de plumb, conştienţi de
puterea ce-o posedă, sînt gata să se vîndă pentru şi mai mulţi bani, pentru şi
mai multă putere, îndesînd pe gîtul publicului orice scorneală utilă
STIPENDIATORILOR.
Monsieur Judet este un exemplu strălucit.
Ilustraţiile din Le Petit Journal au fost (şi vor mai fi) utilizate extensiv într-o
serie din eseurile reunite sub titlul „Captivi în secolul XX”. Prin însăşi
deformările introduse ele sînt o oglindă de neînlocuit a unor vremuri nu chiar
atît de îndepărtate. Spre a face imaginile în cauză realmente utile, minciunile
vehiculate de ele au fost demontate cu sarcasm neiertător. Asta pentru a
acoperi şi eventualitatea în care nu veţi citi lucrarea de faţă ce dezvăluie
complet mecanismele înşelăciunii.
În fine, încerc să anticipez reproşul că
judec Le Petit Journal doar după
suplimentul ilustrat, ignorînd restul. Drept răspuns, pe lîngă celebra
aserţiune „O imagine face cît 1.000 de cuvinte” (prea bine cunoscută de Judet
şi Marinoni), voi spune că este imposibil să existe contradicţii fundamentale
între paginile scrise ale jurnalului şi cele cu poze. Ăsta chiar ar fi fost un
nonsens pe care cititorii l-ar fi taxat urgent.
Iar despre diverşii ”stipendiatori”
ai presei de atunci n-ar strica să vă întrebaţi cu ce se ocupă urmaşii lor.
ACUM.
30.05.2011
Sursele au fost:
- Éric
LE RAY - Hippolyte Auguste MARINONI http://electronicpapercommunication.20minutes-
blogs.fr/files/marinoni.pdf_3.pdf
-
Cahiers GUTenberg no 43.décembre 2003
-
2001 Centre d'études du 19e
siècle français Joseph Sablé. http://french.chass.utoronto.ca/sable/
collections/zola/correspondance/Index_g%E9n%E9ral/bios/jude.htm
-
Université Paris 1 Sorbonne
Pantheon http://presse-paris.univ-paris1.fr/spip.php?rubrique9
-
Wikipedia
-
Barbara W. Tuchman Trufaşa citadelă 1977 Editura Politică Bucureşti
Dacă încă nu aţi făcut cîrcei la degetul
de pe mouse
continuaţi filmul pentru a vedea cît amar de lume reuşea să mobilizeze un
simplu ziar – nici un partid de atunci nu poseda o asemenea capacitate.
Comments
Post a Comment