MAIMUȚA NOSTALGICĂ - 3A (8.474 cuvinte, 23 imagini)




     Oamenii par a fi perfect inteligenți ca indivizi; dar problema pare a fi cauzată de societățile lor.
Jared Diamond, ”Viruși, arme și oțel” (Editura Allfa 2014)


     În jurul muntelui Semenic (mai) există trei sate fondate de imigranți sosiți pe la 1820 din Germania, dintr-o zonă cu relief similar: Gărîna (Wolfsberg), Brebu Nou (Weidenthal) – foarte apropiate unul de altul – și, ceva mai departe, Lindenfeld (fără nume românesc). Într-un climat destul de aspru, ”pemii” (nume generic pentru coloniștii aduși în Banatul rămas cam pustiu după eliminarea stăpînirii turcești)  cultivau cartofi și creșteau vite. Pentru a-și completa meniul ”transhumau” cu căruțele la cîmpie, schimbînd barabule pe grîu sau vînzînd unt în centrul industrial Reșița. Din cauza izolării, Lindenfeld a fost abandonat total deja în anii 1970 (drumuri lungi și proaste). Gărîna și Brebu Nou s-au golit imediat după 1989 din cu totul alte motive, a căror disecare nu-și are rostul aici.

     Aproape 200 de ani localnicii au practicat controlul nașterilor și mariaje accentuat consagvine, cu binecunoscutele consecințe degenerative fizice și, mai ales, psihice. Asta înseamnă că, pe lîngă rudimentarismul țărănesc specific, ”pemii” în discuție, luați fiecare în parte, erau cam limitați intelectual. Existau și ”vîrfuri”, desigur.

     Ceva mai jos, la ”poalele” Semenicului, găsim o altă așezare rurală numită Văliug (Franzdorf). De data asta avem o preponderență românească indiscutabilă, deși nici nemții nu lipseau. Cum resursele agricole sînt și mai reduse, localnicii au trăit parțial pe seama industriei reșițene care își întinsese ”tentaculele” pînă aici (1/2 din distanță față de Brebu-Gărîna). Nu am destule informații pentru a lămuri fenomenul, dar nivelul de trai era sensibil mai ridicat decît în localitățile amintite la început. Evident că, la ora actuală, și aici germanii au dispărut aproape complet.

     1950 – În amonte de Văliug, pe rîul Bîrzava, se construiește barajul Gozna (pentru îmbunătățirea alimentării cu apă și energie electrică a uzinelor din Reșița). Cu această ocazie s-a inițiat și introducerea apei curente în comună. Operațiunea NU s-a finalizat, fiindcă țevile aduse în acest scop AU FOST FURATE. Abia după anul 2000 văliugenii au ajuns să aibă apă la robinet (cu ajutorul unor fonduri europene).

     DAR, undeva în deceniile 1950-1960, Gărîna, Brebu și Lindenfeld au realizat același lucru PRIN EFORTURI PROPRII. Asta deși multe case aveau fîntînă în gang, ba chiar direct în bucătărie.

     ARC PESTE TIMP (sintagmă ”poetico-patriotică” încă vivace).

     Chiar pe cînd lucram la acest eseu aflu că, în perioada 2017-2018, S-AU FURAT țevile destinate canalizării din Gărîna și Brebu Nou. Cum încă din anii 1990 localnicii au emigrat integral, ne regăsim în situația de acum aproape 70 de ani (”Văliug 1950”)

     Din cele de mai sus rezultă cu claritate  că ”tîmpiții” ăia de nemți, ASOCIAȚI, au fost mult mai ”deștepți” decît ”agerii” și ”descurcăreții” români (văliugeni și alții) ATOMIZAȚI. Nu introducem în ecuație regimul comunist fiindcă, la mijlocul veacului XX, acesta încă nu apucase să reeduce pe nimeni – toți crescuseră în tradiționala ”frică de Dumnezeu”.

     Într-un fel reiau  vechea legendă cu săgețile care, luate  una cîte una, pot fi rupte ușor, în timp ce, strînse în mănunchi, devin mult mai reziliente. Mai pot fi amintite și versurile din Hora Unirii – Unde-i unul nu-i putere.../ Unde-s doi puterea crește etc.

     În paranteză fie spus, povestea cu apa curentă mă face să NU fiu de acord cu Goethe cînd, de la înălțimea staturii sale (spirituale), a decretat: Germania nu înseamnă nimic, dar fiecare german individual înseamnă ceva. Și totuși ei își închipuie contrariul.

     Repetăm citatul din Jared Diamond: Oamenii par a fi perfect inteligenți ca indivizi; dar problema pare a fi cauzată de societățile lor.

     Se pare că societate ≈ asociere. Sau nu-i așa ?
*************************************************************

     În MAIMUȚA NOSTALGICĂ – 2 am făcut cunoștință cu diverse ”societăți” aflate în impas: de la involuția unor grupuri restrînse (alacalufii, Phi Tong Luang), trecînd prin incredibilele dări înapoi sectoriale tocmai în spațiul unde s-a inventat civilizația (dispariția roții în Orientul Apropiat și Mijlociu), pînă  la ”încremenirea” orgolioasă a chinezilor, indienilor și precolumbienilor.

     Dar chiar și ultra-primitivii amintiți manifestă o minimă coeziune între persoanele ce le alcătuiesc (alcătuiau). Hoardele de aborigeni ai Australiei sau alacalufii se simțeau solidari în interiorul fiecărui grup (chiar dacă asta însemna, cîteodată, conflict armat cu alte entități înrudite). În celebra Nouă Guinee, unde, pînă nu demult, asasinatul intraspecific (la ”colțul pădurii”) era generalizat, măcar băștinașii aceleiași văi se sprijineau reciproc.

     Și atuncea cum rămîne cu ”Miorița” ? Vasăzică avem trei – doar TREI – indivizi (”ciobănei”) de același neam și vorbind un idiom identic (altfel CUM ar fi priceput bîrsana-năzdrăvana ce-și șopteau în barbă ”bacii” ne-moldoveni ?). Deși prin apropiere mișunau tot felul de ”lifte dușmane” precum pecenegii, tătarii, turcii, UNGURII, respectivii ”daco-romani”, IMEDIAT ce se întîlnesc, trec la căsăpeli reciproce pe motive de brînză, mînz, spînz (și alte bunuri mobile).

     Ăsta nu-i nici măcar război tribal, ci tot o meschină ”hoție de țevi”, a cărei intensitate patologică conduce direct la asasinat.

     Vi se pare că exagerez echivalînd furtul cu crima ? Adică ce mare nenorocire o fi să stai fără robinet sau closet cîteva decenii în plus, nu-i așa ? Dar atunci ce vă inspiră  zulitul șinelor de pe o cale ferată ACTIVĂ care poate conduce direct la un accident grav ? (știre din anii 1990 pe care nu o pot documenta, însă a făcut destulă vîlvă în epocă). Dar foarte recenta ”extragere” a 7 tone de granit din zidurile de sprijin ale Transalpina tot șparleală benignă o fi ?
 (http://www.diacaf.com/stiri/actualitate/prinsi-la-furat-granit-din-zidurile-de-sprijin-de_78306488.html)

     Trăsăturile psihologice principale ale românilor: „Profilul psihocultural actual al României se caracterizează prin structura colectivistă (cu neîncredere faţă de cei din afara colectivului), concentrarea puterii sociale (cu tendinţe spre autoritarism), interpretarea incertitudinii aduse de viitor ca pericol (cu frica faţă de schimbare şi cantonarea în prezent) şi controlul comportamentului social mai degrabă prin pedepse, decât prin recompense (cu vânarea greşelilor)”.
https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/nici-cluj-napoca-nu-respecta-termenele-claxoneaza-conflicte-violente-trafic-miturile-regionale-desfiintate-profes%E2%80%A6

     Există oare vreo oglindă prăfuită în care să ne reflectăm pentru a înțelege DE CE sîntem așa ?

     Sociologul american Edward Banfield a publicat în 1958 un studiu despre țăranii din Basilicata, una din cele mai sărace regiuni din Italia. Studiul se cheamă The Moral Basis of a Backward Society. Banfield spune că sătenii pe care i-a întâlnit în cercetarea sa nu au cum să progreseze pentru că sunt incapabili să acționeze împreună pentru atingerea unui scop comun. Țăranii nu puteau ieși din celula denumită de sociologul american amoral familism. Loialitatea pentru familie îi împiedică să înțeleagă concepte primare de BINE sau RĂU și, bănuind că membrii celorlalte familii manifestă aceeași neîncredere în străini, nu încearcă nicio clipă să găsească căi mutuale de acțiune.

     Dacă ne reamintim structura ”familială” a Mafiei și a altor organizații criminale din zonă este evident că cele constatate pentru Basilicata sînt valabile pentru întregul Mezzogiorno. Mai mult, în a doua parte a secolului XIX, sub pretextul opoziției față de unificarea Italiei și înainte de emergența ”famigliilor”, ținuturile în discuție au fost bîntuite de un banditism extins și feroce (complet decuplat de politică).

     Prin contrast, în antichitate, sudul ”cizmei” și Sicilia formau așa-zisa Magna Graecia (numeroase colonii grecești – harta). Care spațiu, ultra-efervescent, ni l-a  dat ”doar” pe Arhimede, iar Pitagora și-a fondat școala filosofică la Crotona. În Evul Mediu la Salerno a fost întemeiată cea mai veche școală de medicină din Europa și, se spune că pe vremea împăratului (romano-german) Friedrich II, Sicilia era polul intelectual al Europei.

     Tempi passati !

     Astfel decăderea regiunii este unul din cele mai teribile cazuri de involuție pînă la ”bază”.

     Din aceeași Italie (puțin mai la nord) încă putem extrage exemple utile. În romanul ”Contele de Monte Cristo” Alexandre Dumas introduce un personaj foarte ”pitoresc”: banditul-cioban (roman) Luigi Vampa (cel care, la comanda contelui, îl va răpi și ruina pe oribilul Danglars). Ceea ce ne interesează cu prioritate ar fi sugestia insitentă a autorului că ”păstoritul incită la tîlhărie”.

     Aha !

     Greu de crezut că Dumas a inventat ideea. Probabil a preluat-o ca pe un loc comun, din vremurile cînd corectitudinea politică încă nu exista.

     Vasăzică, spre deosebire de lucrătorii pămîntului, epuizați după sesiunile de plugărit, prășit ș.a., ”ciobăneii” (de orice etnie) posedă rezerve suficiente de timp și energie spre a observa cine/cum se mișcă pe lîngă pajiștile unde își desfășoară ”bucolica” ocupație. Asta le permite ”suplimentarea veniturilor” prin jefuirea oricărui trecător, mai puțin atent și mai slab înarmat.
      Reîntorcîndu-ne la ”spațiul mioritic” vom completa imaginea subliniind extrema raritate a trecătorilor ”potenți financiar” prin strungile carpatine. Și atunci ce-ți rămîne de făcut ție, baci de oi (insuficient de ”mîndre și cornute”) care te plictisești ? Păi trosc în scăfîrlia colegului de neam, fiindcă extrema mizerie în care vegetezi te face să nu mai distingi BINELE de RĂU !

     Cam la fel ca ...sentimentalii ortaci din tinerețe ai lui Pancho Villa, care, din cînd în cînd, se beleau între ei.
*************************************************************

     Să lămurim un pic scopul întregului eseu (plus cele două anterioare).

Brazii, schela de ţiţei,
Munţi înalţi, iar peste ei,
Soarele măreţ s-arată.
Ăsta-i chipul ţării, iată.
(Mihai Beniuc, poet proletcultist)

     N-am fost niciodată ”îndrăgostit” de ”țiței” și ”schelele” aferente (de furnale, oțelării și Mihai Beniuc nici atît). De brazi și munți, DA. Și de multe altele, subsumate ”României profunde”.

     Cea mai grea lovitură a vieții mele a venit după ”primii” 60 de ani trăiți pe aceste meleaguri. Cu mîhnire mi-am dat seama că, de fapt, viețuisem pe un plaur instabil care, prin persoanele ce mă înconjurau (părinți, rude, prietenii părinților), ba chiar și prin orășelul natal (în general), creaseră un fel de spațiu virtual, fără legătură cu majoritatea ”daco-romanilor”. Asta, în limbajul modern (feisbuchist), se numește ”bulă”.

     Plecarea în cimitir a tuturor celor amintiți mai sus m-a obligat la o deșteptare agonică.

     Dar, tocmai fiindcă ACEA ”lume dispărută” mă formase (”nu sta ca prostu´, bate-ți capul !”), am încercat să pricep  CUM și DE CE.

     Rezolvînd provocarea, satisfacția intelectuală n-a fost egalată decît de tortura demolării propriei obîrșii.

      Probabil la fel s-a simțit și Bolintineanu cînd a scris
      Sunt vorbe amare, dar trebuie a le spune; nu ştim să măgulim. Ranele descoperindu-le, se pot vindeca; ascunzîndu-le, se măresc, gangrenează şi moartea este aproape. Trebuie a se vindeca această rană, sau existenţa unei naţiuni române devine netrebuincioasă în planul aceluia ce a creat popoarele.

     Sau, trecînd puțintel dincolo de granițele ”României Mari” (ba chiar FOARTE MARI, precum în imaginea ”imaginară” de mai jos):

     ...Forța Europei și a culturii sale [...] constă în înclinația pentru critică și, mai ales, pentru autocritică [...] Mintea europeană recunoaște că are limite, este sceptică, dubitativă, întrebătoare. Alte culturi nu au acest spirit critic [...] ELE ARUNCĂ VINA PENTRU ORICE E RĂU ASUPRA ALTCUIVA, ASUPRA ALTOR FORȚE (CONSPIRAȚII, AGENȚI, STĂPÎNIRI STRĂINE DE UN SOI SAU ALTUL). Ele consideră orice critică drept un atac răuvoitor, drept o discriminare. [...] În loc să se autoanalizeze, ele GEM DE RESENTIMENTE, COMPLEXE, INVIDII, CIUDE, MANII.
      Drept consecință manifestă o incapacitate structurală de a progresa din punct de vedere cultural și nici nu pot genera prin ele însele voința transformării și a evoluției.                                          (Ryszard Kapuscinski, jurnalist)

     Sărmanul Bolintineanu ! N-a greșit decît temporal (moartea este aproape): de vreo două secole nici nu murim, nici nu trăim – O LĂLĂIM ! Adoptăm mereu ”forme fără fond”, într-o succesiune aiuritoare: ba ne ploconim oriental-slugarnic către Occident, ba agităm amenințător ”bîte ciobănești” către același punct cardinal.

     Următorul dialog ilustrează perfect aceste oscilații halucinante.                       
 -      Ce umblaţi cu mofturi, ripostă dl. Pogor; pe cînd Franţa produsese deja pe Molière şi pe Racine, românii erau într-o barbarie completă.
      Îşi poate închipui cineva cum discuţia se învenină tot mai mult. Atunci Eminescu, care şedea într-un colţ, se ridică şi cu un ton violent, neobişnuit lui, zise:
    -      Ceea ce numeşti d-ta barbarie, eu numesc aşezarea şi cuminţenia unui popor care se dezvoltă conform propriului său geniu, ferindu-se de amestecul străinului. După d-voastră, atunci, Statele-Unite sunt idealul unui popor, iar epoca cea mai glorioasă a poporului nostru este a fanarioţilor ?
     George Panu Amintiri de la Junimea din Iași pag.104

     Tot Eminescu, un român cu IQ gigantic și solid ancorat în spiritul european,  furnizează corolarul discuției de mai sus:

Cine-au îndrăgit străinii,
Mănca-i-ar inima căinii,
Mănca-i-ar casa pustia,
Şi neamul nemernicia !

     Prin acestă invectivă proto-legionară ”Luceafărul” nostru, expert în filosofie germană și hindusă, ignoră cu superbie înțeleptele vorbe ale co-moldoveanului său Dimitrie Cantemir:
      ...scrisul istoric are menirea de a elibera iubirea de patrie, amor patriae, din robia sentimentelor și a miturilor și de a o reconcilia cu adevărul...

     Se pare că românii cunosc doar două ipostaze fundamentale:
      –  Ciobano-țăranii ”de rădăcină” plutind într-o stupoare angelică (agrementată prin tîlhării ocazionale – pentru ruperea monotoniei)

     – ”Citadinizat-alfabetizații” lor urmași, extrași cu forța din starea precedentă și loviți de ”șocul viitorului”, dezvoltă o ”anorexie mentală” de un gen particular. Adică bîjbîie frenetico-isteric, ”pîrjolind grînele și otrăvind fîntînile”, fiindcă gem de resentimente, complexe, invidii, ciude, manii.

          ...românul a trecut, dintrodată, de la fatalismul cosmic la fanatismul provincialFlorin Toma ― https://evz.ro/bomba-cu-urzici-alice-in-tara-neterminata.html

      În fine Mircea Cărtărescu pune punctul pe i:
      Cu toate astea, există ceva specific românesc, ceva atît de adînc în firea noastră, a celor care trăim azi pe acest plai de dor, încît m-aș hazarda să spun că este însăși esența "românismului" în acest moment istoric. Este cercul vicios al isteriei provocate de stres și al stresului provocat de isterie.
 https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1225061-sentimentul-romanesc-isteriei-mircea-cartarescu.htm

     Și iată explicația acestei stări, despre care am vorbit deja în cazul Phi Tong Luang și al altor populații ”retrase în preistorie” (Maimuța nostalgică – 2). 
     Putem defini șocul viitorului ca pe o năruire, simultan fizică și psihologică, provocată de oboseala excesivă a sistemelor de adaptare ale organismului uman. Simplificat: șocul viitorului este reacția omului supra-stimulat. (Alvin Toffler)

     Concret:

      ...Încă din copilărie locuitorul marelui oraș este supus unei avalanșe de impresii, excitații și primejdii, care îl transformă, în comparație cu țăranul sau cu farmacistul dintr-un orășel de provincie, într-o ființă nervoasă, împrăștiată, hărțuită și adesea vrednică de milă. Gonit de ceas și de mașini, urmărit de huruitul vehiculelor și de mirosul urît emanat de acestea, aflat într-o permanantă stare de alarmă, locuitorul marelui oraș aleargă spre locul său de muncă, urmărit și pe drum de afișe stridente sau reclame luminoase...

      Rapida succesiune a impresiilor, fără nici o pauză, multitudinea excitațiilor exterioare, ... iar după încetarea lucrului muzica aparatului de radio sau filmul văazut la televizor îl degradează pe orășean, coborîndu-l la nivelul unui animal întărîtat, care stă necontenit la pîndă, ahtiat după impresii noi, mereu altele și din ce în ce mai puternice... Consecința este deseori blazarea și plictisul. Să nu te mai miri de nimic, să n-ai respect față de nimic este o comportare foarte răspîndită printre orășeni...   

                                              Omniprezentul Babilon de Wolf Schneider (Editura Politică 1968)

     Urmează să descriem prin fapte cum s-a petrecut acest lucru în cazul românilor.
*************************************************************

     Încercăm totuși metoda Cantemir ― Bolintineanu ? Nu de alta, dar falsificarea istoriei e cam totuna cu hoția –  adică vrei să obții pe căi necinstite ceea ce îți lipsește.
  
G. I. BRĂTIANU O enigmă și un miracol istoric: POPORUL ROMÂN
Editura Științifică și Enciclopedică 1988

     ...Trebuie însă să admitem că populaţia rămasă pe loc a ajuns la o condiţie socială inferioară şi la o mare barbarie sub stăpînitorii goţi, gepizi, huni, avari, slavi, maghiari...
      ...Daco-romanii care au venit în sudul Dunării au fost şi ei reduşi la o condiţie mizeră, poate chiar mai mizeră decît a celor din nord. Alungaţi în primul rînd de slavi, ei au început să rătăcească din loc în loc, ca păstori, în timp ce la nordul fluviului daco-romanii au putut rămîne, în parte, agricultori.
 Ferdinand Lot pag.162

      Tocmai starea aceasta de înapoiere a culturii a asigurat păstrarea unităţii limbii. Datorită faptului că romanicii orientali au fost reduşi, vreme de secole, la o stare de sărăcie şi mizerie, ca păstori transhumanţi sau lucrători ai pămîntului care, la fiecare invazie, îşi găseau adăpost în munţi sau prin păduri,... 
G. I. Brătianu pag.173

      Toată cartea este o polemică între istoricul român și cel francez pe veșnica temă a ”continuității”.  Deoarece AMÎNDOI sînt de acord cu involuția spre mizerie extremă a populației de limbă romanică din Balcani și Carpați, afirmația poate fi luată ca o AXIOMĂ.

     Pornind de aici, relevanța genotipului tinde spre zero, fenotipul (mai-mult-decît-milenar) preluînd despotic conducerea.

     Prin consecință logică, se cere obliterată definitiv auto-flatanta imagine despre ”dacii, cei mai viteji și mai drepți dintre traci”, împreună cu nenumăratele-i anexe (”modestul” Dromihete vs. ”arogantul” Lisimah, Zamolxe ― discipolul lui Pitagora, precum și restul ”filmelor” ceaușisto-legionaro-eminesciene).

     Avem în urmă peste 1000 de ani negri, de bîjbîit prin tufe, care au re-construit cele mai intime fibre ale poporului român.


     No hard feelings ! – au mai pățit-o și alții. În MAIMUȚA NOSTALGICĂ – 2 ați putut afla destule despre involuții similare.

     CE mai rămîne ?

   Niște grupuscule prizărite de ciobani, bîntuind, umil-înfricoșate, creierii munților (de la Marea Adriatică pînă la Întorsura Buzăului, din Moravia pînă în Epir – vezi hărțile). Desțelenind, part-time, cîte o poiană mai largă. Re-combinîndu-și genele, cu ocazia întîlnirilor aleatorii. Ne-transmițîndu-și nici o istorie, nici o tehnică (mai evoluată decît plugul de lemn); NICI O SCRIERE (aicea vinovați sînt și dacii).


     Doar limba îi unea (cum insistă G. I. Brătianu și acceptă Ferdinand Lot)

     Avem, pe teritoriul actual al României, destule necropole din timpul marilor migrații,  identificabile prin artefactele înhumate. Aștia sînt avari, ăia-s goți, ceilalți slavi, ș.a.m.d.

     Valahii ? NIMIC !

     Ceva în scrierile logografilor de  prin preajmă ?

     Aproape nici o vorbuliță.

     ”Baciul” (moldovean, vrîncean, ungurean - whatever) n-a lăsat NIMIC în urma lui.
      Ah, da ! ”Bucurosul” Bucur, pusu-și-a  tîrla pe locul viitorului București (localitate ce, actualmente,  grație muncii ”epuizante” a șapte primari, aspiră la titlul de... grajd). David Creangă se scoborî din Ardeal spre Moldova fiindcă-i plăcea mai mult dezordinea fanariotă decît pedanteria austriacă. Gigel Becali, ”erou sportiv” al începutului de mileniu III, se strecură prin comunism tot cu ajutorul unor ”producte” de la țîța Mioriței  (cu iaurt, cu gugoșele... te făcuși vornic, mișele). 
*************************************************************
     Ca să nu mi se reproșeze că vorbesc doar bazat pe raționamente indirecte: ceva-ceva urme palpabile au rămas – se numesc ”cultura Dridu”.

     Între 1956 și 1962 s-au făcut săpături arheologice în satul Dridu-Movilă la 40km sud-est de București de către Eugenia Zaharia. Cităm: În așezarea feudală timpurie s-a găsit foarte multă ceramică, lucrată cu mîna sau la roata înceată. Detaliind diversele faze: ...cultura Dridu I ar data pînă la venirea rușilor (slavilor) sub conducera cneazului Sviatoslav contra bulgarilor, deci pînă către anul 969, cînd probabil are loc evacuarea așezării, iar cultura Dridu II ar data începînd cu 971, cînd bizantinii revin la Dunăre și pînă în 1040 cînd încep năvălirile pecenege. [...] Într-adevăr cultura Dridu aparține populației românești sedentare care încă din ultimul pătrar al secolului al X-lea este cunoscută și pe baza izvoarelor scrise. Astfel, este suficient să ne referim la notița greacă a toparhului necunoscut (?!) de la finele secolului al X-lea pentru a ne da seama că bizantinii cunoșteau la acea vreme o populație autohtonă „barbară” la Dunărea de Jos, în sînul căreia își făcuseră deja loc relațiile social-economice feudale.
[EUGENIA ZAHARIA, SĂPĂTURILE DE LA DRIDU CONTRIBUȚII LA ARHEOLOGIA ȘI ISTORIA PERIOADEI DE FORMARE A POPORULUI ROMÂN, București, Editura Academiei R.S.R., 1968 de AL. ANDRONIC]

     Cîteva lămuriri etimologice. Între anii 1956-1962 și 1968 (data apariției textului de mai sus) paradigmele ce dirijau ”viziunea” istorică a României comuniste suferiseră niște ”alunecări” – de la supunerea completă față de Uniunea Sovietică la țîfnele autohtoniste. Atunci cînd Al. Andronic vorbește despre ”ruși” în loc de ”slavi” este clar că rămăsese priponit în epoca ante-ceaușistă. Neschimbată, pînă la finalul din 1989, este ”feudalizarea” a tot ce mișcă prin Europa după căderea Romei (AD 476) ba chiar și în Imperiul Roman tîrziu ― fiindcă ”așa a spus Marx” (aiurea !).

     Pe scurt, despre cele 2000 de obiective arheologice (așezări, necropole, ceramică) de pe teritoriul României și al țărilor vecine înghesuite sub comoda etichetă ”Cultura Dridu”. Dacă privim cu atenție cele două hărți vom observa difuzia lentă a vlahilor (populație semi-nomadă de limbă romanică) de-a lungul axelor muntoase ale peninsulei Balcanice (și chiar mai la nord). De aici rezultă ocupația lor dominant pastorală și cvasi-inexistența agriculturii. După secolul X-XI, datorită creșterii demografice (observabilă în toată Europa și legată de îmbunătățirea climei) se răspândesc dinspre zona muntoasă sau deluroasă înspre cîmpii. Exact perioada în care au fost încadrate cele găsite în satul  Dridu-Movilă. Nu trebuie uitat că în acele vremuri și cîmpiile erau acoperite masiv de păduri seculare (”Teleorman” = ”Deli-Orman”, adică ”pădure nebună” pe turcește). De asemenea apropierea de Dunăre însemna automat intrarea sub influența bizantino-bulgară, ceea ce fusese practic exclus atîta vreme cît eluzivii proto-români se mulțumiseră cu linia Carpaților. 

     Dintre toate artefactele culturii Dridu ne vom focaliza asupra      ...ceramicii, lucrată cu mîna sau la roata înceată. Oare ce fel de sculă o fi roata aia ”leneșă” ? Cf. Wikipedia, Ștefan Cucoș (de negăsit în restul internetului) propune două soluții-reconstituiri bazate pe vasele culturii Cucuteni. Indiferent care din ele ar fi mai aproape de realitate, esența problemei constă în întoarcerea la o tehnică inventată cu 4000 de ani înainte (!). Dar, dincolo de scula propriu-zisă, amețitoarea decorație cucuteniană contrapusă modestelor șănțulețe executate cu ”pieptenele” ne indică o cruntă involuție ȘI în plan spiritual. Despre cioabele executate fără roată... mai are rost vreun comentariu ? Rămîn obiectele ”fieroase” & bijuteriile & monedele asociate – dar ele nu pot fi puse decît în sarcina contactului cu imperiile limitrofe (”paradunavon-paristrion”).


     Cu asta am spus tot ce era necesar pentru a suține și material teza George Brătianu – Ferdinand Lot.


 ************************************************************



 
************************************************************

     Să ne înțelegem: nu există nici un temei logico-moral pentru a respinge ORICE metodă de supraviețuire. Așa cum Phi Tong Luang și alacalufii, retrași din competiție prin propria voință, trezesc compasiunea, tot astfel se poate accepta (cu mîhnirea neputinței)  și retractilitatea valahilor în fața unor competitori realmente mulți și fioroși.

     Problema fundamentală apare abia atunci cînd valurile migratoare s-au ostoit și ciobăneii mioritici începură să scoată capul din ”tufe”. Cu excepția cîtorva personalități (voievozi) foarte rare, am continuat să ne strecurăm prin istorie la fel cum făcurăm în mileniul precedent.

     De fiecare dată în astfel de situaţii, reacţia supuşilor prezintă cîteva caracteristici tipice: membrii clasei politice care nu au căzut încă victime ale represiunii se exilează, masa contribuabililor nu mai alimentează în suficientă măsură veniturile publice, fie prin sustragerea directă de la plata dărilor („a da bir cu fugiţii”), fie prin scăderea voluntară a ritmului activităţilor economice şi prin dezinteresul faţă de acumularea de bunuri impozabile. Oricît de generală ar fi, la un moment dat, această reacţie de împotrivire, ea nu generează totuşi centre de rezistenţă, nu-l transformă pe supus în insurgent. De regulă, revoltele sînt rare, spontane, accidentale şi marginale. Formele de opoziţie preferate sunt nemulţumirea, resentimentul, rumoarea, exilul, reducerea la minimul necesar supravieţuirii a oricărui efort social şi economic. PARADOXAL, MODUL DE MANIFESTARE A OPOZIŢIEI ESTE LIPSA ORICĂREI OPOZIŢII, ÎN SENSUL UNEI CÎT MAI COMPLETE DEZANGAJĂRI CIVILE. ŢARA DEVINE OARECUM INVIZIBILĂ, APROAPE DE NEGĂSIT CA PARTENER POLITIC, IAR PRINCIPELE RĂMÎNE SINGUR, LIPSIT DE RESORTURILE PUTERII.
 (Daniel Barbu, Bizanț contra Bizanț).

     Ori metoda deja nu mai era adecvată. Mult îndrăgita zicere ”Capul plecat sabia nu-l taie” s-a ciocnit (fizic) de dictonul turcesc ”Capul plecat merită tăiat”.

     ȘI TĂIAT A FOST ÎNCĂ NIȘTE SECOLE.

     Ulterior ”rețeta” turcească a fost preluată ad litteram de către ”pravoslavnicii” noștri vecini de la nord-est.

     Mareşalul Wittgenstein se înfăţişează romînilor ca un liberator. În protestele sale, din 1826, Rusia se înduioşa de nenorocirile ţării; ea dovedi în 1828, cît valorau tînguirile sale. Au avut loc excese groaznice. Contribuţii de tot felul în produse, furaje, vite, corvezi, hoţii, omoruri etc. Bărbaţi şi femei au fost înhămaţi la care cu vizitii cazaci care nu-şi cruţau nici bîta, nici vîrful lăncii lor. Peste 30.000 de romîni fură smulşi de la munca cîmpului pentru a servi ca animale de muncă.
 (Karl Marx ÎNSEMNĂRI DESPRE ROMÂNI «Manuscrise inedite» Editura Academiei Republicii Populare Române, București, 1964)


     Admirabilă ”tradiție” ! 37 de ani mai devreme faimosul Suvorov ne trata cu românilor am să le las doar ochii, să aibă cu ce plînge. Feldmareșalul ”Rîmnicean” (Rîmnikski), supranume ”glorios” alocat pentru victoria asupra turcilor în spațiul Focșani-Rîmnicul Sărat (1789), ne sfidează și astăzi din înaltul statuii sale vrîncene, fiindcă...

     ...dacă n-ai cojones, ”marci paraua” (pînă la urmă și SÎNGELE).

     Mai mult: chiar și în materie de ciobănie dovedim lașități structurale.

     ...și o primăvară ploioasă și în tot timpul cu ceață, din care cauză lupii ne-au furat multe oi și miei mici...

     [...]
     Am dus un trai cu totul ciobănesc timp de 5 ani, vara la munte cu urșii și aerul curat, iarna la baltă, pe locuri șese, cu lupi și furtuni groaznice cu zăpadă. Când eram la munte, aveam o frică mare de urși, pentru că venea și lua oi cu sila. Ne puneam de multe ori la pândă cu câte o pușcă și eram deciși ca când va veni să ia oi să tragem și să-l omorâm, dar nu știu, poate că era fermecat, că de câini nu se ferea câtuși de puțin, lua pietre, rădăcini, pământ și ce îi ieșea în cale și arunca după bieții câini, care fugeau văietându-se, iar nouă începea a ne tremura mâinile și tăceam ca să nu fim zăriți de fiară.
     În vara a cincea, se învățase un urs în muntele numit Valea Vladului (zona Rucăr), care nu da greș, dar venea în toate nopțile și mai întâi făcea control în locul unde ședeam noi, ciobanii, care, după ce ne-a speriat bine, ne ascundeam. Pe urmă se ducea și lua numai o oaie. Am fost deciși după mai multe publicațiuni din care trăgeam nădejde că poate se va găsi vreun vânător curagios să vie să omoare bestia sau să părăsim muntele pe la mijlocul verii, când ne pomenim că vine un român cu doi fii ai lui din Ardeal...  ...care a rezolvat problema, rănind mortal ursul dintr-un singur foc.
(Nicolae S. Șucu Viața și aventurile unui cioban român în Bulgaria în vremuri de război 1908-1918)


     Exagerăm oare pretinzînd din partea multisecularilor ciobani vlaho-balcanici măcar o fracțiune din curajul și inițiativa amerindienilor ? Or fi avut ei cai, dar vînau grizzly doar din plăcerea de a-și demonstra bărbăția, căci altfel erau încă în faza de vînători-culegători – adică ”miorițe-bîrsane” zero. Iar savoarea cărnii de plantigrad, prin comparație cu cea de bizon, nu merita efortul (fără să mai punem la socoteală și sensibil mai vastul număr al rumegătoarelor cocoșate). În fine, dacă nativului american din dreapta îi tremura mîna doar un pic și nu nimerea cu arma-i neolitică exact în creștetul bestiei, pur și simplu era mort.

     Poate că tabloul lui Zdenek Burian dramatizează artistic lupta lui Homo sapiens cu Ursus spelaeus. Și totuși în Peștera urșilor din Munții Apuseni  (Chișcău, jud. Bihor 1983) au fost găsite scheletele a 140 de animale de acest tip (treizecidemii în Drachenloch, Elveția), vechi de cel puțin 27 de mii de ani. Asta nu mai poate fi o întîmplare și, chiar dacă acei ”strămoși” au evitat ciocnirile frontale prin ambuscade ingenioase, nici n-au fugit de luptă sub pretexte șamanice.

     Ce să mai spunem despre ”vrăjelile” cu cețurile din lunca Dunării la adăpostul cărora lupii au dijmuit într-o veselie (pare-se mai gros decît teribilul urs carpatin) ? Iarăși cîinii s-au sustras de la misie ? Iarăși pușcoacele au tăcut speriate ? La urma urmelor în CE constă MESERIA de cioban, dacă nu-și poate apăra averea decît cu sprijinul unor citadini năimiți ?

     Sau fatalismul mioritic e doar o teribilă amorțeală mentală à la Phi Tong Luang & alacalufi ?

     ...ci strângea păstorii din munți și argații, de-i într-arma,...
Grigore Ureche

     Apropo de ”rarii noștri voievozi” (energici): probabil că drăcosul Ștefan cel Mare (și SFÎNT) știa cum să mîne de la spate asemenea misera plebs – altfel nu reușea să facă ce a făcut.

      Căci Dl. Șucu, în cariera lui ulterioară, nu numai că s-a descurcat onorabil în conflictele cu diverși tîlhari, dar a mai și luptat ca soldat... bulgar (războaiele balcanice).
  
     Țăranul român s-a bătut foarte bine, a fost un admirabil soldat, fiindcă din fire e nepăsător, răbdător și supus – dar a intrat în război fără nici o vlagă.
Constantin Argetoianu

     Așadar, înafară de  cămașa neagră îmbâcsită (după care jinduia Șucu încă din copilărie[1]) CE mai rămîne din ”admirabilul” nostru ”spațiu mioritic” ? Infernala ploșnițăraie (de tîrlă) care l-a obligat pe Calistrat Hogaș să petreacă o noapte albă la lumina stelelor în aerul curat al munților Neamțului ? Rîia căprească contractată de junele Creangă în bordeiul Irinucăi ?



[1] Ciobanii din zonă purtau cămăși „mocănești”, de pânză albă cu o cruce din arnici negru cusută în spate și alta în față, deasupra taliei. (notă de subsol în Nicolae S. Șucu...biata mamă nu le lăsa cămășile să se facă negre și îmbâcsite... (Ibidem în text) ―  Soarele în piept, luna în spate și doi luceferi în umeri (Ispirescu) 


     Dar să vedem cum a funcționat aşezarea şi cuminţenia unui popor care se dezvoltă conform propriului său geniu atunci cînd năvălirile barbare s-au mai ostoit (?!).

     Așa s-a zămislit satul de munte, spânzurat pe coclauri, fără ape curgătoare, cu apa sălcie de băut, de unde gușa și cretinismul. Soarele nu bate indeajuns drumurile și legăturile între cătune sunt aproape impracticabile. Casele și cocioabele - zvârlite cu furca pe șapte văi și șapte coline. Și până azi o primitivitate ca din altă lume domnește în satul nostru de munte care a fost matca roirii spre șes. [..] sărăcia, lipsa de hrană, lipsa de lucru au o mulțime de urmări ca mortalitate mare, pelagră, tuberculoză, rahitism, degenerare.
     Este drept că aceste sate sunt caracterizate printr-un conservatorism remarcabil: datinile, eresurile sunt păstrate cu îndărătnicie.[..] după împroprietăririle din 1864 și 1884 nimeni nu s-a gandit să așeze vatra de sat după regulile igienei.[..]
     Iată satul fără drumuri, cu șleaul făgaș de noroaie, fără poduri, fără șanțuri destupate sau pe margini cu bălți stătătoare înverzite de mătasea broaștei, cu casele răznite, cu ogrăzile vraiște, fără garduri, fără porți și pline de bălării. Orătăniile umblă slobode pe drumuri ca de pripas; casele întoarse cu spatele la drum, ascunse de lumină și de soare;[..] Gospodăriile neorânduite, cu bălegarul lângă pereți, ajungând la streașină, cu vitele neadăpostite. Un sat [..] fără o altă așezare mai înaltă decât cârciuma, căci școala, biserica și primăria sunt de cele mai multe ori în alt cătun.
     De la intrare te întâmpină oameni sleiți, zdrenturoși, alături de vite spetite și pipernicite. Femei ofilite înainte de vreme, galbene și secatuite, copii goi, cu pântecele umflat de splenomegalii sau de limbrici.[..] oricâte încăperi ar avea locuința, familia se îngrămădește toată într-o odaie, de obicei în odaia in care se gătește mâncarea. Celelalte odăi sunt ținute curate.[..] În casă oamenii stau îmbrăcați ca afară, cu căciula pe cap și ies de la cald la frig otova. [la masă] e o jale, copiii scâncesc în jurul mesei cu trei picioare pe care fumegă răsturnată o mămăligă negricioasă făcută din mălai mucezit. Drept orice mâncare, o ceapă-două, zdrobita cu pumnul și presărată cu sare, nițel oțet, un praz. Daca e vară, un castravete, rareori brânză. [..] La mari întâmplări când se îmbolnăvește o vită și trebuie tăiată se mănâncă în casă carne. Păsările, ouăle, laptele sunt duse spre vânzare la târg.[..] Oamenii ies din casă primăvara ca niște iasme, la urzici, la lobodă și la știr, tocmai gata clociți pentru pelagra pregătită în tot postul cel mare. Căci cei mai mulți gospodari nu au nici unele pentru iarnă. N-au o brazdă de legume în jurul casei, n-au un cuib de cartofi sau de sfeclă, n-au un sac de varză.[..] chipul adevărat al unei țări lipsite de igienă, de sănătate și trai omenesc .
(Poetul si doctorul Vasile Voiculescu, "Starea sanitară a țării", conferință radiofonică din 1936)


     Dar mai ”la vale” ?

Lumea aproape să termine și ai lui Pătru nici nu se gîndeau
Să-nceapă și ei, să fie în rînd cu oamenii.
Dacă-i zicea vreunul: Nea Pătrule, dumneata nu ieși, bă, la arat,
Că lumea e gata să termine.
― Nu, nu ies, ăia sînt nebuni,
Vine o zăpadă și degeră boabele în pămînt.
Să vie mai al meu, atunci scot plugul,
În mai se ară de mălai.
[...]
Aveau niște boi grași, buni, ca tancurile de mari
Și nu-i învățaseră să meargă singuri pe brazdă,
Trebuia s-o ia Lache cu ei de lanț, înainte.
Pătru îi mîna pe de lături cu nuiaua,
Da nu-i atingea că dacă zbiceau puțin, striga Marin care
Ținea de coarne: Mă, mergeți mai încet că-mi stricați brazda,
Ce fac eu aici ?

Boii abia se mișcau, ca malurile, ei s-ar mai fi întins la mers
Că erau pașnici, aveau pasul mare, plugul era o jucărie pentru ei,
Dar îi stricau brazda lui Marin, care se uita din cînd în cînd
Mîndru în urmă.
[...]
O săptămînă urdinau toți la locul ăla pe care alții l-ar fi
Isprăvit într-o zi.
― Ușor, ușor, nu bate boii, mă ! se auzea peste cîmp.
[...]
Bucatele lor se făceau, că erau muncite încet și tacticos,
În porumbii lor te mînca lupul, așa erau de mari
(Marin Sorescu La lilieci vol.1)

     Irefutabilă mărturie – anii 1940. Provenind din ”interior”, excede orice anchetă sociologică.

     S-a bătut multă monedă naționalist-regională pe tema abilităților tehnico-agricole ardelenești, net superioare celor extracarpatice. Iată însă că avem în față o dihotomie similară, dar strict regățeană. Vasăzică un sat întreg vede cu ochiul liber cum poate fi lucrat pămîntul mult mai eficient (În porumbii lor te mînca lupul, așa erau de mari) și totuși respinge cea mai slabă imitare. Ba chiar ia toată povestea peste picior – eternele noastre aere de șmecheri care le știu pe toate mai bine.

     Vasăzică nici cea mai crudă evidență nu-i poate extrage pe valahi din aproximările lor ciobănești.

     La muncă sunt foarte leneşi şi trândavi, ară puţin, samănă puţin şi totuşi seceră mult şi nu se nevoesc ca să-şi agonisească munca, aceea ce ar putea ei să aibă, şi se mulţumesc să adune în jătniţele lor numai atâta cât socotesc că le va fi deajuns într’un an pentru hrana lor, sau până la pâinea cea nouă, dupre cum obişnuesc să şi zică.
(Dimitrie Cantemir Descriptio Moldaviae cap. XVI)

     La 250 de ani distanță identitate perfectă între malurile Milcovului. Fenotipul milenar conduce despotic.

     Inserăm un fragment de interviu doar pentru a consolida și academic cele deja demonstrate.

     Cât despre filiera studiilor agronomice, era dificil să-ți utilizezi cunoștințele într-o lume în care țăranul lucra pământul „cum a pomenit la el în sat, din moși-strămoși”, după cum constata Constantin Rădulescu-Motru. Pentru țăranul român agricultura rămânea singurul mod de (supra)viețuire. Din acest motiv, pentru mulți dintre tinerii absolvenți de studii superioare, a te întoarce în sat era totuna cu a te întoarce de unde ai plecat.
(Interviu cu Dragoș Sdrobiș, doctor în istorie: De ce produceau șomeri universitățile din interbelic de Sidonia Bogdan, 04 mai 2015)

     Încăpățînatul REFUZ DE CULTURĂ al românilor nu putea să ocolească tocmai scris-cititul.

     Cine știe prea multe moare tînăr (proverb)

     Variantă din auzite: Nu citi atîta mamă, că înnebunești !

     Moldovenii nu numai că nu sînt iubitori de învățătură, dar chiar le e urîtă aproape la toți.
(Dimitrie Cantemir Descriptio Moldaviae)



 Ziarul Românul Arad 1913-1914

ANALFABETISMUL NOSTRU.                 

     Cu toate, că şi noi am muncit şi jertfit acum de un timp destul de îndelungat pentru instrucţiunea poporului, totuş cu durere trebuie să mărturisim şi recunoaştem cu toţii, că noi Românii din statul ungar şi astăzi avem cel puţin 50—60% de analfabeţi, iar fraţii din România bogată şi independentă şi mai mult.
     Şi oare, cari ar putea fi cauzele acestei boale naţionale, care se cheamă analfabetism? Ca unul, ce mă aflu de treisprezece ani în serviciul instrucţiunii poporului nostru, pot spune din experienţă, că între cauzele principale, cari au contribuit şi contribuie încă şi astăzi la numărul cel mare al analfabeţilor noştri, în rândul prim se pot număra indiferentismul şi antipatia poporului nostru românesc faţă de şcoală şi trebile ei.
     Şi într'adevăr, dacă observăm bine lucrurile cu durere trebuie să constatăm, că poporul nostru românesc nici astăzi nu înţelege sau nu vrea să înţeleagă si să priceapă bine importanţa şi folosul cel mare al şcolii, al învăţăturii. Şi astăzi, după atâţia ani de când ne avem şi noi instrucţia noastră, în cele mai multe locuri se priveşte şcoala, ca un malum necessarium, ca o greutate, delà care nu poţi aştepta, cine ştie ce mult bine. Poporul nostru şi astăzi, în multe părţi, ţine morţiş la părerea greşită moştenită delà moşi-strămoşi, că el poate trăi şi fără şcoală, fără învăţătură. 
     Câte rele nu se nasc apoi din indiferentismul acesta al poporului nostru faţă de şcoală.
     Şi de fapt, dacă băgăm bine seamă, vedem, că în genere poporul nostru nu îşi trimite copii bucuros la şcoală. Şi dacă şi-i trimite, asta o face numai de frica pedepsei, ce eventual i-o croieşte legea. Dacă îşi înscrie copii la işcoală, nu-i lasă să frecventeze regulat, nu le cumpără cărţile şi recvizitele de lipsă, nu se interesează, ce învaţă şi ce spor fac copiii lui în şcoală; de asemenea nu se mai îngrijeşte, de ei după ce au părăsit şcoala să mai ia din când în când cartea şi pana în mână, ca să nu uite cu totul. Deci nu e mirare, dacă pe lângă o astfel de atenţie şi îngrijire a părinţilor faţă de copiii lor, an de an mulţi rămân din aceştia sau fără leac de cunoştinţă de carte, sau cu cunoştinţă puţină, pe care azi, mâne uşor o uită cu totul


Din Torontal.

Ţăranii noştri şi ţăranii străini.
— Corespondentă specială. —

     NU sunt superstiţios, nu cred în credinţe deşerte, de multe ori însă îmi vine să cred, că ţăranii români din comitatul Torontalului, în unele privinţe par'că ar fi stăpâniţi de duhuri rele.
     Curios lucru! Aceşti ţărani fug de lumină; fug de lumina culturei, care cu binefăcătoarele ei raze alungă groaznicul întunerec al minţii, Ei, în cea mai mare parte a lor, nu cetesc, se feresc de cărţi şi foi, ca de nişte duşmani de moarte.
     De multe ori am avut tristul prilej să mă încredinţez despre aceasta, căci de câte ori numai ziceam către ţărani de ai noştri, ţărani bine situaţi materialiceşte, ca să aboneze „Poporul Român" ori „Foaia Poporului" — aproape totdeauna am bătut toaca la urechia surdului. A fost mare mirare, dacă vreodată, d. ex. din zece unul, cu chiu şi vai, după multă răsgândire, s'a hotărît să jertfească 2 ori 4 coroane pentru abonament.
Ce priveşte pe ţăranii străini însă, ei cetesc mai mult decât ai noştri. Aici în oraşul Panciova, unde tocmesc şi vre-o zece mii sârbi, ţăranii cetesc mai multe ziare sârbeşti, ziare, ce apar zilnic. Dar şi ţăranii sârbi delà sate cetesc mult,
     Intr'o zi un ţăran sârb din comuna Doloave, comună locuită de Români şi de Sârbi, văzând la mine ziarul „Românul", a zis în limba naţională, adecă sârbeşte: „D-ta eşti român căci văd că ceteşti ziarul „Românul” delà Arad. Surprins l-am întrebat, că de unde ştie el, că „Românul” apare la Arad? (Doamne câţi ţărăni români de aici, absolut nimic nu ştiu despre existenţa „Românului”!) Mi-a spus, că şi el ceteste un ziar de zi, care apare la Saraievo, capitala Bosniei, unde de multe ori a cetit despre „Românul”. Am stat de vorbă vre-o jumătate de oră cu acest simplu ţăran, care, cu o claritate uimitoare a vorbit despre acţiunea României din anul trecut, despre tratativele de pace dintre partidul nostru naţional şi contele Ştefan Tisza, despre prietenia ce trebuie să fie între regatul României şi a Serbiei; a mai vorbit apoi despre Ardeal, despre Bosnia şi Herţegovina. Mi-a spus şi aceea, că în comuna Doloave sunt mai mulţi ţărani sârbi, cari cetesc acel ziar din Seraievo.
     Spusele ţăranului sârb m-au întristat mult. Mi-am adus aminte, că aici la noi, zeci de mii de ţărani de ai noştri nu cetesc nici chiar vre-un ziar săptămânal, ei sunt cu totul nepăsători de faptele noastre naţionale. Ei sunt robii gliei. Ei nu ştiu altă ceva, decât să muncească pământul, să scoată aur din él, pe care apoi, mulţămită multelor deprinderi păgubitoare ale lor, să îl arunce cu amândouă manile in pungile tuturor veneticilor.
     Cunosc pe un ţăran român — are avere de vre-o 50.000 coroane — din comuna mea natală, care auzind că sunt acasă, a venit la mine. Era trist, abătut, ca şi când cine ştie ce mare nenorocire l-a ajuns. Acest ţăran a început vorba:
     – Am fost săptămâna trecută la bancă, căci am acolo o vecslă (cambiu) ca să plătesc camătă (interesele). Cu 50 fileri însă mi-au întors mai puţin din cele 20 coroane. Nici n'am avut vreme să întreb, că din ce pricină mi-au întors mai puţin, când părintele mi-a pus în mâni călindarul acesta. (Ţăranul mi-a arătat un exemplar din „Călindarul Românului".) N'am îndrăsnit să nu îl primesc. Am venit acuma, să te rog pe dta, ca să îl 'cumperi delà mine, căci eu nu am ce face cu el. Nu am vreme să cetesc...
     Mă opresc aici. Nu fac nici un comentar. Îmi permit însă să întreb — cu toată umilinţa — că ce propagandă se face aici la noi, că ţăranii noştri să se împrietenească cu cetitul, ca să înţeleagă şi să se convingă despre marea însemnătate ce reprezintă ?

Alex. Ţinţariu
 
    Asta dacă cineva chiar mai crede că ”bietul popor” rămăsese analfabet doar prin lipsa școlilor.

     Nu vom detalia subțirimea angstromică a sentimentelor religioase la români decît prin cîteva exemple extreme, subiectul fiind deja tratat in extenso de numeroase lucrări.

     Abstinenţa din zilele de post este atât de aspră încât nu poţi cumpăra, cu aur, nici măcar o cană de lapte. Vasile, celebrul tâlhar român, după ce ucisese într-o vinere o întreagă familie şi-i jefuise locuinţa, a fost şocat să vadă pe unul din banda sa lingând o farfurie care conţinuse unt. "Păgânule!, a strigat el, dându-i o cumplită lovitură celui ce încălcase postul, nu ai tu nicio frică de Dumnezeu ?
(James O. Noyes Romania, tara de hotar intre crestini si turci 1854)

     Căutam bolnavii de pojar din Nereju-Nefliu, jud. Ilfov, în primăvara lui 1904; la o casă văzui cinci copilași, fiecare cu câte un dărăb de mămăligă în mână întingând cu precauție într-o strachină cu saramură și un mic chitic de pește sărat. Era zi de dulce. Întreb pe mama copilașilor, ce ai dat pe pește. Nouă ouă, domnule doctor, îmi răspunse ea. La întrebarea mea, că de ce nu le-a dat mai bine ouăle să le mănânce, ea-mi răspunse: vezi, în strachina ceea înting toți, dar în ouăle fierte n-au unde să întingă. ... Dar la ripostarea mea că cu o lingură de untură și cu acele ouă putea să facă o strachină mare de jumări (scrob) unde să întingă de două ori atîția copii, ea strînse din umeri, iar eu răspund: iată unde duce ignoranța.
                                       (Constantin Bărbulescu România medicilor)

     Ignoranță ? Mai degrabă prostie pură ambalată în pretexte religioase.  

30 Decembrie 1917 (undeva în Moldova)

     Într-un sat vecin, nişte ruşi l-au bătut pe popă. Au fost trimise două companii româneşti ca să restabilească ordinea şi să facă o anchetă. Concluziile au fost următoarele: femeile din sat au făcut – s-o spunem pe de-a dreptul – casă bună cu ruşii, oferindu-şi nurii la schimb cu tutun, zahăr şi gaz. Popa a aflat şi, om cu frica lui Dumnezeu, le-a dojenit pe enoriaşe, înfierînd ingeniosul negoţ şi dîndu-le canoane vinovatelor care veneau să-i ceară iertarea păcatelor. Femeile, furioase, s-au plâns de purtarea asta aspră prietenilor ruşi care, ca să le răzbune şi să înăbuşe eventualele remuşcări, au ameninţat pur şi simplu că-i vor tăia capul popei.  
(Marcel Fontaine « membru al Misiunii Militare Franceze»,  Jurnal de război ― MISIUNE ÎN ROMÂNIA

     Și merge biserica, merge – doar că o face cu spatele, privind mereu în urmă, dominată de aceeași paranoie țărănească că va fi pălită peste ceafă de modernitate.

     Conformism la vîrf, ritualism alternativ la bază, indiferenţă la toate nivelele ierarhiei sociale. Pe firul veacului al XVIII-lea Biserica românească pierde cursa împotriva timpului... Răspunsul ar trebui, probabil, căutat în dispozitivele intelectuale prin intermediul cărora Biserica răsăriteană  şi-a elaborat conştiinţa de sine... construite de ierarhia ei încă din Evul Mediu. Caracterul dogmatic împlinit o dată pentru totdeauna, mai presus de orice examinare, reevaluare şi interpretare, izolaţionismul doctrinar ce a rezultat din lipsa unei instanţe magisteriale şi din obiceiul de a privi spre trecut ca spre unica sursă de inspiraţie, relaxarea disciplinară... în era post-bizantină, sînt tot atîţia factori care au împiedicat Ortodoxia tradiţională... să-şi reînnoiască periodic căile ce duc la „bietul om” concret... Chiar şi cărţile ce se compun în scopul instruirii preoţilor, ca de pildă Învăţătura bisericească tipărită de Antim Ivireanul în 1710, nu depăşesc, prin conţinutul lor elementar, nivelul catehismelor baroce destinate copiilor.
 
(Daniel Barbu, Bizanț contra Bizanț pag.126-127)

Coborîm la ”detalii”.

     Secolul XVIII: Chiar și o instituție de importanța Mitropoliei bucureștene își putea aduna toate cărțile „în lada cea mare ce se află la biserică” după cum notează catalogul întocmit sub Neofit Criteanul.

(Daniel Barbu, Bizanț contra Bizanț)

     Același secol: Johann Georg Palitzsch a fost un țăran autodidact, trăitor la periferiile Dresdei.  Pasionat de atronomie, a obținut rezultate uimitoare pentru un simplu particular, unele publicate în Philosophical Transactions of the Royal Society din Londra (în latină). La moartea sa (1788) a lăsat în urmă o bibliotecă ce cuprindea 3500 de volume, o parte fiind copii manuscrise după lucrări pe care nu și-a permis să le cumpere.
(Wikipedia)

     Dar de ce ar fi preoții mult diferiți de poporul din care provin ?

     Pentru tranziția de la nomadism la locații fixe ne pot pune pe gînduri și marele număr de sate botezate într-un fel de batjocură. Deja din timpul lui Ștefan cel Mare (și ”sfînt”) sîntem campioni la  toponime scatologico-genitale (Găureni, Căcăceni, Deocheaţi, Coiani) cu ”reverberații” patronimice tîrzii (Căcat Ion - patron ANALFABET de bordel bucureștean la 1900). În 1964 regimul comunist a decis eliminarea multor denumiri de acest tip deși, la grămadă, s-a exagerat (nu văd nimic deranjant în ”Valea Boului” sau ”Dealu Boului” cîtă vreme există Oxford = ”Vadul Boilor”). Dar la nivelul cel mai de jos decretul a șters multiple ”porecle glumețe”. Iată doar cîteva exemple: Timpeni, Spurcati, Tonți, Prostea, Găuriciu (cu multiple variante pe ambii versanți ai Carpaților), Spurcani, Puleni, Crăcești, Băligoși, Turbați. Auto-deriziune ? ”Umor” ciobănesc ? Sau disprețul migratorului funciar pentru cei intrați sub imperiul gliei ? Conjugînd cele de mai sus cu ”risipirea” tradițională a satelor românești, reiese un fel de respingere a vieții în comunități stabilizate. Dacă nu uităm spusele lui Marin Sorescu și ale altora despre maniera de a face agricultură rezultă că, în România, chiar și trecerea de la ciobănie la țărănie a reprezentat un ”șoc al viitorului” incomplet digerat pînă astăzi.

     O bună explicație pentru cercul vicios al isteriei provocate de stres și al stresului provocat de isterie.

     Pentru tranziția de la țară la oraș avem mărturia simpaticului Nică a lui Ștefan a Petrei.

     Cam pe înserate, ne luăm tîrîş, cu moş Bodrîngă cu tot, şi ne băgăm într-o cinstită crîşmă, la fata vornicului de la Rădăşeni, unde mai multă lume se aduna de dragostea crîşmăriţei decît de dorul vinului; căci era şi frumoasă, bat-o hazul s-o bată ! Ş-apoi măritată de curînd după un văduvoi bărîn ş-un „lă-mă, mamă”, cum e mai bine de tras la om în gazdă. Crîşmăriţa, cum ne-a văzut, pe loc ne-a sărit înainte şi ne-a dus deoparte, într-o odaie mare cu obloane la fereşti şi podită pe jos, unde eram numai noi în de noi şi crîşmăriţa, cînd poftea, ca la casa ei.

     Într-un colţ al odăii cîteva merţe de fasole; în altul sămînţă de cînepă; în al treilea o o movilă de mere domneşti şi pere de Rădăşeni, care trăiesc pînă pe după Paşti; în al patrulea mazăre şi bob, despărţite printr-o scîndură lată, iar alăture nişte bostani turceşti; într-o putină pere uscate şi dulci ca smochinele; mai încolo un teanc de chite de cînepă şi de in; pe o grindă călepe de tort şi lînuri boite fel de fel pentru scoarţe şi lăicere; apoi cîlţi, buci şi alte lucruri zăhăite prin cele poliţi şi colţare, ca la casa unui gospodar fruntaş de pe vremea aceea.

     Şi cum ne aflam noi în acestă binecuvîntată casă, crîşmăriţa iute a lăsat obloanele în jos, a aprins lumînarea, ni s-a înfăţoşat cu o cană mare de lut, plină cu vin de Odobeşti; şi turnînd prin pahare, săreau stropii de vin de o şchioapă în sus, de tare ce era. Gîtlan, bun mehenghi, ie un pahar şi-l întinde gazdei, zicînd:
–      Ia poftim, puiculţă, de cinsteşte dumneta întîi ! Să vedem, poate c-ai pus ceva într-însul.

     Crîşmăriţa cea frumoasă, luînd paharul, se închină la toţi cu sănătate, rîzîndu-i ochii, şi după ce gustă puţin se roagă să n-o zăbovim, că mai are şi alţi muşterei şi bărbatu-său nu poate dovedi singur. Dar ţi-ai găsit ! Noi, aţiindu-i calea, o pofteam cu stăruinţă, să cinstească de la fiecare. Şi ea tot ar fi stat mai mult cu noi, dacă n-am fi alungat-o prosteşte mulţămindu-i cîte c-o sărutare plină de foc !

–      Aşa-i tineritul ista, bată-l să-l bată ! zise moş Bodrîngă, şezînd cucuiet pe nişte buci şi molfăind la pere uscate. Aveţi dreptate, băieţi, acum vi-i vremea.

–      Şi cum zici, moşule, răspunse crîşmăriţa, intrînd atunci pe uşă c-o strachină de plăcinte fierbinţi, c-o găină friptă, şi puindu-le pe masă dinaintea noastră.

     Şi zău, mare pomană şi-a făcut, căci eram flămînzi ca nişte lupi.

     După ce mîntuim de băut cana ceea, ni se aduce alta pentru care mulţămeam crîşmăriţei tot cu sărutări, pînă se făcea că se mînie şi iar fugea dintre noi. Mai pe urmă iar venea şi iar fugea, căci cam aşa se vinde vinul, pe unde se vinde... Ori mai ştii păcatul ? Poate că nici crîşmăriţei nu-i era tocmai urît a sta între noi, de ne cerca aşa de des...

     De la o vreme prinzînd moş Bodrîngă la inimă, să nu înceapă a cînta din fluier o corăbiască de cele frămîntate în loc ? Noi, atunci, să nu ne întărtăm la joc ? Şi aşa o fierbeam de tare, de nu ne ajungea casa, şi dam chiorîş prin fasole, prin mazăre şi bob, şi sămînţa de cînepă se făcea oloi, pîrîind sub talpele noastre.

     Cam pe după miezul nopţii, văzînd că moş Bodrîngă ne-a părăsit, începem şi noi a ne strecura cîte unul, unul spre gazdă; eu cu sînul încărcat de pere uscate şi c-un bostan mare ce mi l-a dat crîşmăriţa, căci pe cît era de frumoasă, pe atît era şi de darnică, mititica... Şi cînd ajung la gazdă, ce să vezi ? Mai fiecare tovarăş al meu furluase cîte ceva: unul mere domneşti, altul pere de Rădăşeni; moş Bodrîngă paşlise o grămadă de buci pentru aţîţat focul, şi Trăsnea sămînţă de cînepă. Iar Oşlobanu, cu ciubotele dintr-o vacă şi cu talpele din alta, viind mai în urma tuturor, numai ce-l vedem că se pune cu creştetul pe pat şi cu talpele în grindă, aşa încălţat şi îmbrăcat cum era; şi ce să-ţi mai vadă ochii ? Să nu spun minciuni, dar peste o dimerlie de fasole i-au curs atunci din turetce, pe care de obicei le purta suflecate, iar atunci le desuflecase anume pentru trebuşoara asta... Numai văru-meu, Ion Mogorogea, fecior de gospodar cinstit, nu luase nici un capăt de aţă. Iar Zaharia lui Gîtlan se mulţămise c-un sărutat din partea frumoasei crîşmăriţe. Mare mîngîiere pentru un băiet străin, în ziua de lăsatul secului !... Şi ia acum înţeleg eu că Gîtlan,... a fost mai cu minte decît noi toţi; căci el, din cele aduse de noi, s-a folosit; iară noi din fericirea lui — pace !

     Ce vă spune cuvîntul furlua ? Etimologia lui pare simplă: o contractare a tandemului fur + lua. Contextul e mai complicat – adică femeia vă dă tot ce are mai bun (inclusiv izolarea de restul momîrlanilor),  iar voi, ”români verzi” – de la munte – practic o jefuiți. Mai întîi distrugeți o parte din agoniseala unui gospodar fruntaş, fiindcă vi-s răscoliți hormonii. Că și ea (crîşmăriţa) participă la devastare, nu-i prea clar – scăderea discernămîntului pe bază de glande (nu neapărat sexuale) şi alcool poate lovi persoane de orice gen. 

     Dar hoția practicată de întreaga gașcă, FĂRĂ SĂ SE FI ÎNȚELES ÎN PREALABIL, NU POATE FI O ÎNTÎMPLARE.

     Cu asta am cam epuizat subiectul ”la bază”. Mai rămîne să cercetăm în ce măsură le-a reușit mișcarea celor ce s-au pretins desprinși din acest glod – boierii, orășenii, intelectualii.
  

 






































Comments

Popular Posts