OMNIPREZENTUL BABILON (791 cuvinte, 3 imagini)
Çatalhöyük a fost un foarte mare
oraș/cetate neolitic/ă din sudul Anatoliei, care a existat aproximativ între
7500 î.Hr. și 5700 î.Hr., și a înflorit în jurul anilor 7000 î.Hr. Populația a
fost estimată la 5-7000 persoane. Se practica agricultura și creșterea vitelor,
dar vînătoarea încă juca un rol important.
După cum se vede nu existau străzi,
locuințele fiind strîns lipite una de alta. Drept consecință se circula pe acoperișuri.
Într-o epocă în care numărul oamenilor
era foarte mic, o comunitate atît de mare și atît de densă nu poate trezi decît
uimire.

Poate că ”Omniprezentul Babilon” de Wolf
Schneider (Editura Politică 1968) ne oferă cîteva explicații.
...Pentru mulți
din cei ce frecventează cinematografele, teatrele și concertele, faptul de a
avea un loc central, de a se simți în mijloc le dă un oarecare sentiment de
satisfacție ― și aceasta absolut independent de vizibilitate. Alții șed de
predilecție lateral, dacă se poate chiar la margine. Ar fi însă iritați dacă
centrul ar rămîne vreodată neocupat. De fapt, aceștia vor să fie la marginea
furnicarului uman, dar să facă totuși neapărat corp comun cu el.
... Chiar și
acela căruia îi place să șadă la margine, care se socoate un solitar și are
oroare de mulțimile adunate laolaltă n-are adesea nimic împotriva orașului, cu
toate că preferă să trăiască într-o suburbie. Unul se simte bine cînd se află
împreună cu alții la o întrunire, celălat nu se duce acolo, dar e mulțumit că
locuiește într-un loc unde se țin asemenea întruniri. Amîndoi sînt oameni
tipici ai marilor orașe.
...cei 45
milioane de europeni care căutau în Statele Unite o nouă patrie. ... Ceilalți
au luat în posesie imensa țară, dar așa cum au procedat majoritatea popoarelor
civilizate: numai o parte s-a îndreptat spre ogoare și pășuni, cei mai mulți
s-au îngrămădit în anumite puncte, provocînd supraaglomerare chiar și acolo
unde acest lucru nu era reclamat de structura teritoriului sau de cerințele
agriculturii. ...fiecare imigrant ar fi putut lua lesne în stăpînire cîte un
kilometru pătrat. Ce s-a întîmplat în realitate ? Imigranții s-au adunat și
s-au înghesuit pînă au ajuns să se îmbrîncească unii pe alții.
Prezentatoarea
dintr-un mare magazin care, îndărătul unei mese speciale, recomandă în cuvinte
elogioase un nou aparat casnic..., își dă adesea multă osteneală pînă ce
cîștigă interesul primelor cinci gospodine. Însă, de îndată ce primele cinci
s-au oprit, următoarele zece nu se lasă mult așteptate. Iar cînd grupul care
s-a adunat ... a ajuns la cincizeci de femei, toate femeile care trec pe acolo se
înghesuie și ele de parcă ar fi atrase de un magnet.
Cu cît un oraș e
mai mare, cu atît îi e mai ușor să devină și mai mare. ... Să fii om printre
oameni, să vezi oameni, să-i auzi, să-i adulmeci, să-i simți, să te freci de ei
― aceasta era marea plăcere la Babilon, Alexandria și Roma și ea a cuprins azi
jumătate din omenire.
Nu e deloc mic
numărul solitarilor care vorbesc cu foarte mult dispreț despre îmbulzeală. Dar
acești oameni nu s-ar muta pentru nimic în lume la țară. Rămîn în furnicar sau
foarte aproape de marginea lui, probabil pentru că nu vor să renunțe la
plăcerea de a-și croi drum prin îmbulzeală strîmbînd din nas.
În 1750, ..., Jean-Jacques
Rousseau își publicase lucrarea „Discours sur les arts et les sciences”, în
care afirma că în societatea primitivă, lipsită de cultură, omenirea fusese mai
fericită. Contemporanii săi au dedus de aici deviza „Înapoi la natură”...
Schneider ne oferă două opinii, la prima
vedere contradictorii.
Spengler: ...Nostalgia după marele oraș este
poate mai puternică decît orice altă nostalgie. Pentru orășean, oricare oraș
este o patrie, iar satul cel mai apropiat e străinătate. Preferă să moară pe
caldarîmul străzii decît să se reîntoarcă la țară. ...
Roda Roda a spus
cam același lucru, dar cu alte cuvinte: În nenumărați concetățeni dospește și mocnește tainic nostalgia
după mediul rural. Visează la o căsuță înconjurată de vegetație ― o grădină cu
flori ― pace ― dangătul de seară al clopotelor ― apusul soarelui. Nu Rousseau
este acela care ne-a amintit de întoarcerea la natură, ci simțămintele
moștenite de la bunica, atavismul celei de-a treia generații, dezrădăcinată și
transplantată la oraș... Haida-de, Rousseau ! Adevărul trebuie în sfîrșit
dezvăluit. În realitate lucruril stau cam așa: natura este compusă din furnici
și urzici, satul din muște și balegă. La țară nu se poate locui. Zidurile
mustesc de umezeală. Ușile nu se închid bine. Sobele fumegă... În răgazul
dintre două catastrofe strălucește, ce-i drept, crepusculul de aur. Atunci,
deasupra cîmpiilor se răspîndește un colorit trandafiriu de carte poștală
ilustrată. Ți se face greață, nu alta. Atît despre viața la țară.
Cred că, în contextul recluziunii actuale
impusă de pandemie, cele de mai sus limpezesc pic lucrurile.
Comments
Post a Comment