Între Scylla și Charybda (3.791 cuvinte, 7 imagini)


ÎNTRE SCYLLA ȘI CHARYBDA

(sau matematica pe înțelesul celor cărora nu le-a ”plăcut” niciodată)

CITIȚI CU RĂBDARE ― la final vă veți amuza

*********************************************************************

L. Landau E. Lifchitz Teoria cîmpului (1966) Cap. III pag.57

     Sarcina într-un cîmp electromagnetic

     § 15. Particulele elementare în Teoria Relativității

     Interacțiunea particulelor poate fi descrisă prin noțiunea de cîmp de forțe. Astfel, în loc să spunem „cutare particulă acționează asupra alteia”, putem spune că ea „crează un cîmp”; orice altă particulă aflată în acest cîmp va fi supusă unei forțe oarecare. În mecanica clasică cîmpul nu este decît un mijloc de descriere a fenomenului interacțiunii particulelor. Din contra, în Relativitate, lucrurile se schimbă radical deoarece viteza propagării interacțiunilor este finită. Forțele acționînd la un moment dat asupra unei particule nu sînt definite prin poziția particulelor aflate în prezență la acel moment. Schimbarea poziției uneia din particule produce un efect asupra celorlalte doar după un anumit interval de timp. Asta înseamna că cîmpul devine o realitate intrinsecă. Nu mai putem vorbi despre vreo interacțiune directă între particule aflate la distanță unele de altele. O acțiune poate fi instantanee doar între două puncte vecine în spațiu (acțiune imediată). Din acest motiv vom vorbi despre interacțiunea unei particule cu cîmpul și despre interacțiunea consecutivă a cîmpului cu altă particulă.

     [...]

     Vom începe studiul interacțiunilor între particule și cîmpul electromagnetic prin unele considerații generale asupra noțiunii de «particulă» în mecanica relativistă.

     În mecanica clasică se poate utiliza noțiunea de corp absolut solid, adică de corp nedeformabil în orice condiții. În Relativitate, prin corpuri absolut solide ar trebui să înțelegem corpuri ale căror dimensiuni (toate) rămîn invariabile în sistemul de referință unde se află. Cu toate acestea este foarte ușor de constatat că în Relativitate nu pot exista solide absolute.
     [...]
     ... Să admitem că un corp solid oarecare este pus în mișcare printr-o cauză exterioară acționînd asupra unuia din punctele sale. Dacă corpul ar fi absolut solid, toate punctele s-ar pune în mișcare simultan cu cel asupra căruia se exercită acțiunea; dacă nu, înseamna că se deformează. Dar în Relativitate acest lucru este imposibil deoarece acțiunea la care este supus un punct nu se poate propaga decît cu o viteză finită, ceea ce interzice punerea în mișcare simultană a celorlalte puncte.

     Ceea ce s-a spus mai sus permite să se tragă anumite concluzii cu privire la particulele «elementare», adica acele particule ale caror stare mecanică poate fi descrisă complet prin trei coordonate și trei componente ale vitezei. Este evident că dacă o particulă elementară ar avea dimensiuni ne-nule, adică ar avea o anumită întindere, ea nu s-ar putea deforma, căci noțiunea de deformare este legată de posibilitatea mișcării independente a diverselor părți ale unui corp. Însa după cum am văzut Relativitatea nu admite existența unor corpuri absolut solide.

     Astfel, în mecanica relativista clasică (ne-cuantică) nu putem atribui dimensiuni finite particulelor elementare. Cu alte cuvinte, în cadrul teoriei clasice, particulele elementare trebuiesc considerate ca fiind punctuale[1].


*********************************************************************

L. Landau E. Lifchitz Teoria cuantică relativistă (1972)  
Introducere  pag.15

     ... Faptul că această teorie este lipsită de o închidere logică completă duce, atunci cînd aparatul său matematic este aplicat direct, la apariția unor expresii divergente, care, însă, pot fi eliminate prin metode strict univoce. Totuși aceste metode au, în cea mai mare parte, caracterul unor rețete semi-empirice, iar încrederea noastră în rezultatele obținute pe această cale se datorește, în ultimă instanță, mai degrabă frumoasei lor concordanțe cu datele experimentale decît armoniei sale intrinsece și eleganței logice a principiilor fundamentale pe care este clădită teoria.

*********************************************************************

 Igor Evghenievici Tamm (revista Science et Vie anii 1970)


     De cîtva timp fizicienii sînt tot mai convinși că ne aflăm în ajunul unei revoluții fundamentale în domeniul teoriei, care ne va conduce spre o revizuire a conceptelor și ideilor noastre la fel de importantă ca și cea produsă de teoria relativității și cea a cuantelor.

     Convingerea se sprijină pe următoarele fapte: teoria cuantică relativistă este vădit insuficientă. Sub acest aspect ea se distinge net de teoria cuantică ne-relativistă care tratează doar viteze și energii scăzute. Teoria cuantică ne-relativistă este absolut clară, logică și perfect pusă la punct; în domeniul ei de aplicare este la fel de intangibilă ca și teoria lui Newton asupra fenomenelor macroscopice lipsite de orice raport cu marile viteze.

     Dar, dacă trecem în domeniul energiilor înalte și al maselor foarte mici, teoria actuală devine nesatisfăcătoare, ba chiar ilogică. Iată un exemplu. Atunci cînd se calculează, în conformitate cu teoria cuantică relativistă, orice mărime concretă, cum ar fi lungimea de undă a unei radiații sau masa unei particule, se obține infinitul, adică absurdul. Desigur se poate recurge la vreo rețetă foarte ingenioasă care constă în a scădea dintr-un număr infinit alt număr infinit pentruca diferența obținută să concorde exact cu experiența, iar artificiul reușește aproape întotdeauna. Dar, în primul rînd, metoda nu este universală, fiindcă în anumite cazuri nu se poate aplica. În al doilea rînd se întîmplă ca într-o teorie să fie introduse mărimi care, în principiu, nu au fost observate, manevrîndu-se astfel încît acestea să nu mai apară în rezultatul final.

     Pentru a palia aceste insuficiențe, elaborarea unei noi teorii devine absolut indispensabilă. Numeroase fapte îi împing pe majoritatea fizicienilor ― printre care mă număr și eu ― să creadă că, în noua fază a dezvoltării teoriei cuantelor, principiul de nedeterminare va juca un rol esențial. Actuala mecanică cuantică se sprijină pe principiul nedeterminării între coordonatele și impulsul unei particule adică al conversiunii masei sale în viteză. Cîteodată această lege este formulată astfel: în principiu ar fi posibil să se măsoare, separat, coordonatele și impulsul unei particule cu orice precizie dorită; cu toate acestea, din cauza nedeterminării celor două marimi, particula se sustrage respectivei investigații. Vasăzică problema constă nu în cunoștințele noastre limitate ci în faptul că conceptele noastre clasice : particulă, undă, sînt prea strîmte și că particula elementară are un conținut mult mai bogat. Nu există nici un obiect clasic care să posede simultan proprietăți de particulă și de undă ― în schimb ea, particula elementară, le are. Așadar este cît se poate de natural că nu i se pot aplica conceptele noastre obișnuite.

     Adeseori formularea unei probleme este mai importantă decît soluția.

     Materia rezistă în fața conceptelor noastre ― avem nevoie de o nouă teorie.

*******************

     Igor Tamm (Premiul Nobel – 1958) se afla la Odesa în vremea în care bandele lui Mahno au ocupat orașul (1920). Tamm a fost arestat și dus în fața hatmanului cazacilor, care era îmbrăcat într-o haină scumpă de blană, era înfășurat cu benzi de mitralieră, iar la șold îi atîrnau grenade. Tătucu´, nervos, s-a răstit la Tamm:
     – Cîine, agitator roșu, pedeapsa ta e moartea !
     – Eu sînt profesor la Universitatea din Odesa, a răspuns „calm” Tamm.
     – Minți ! Ce fel de profesor ești ?
     – De matematici !
     – Matematici ? a sărit hatmanul. Atunci, spune-mi care este eroarea care se face la întreruperea unei serii Mac-Laurin, la termenul de ordinul n ? Dacă știi, ești liber ! Dacă nu, vei fi împușcat !
     Tamm nu și-a crezut urechilor. Problema ținea de o ramură specială a matematicilor superioare. Tremurînd ca varga, cu țeava pistolului la ceafă, a calculat soluția și i-a înmînat-o hatmanului.
     – Corect ! a zis acesta. Ești într-adevăr profesor ! Șterge-o acasă !
 
*********************************************************************
  
 George C. Moisil Fizica pentru ingineri

     Traduttore, traditore ! Pînă la Moisil am prezentat niște texte traduse din franceză (la rîndu-le traduse din limba rusă). Dar... opunînd limpezimea lor sofisticată ermetismului țîfnos al unui român neaoș (de înalt nivel academic), nu putem decît vărsa șuvoaie de lacrimi pe umerii bieților ”ingineri” autohtoni, cărora, oricum, întreaga poveste nu le servește la nimic.

Vol. I Introducere pag.22

     În sfîrșit, termodinamica statistică, deși a pus în evidență rolul mișcării mecanice a moleculelor în determinarea mișcării termice, a reliefat în același timp profunda deosebire calitativă dintre mișcarea mecanică și cea termică. Într-adevăr, exprimarea statistică a fenomenelor termodinamice implică acceptarea unui postulat suplimentar, exterior mecanicii, cunoscut sub numele de ipoteza ergodică (vezi vol.2). Toate încercările de a se deduce această ipoteză din postulatele mecanicii clasice au rămas însă sterile, ergodicitatea sistemelor termodinamice constituind o proprietate calitativ diferită a acestora, în raport cu sistemele pur mecanice.

Vol. II Interpretarea statistică a echilibrului termodinamic pag.25

     Principiul zero al termodinamicii (vezi vol. I), ... afirmă că... starea unui sistem este univoc determinată numai de energia sistemului, adică sistemul este ergodic. [...] După cum se știe din mecanica analitică hamiltoniana unui sistem izolat fiind o integrală primă, ecuația H = Ɛ  reprezintă o hipersuprafață de ordinul 2f – 1, situată în spațiul fazelor (~ spațiul configurativ) și numită suprafața de energie constantă.
    [...]
     Fondatorii mecanicii statistice urmăreau reducerea mișcării termice la mișcarea strict mecanică a particulelor ale căror ansambluri modelau sistemele macroscopice. O astfel de idee, ... implica în mod necesar deducerea [unei ecuații] pe cale pur mecanică. În termeni mecanici, echivalența punctelor de pe suprafața de energie constantă se traduce prin afirmația că traiectoria parcursă în spațiul γ (spațiul configurativ) de punctul respectiv al microstării reale, în evoluția ei de la t = – ∞ la t = + ∞, trece prin toate punctele suprafeței de energie constantă.
     [...]
     Deducerea strict mecanică a acestei afirmații s-a ciocnit însă încă de la început de dificultăți de netrecut, de aceea ea a fost formulată ca o ipoteză, numită ipoteza ergodică, nutrindu-se speranța că cercetări viitoare o vor putea transforma într-o teoremă. Speranțele au fost însă înșelate, deoarece eforturile matematicienilor, printre care cităm pe Rosenthal și Plancherel, care au pus în joc metode matematice foarte rafinate, au condus la o concluzie diametral opusă și anume la demonstrația imposibilității unei astfel de teoreme.
     [...]
     Se poate obține o soluție de compromis substituind condiției de ergodicitate o condiție mai modestă de cuasiergodicitate (P. și T. Ehrenfest), care cere ca traiectoria să treacă numai oricît de aproape de orice punct al suprafeței de energie constantă. Cuasiergodicitatea este satisfăcută dacă se admite că toate suprafețele care reprezintă orice integrală primă în afara energiei sînt infinit multiforme, adică prezintă o infinitate de cute, rămînînd netede numai în imediata vecinătate a fiecărui punct de pe suprafața de energie constantă.

     Pentru chinul de a fi ingurgitat cîlții lui Moisil, vine o răsplată suculentă ceva mai jos (atenție la spațiul configurativ ).
  
*********************************************************************

     De fapt incapacitatea matematicii de a rezolva orice îi este necesar (măcar) fizicii putea fi rezumată doar prin impasul următor.

     În mecanica clasică problema celor trei corpuri constă în descrierea matematică a mișcării unor mase punctuale, pornind de la pozițiile și vitezele lor inițiale (confom legilor lui Newton, inclusiv cea a gravitației). Istoric vorbind, cazul concret care a sugerat formularea chestiunii era cel al Soarelui, Pămîntului și Lunii. Dacă pentru două corpuri se poate obține un set de ecuații cu soluții exacte, de îndată ce numărul crește cu O unitate nu mai există nici o rezolvare practică. După eforturi seculare matematicianul finlandez Karl Frithiof Sundman a reușit să obțină ceva, grație unor serii numerice; care, însă, converg atît de lent încît nu prezintă nici o valoare aplicativă. 

     Așadar, de la 2 obiecte în sus, matematica deja nu mai poate furniza nimic utilizabil.  Drept consecință, privită prin prisma celor 10²³ molecule (numărul lui Avogadro) din fiecare gură de aer pe care o inspirăm, toată chinuiala cu ergodicitatea apare cam ridicolă.

*********************************************************************

R. M. Unger și L. Smolin, The Singular Universe and the Reality of Time: A Proposal in Natural Philosophy, Cambridge University Press, 2014

     Ei desfac sistematic în bucăți fizica contemporană și descriu cea mai mare parte din ea ca pe „un infern de fabricații alegorice”. Mai mult, ei spun că este timpul să ne întoarcem la știința adevărată, cea care este testată contra naturii, nu construită prin matematică. Fizica nu mai trebuie văzută drept ultima știință care stă la baza tuturor celorlalte.

     Principalul atac contra fizicii a început în 1984, când o nouă idee – supercorzile – a părut dintr-o dată că poate oferi fizicienilor o portiță de salvare din „fundătura” teoretică lăsată moștenire de Einstein (cum să unim toate forțele din univers într-o singură teorie). Teoretic, ideea supercorzilor a lucrat, producând unele dintre cele mai complexe aspecte matematice. Dar numai teoretic, pentru că oamenii de știință au trebuit să inventeze o lume cu mai mult de trei dimensiuni și cu milioane de alte universuri – multivers. Dar aceste supercorzi sunt așa de mici, încât dimensiunile adiționale scapă celor mai puternice instrumente pe care le avem astăzi, adică ele sunt complet nedetectabile. Cu alte cuvinte nici un experiment sau nicio observație care să ateste aceste lucruri nu ar fi posibilă. Ca să crezi în teoria supercorzilor trebuie să crezi doar în matematică. Și de aici toate lucrurile încep să se prăbușească.

     Cu alte cuvinte, ideea că trebuie să credem doar în matematică este, unu, o trădare a științei și, doi, o absurditate demonstrabilă. Este o trădare pentru că știința s-a dezvoltat întotdeauna prin elaborarea unor ipoteze care, apoi, au fost testate în laborator sau în natură. Pentru că, conform lui Karl Popper, orice teorie trebuie să fie falsificabilă și testabilă.

     În caz contrar, este vorba de metafizică, dogme, superstiții sau credințe.

     Este o lovitură directă contra ideii de multivers care, conform lui Unger, „tratează aceste lumi imaginare ca și cum ar fi lumi reale. Asta este o scamatorie a fizicii particulelor…Pe măsură ce universurile fabricate devin reale, actual univers devine mai puțin real.” Să ne amintim că ideea multiversului a fost deja folosită de trei ori să umple un interval gol: în teoria inflaționistă a universului, în teoria cuantică și în teoria corzilor. De fiecare dată a fost vorba despre a explica de ce universul nostru este așa cum este și nimic altceva. Dar U&S pretind că este vorba despre o înșelătorie.

     Dacă teoriile fizicii nu lucrează, atunci trebuie să schimbăm teoriile, nu să inventăm lumi imaginare și niciodată detectabile.

     Pe scurt, Smolin afirmă că matematica nu este un oracol al naturii și nici un profet al științei; este doar un instrument cu mare putere și imense limitări (pentru fizicieni, al doilea instrument de lucru, după experimente și observații). Matematica este o invenție umană (foarte utilă), iar nu un al șaselea simț misterios, capabil să sondeze o realitatea mai profundă, dincolo de domeniul empiric.

     Și, mai departe: „Ideea că adevărul despre natură poate fi extras din gândire pură prin matematică este exagerată… Ideea că matematica este profetică și că structura matematică și frumusețea sunt o indicație despre cum lucrează natura este pur și simplu greșită.” Frumusețea matematicii ne poate inspira, dar, ca majoritatea surselor de frumusețe, este aptă să ne inducă în eroare dacă intoxicarea devine un înlocuitor pentru gândire. 

*********************************************************************


*********************************************************************

Tot umor, venit însă din altă sferă de gîndire decît cea fizico-matematică.

     Trurl și Clapauțius fuseseră elevii marelui Cerebron Emtadratus, care predase timp de patruzeci și șapte de ani Teoria Generală a Balaurilor, la Școala Neantică Superioară. După cum se știe, balauri nu există. Această constatare primitivă ar putea fi suficientă  pentru o minte simplă, dar nu și pentru știință, deoarece Școala Neantică Superioară nu se ocupă deloc de ceea ce există. Banalitatea existenței a fost dovedită de prea multă vreme, ca să mai fie nevoie să i se consacre măcar un cuvințel, așa că genialul Cerebron, atacînd problema cu metode exacte, a descoperit trei categorii de balauri: nuli, imaginari și negativi. Toți aceștia, după cum s-a spus, nu există, dar fiecare categorie nu există în mod diferit. Balaurii imaginari și cei nuli, pe care specialiștii îi numesc imaginiști și nuliști, nu există într-un mod mult mai puțin interesant decît cei negativi. De multă vreme se cunoaște în balaurologie paradoxul care constă în faptul că atunci cînd doi negativi se herborizează (operație care corespunde în algebra balaurilor înmulțirii din aritmetica obișnuită) ca rezultat apare un semibalaur de gradul aproximativ 0,6. De atunci lumea specialiștilor s-a împărțit în două tabere: una susține că e vorba de o parte dintr-un balaur, socotind de la cap la coadă, iar a doua, că, dimpotrivă, socotind de la coadă la cap.

     Marele merit al lui Trurl și Clapauțius a fost că au demonstrat eroarea acestor concepții. Ei au aplicat pentru prima dată, în acest domeniu, calculul probabilității, creînd astfel balaurologia probabilistică, din care rezultă că balaurul este, din punct de vedere termodinamic, imposibil numai în sesns statistic, ca și elfii, spiridușii, piticii, gnomii, vrăjitoarele etc. Din formula generală a improbabilității ambii teoreticieni au dedus coeficienții de piticizare, de elfizare ș.a. Din aceași formulă rezultă că ar trebui să așteptăm manifestarea spontană a unui balaur obișnuit cam șaisprezece cvintocvadralioane de heptilioane de ani. Desigur această problemă ar fi rămas o simplă curiozitate matematică, de n-ar fi fost pasiunea de constructor a lui Trurl, care hotărî să studieze această chestiune empiric. Și pentru că era vorba de fenomene improbabile, inventă amplificatorul de probabilitate și-l experimentă, mai întîi la el în pivniță, apoi pe un poligon special, numit Poligon Balauristic sau Balauroligon, a cărui construcție fusese finanțată de Academie. Cei nefamiliarizați cu teoria generală a improbabilității se întreabă pînă în ziua de azi de ce Trurl a probabilizat balaurul și nu un elf sau un pitic, dar o fac din ignoranță, căci nu știu că balaurul este pur și simplu mai probabil decît piticul. Trurl... încă de la prima experiență s-a accidentat grav, căci balaurul, care se virtualiza, coalizase.
 
     [...]

     Mulți învățați au repetat apoi experiențele cu balaurotronul, dar cum le lipsea rutina și sîngele rece, o mare cantitate de materie primă balaurică a ajuns în stare liberă. Abia atunci se dovedi că monștrii scîrboși [...] se disting înainte de toate printr-o probabilitate de regulă destul de însemnată de cum au apărut. Dacă se organizează împotriva unui asemenea balaur o vînătoare, și încă cu hăituială, vînătorii, cu arma gata de tras, nimeresc numai o bucată de pămînt, arsă și rău mirositoare, căci balaurul, văzînd că e urmărit, părăsește spațiul real pentru a se ascunde în cel configurativ. Ca un animal prost și necioplit ce e, face asta, bineînțeles, curat din instinct. Persoanele primitive, neputînd înțelege cum de se întîmplă una ca asta, cer uneori cu tărie să li se arate acest spațiu configurativ. Ei nu știu însă că electronii, a căror existență nimeni sănătos la minte n-o neagă, se mișcă și ei numai în spațiul configurativ și soarta lor depinde de undele de probabilitate. Dealtfel, încăpățînatului îi convine mai degrabă să accepte inexistența electronilor decît a balaurilor, pentrucă electronii, cel puțin separat, nu coalizează.

     Colegul lui Trurl, Harborizeus Cibr, a fost primul care a cuantificat balaurul, a stabilit unitatea, numită balauron, cu care se calibrează, după cum se știe, calculatorii balaurilor, ba a stabilit chiar curbura cozii lor, fapt pe care era cît pe-aci să-l plătească cu viața.
             
     [...]

     Ce le păsa nefericiților că balaurii lui Trurl, ca indeterminiști, se comportă de fapt în conformitate cu teoria dar contrar oricărui bun simț, că această teorie prevede curbura cozilor lor, cu care distrug satele și semănăturile ?

     [...]

     Asta i-a dat lui Clapauțius prilejul de a publica o lucrare excepțională cu titlul „Transferurile covariante de la balauri la balaurași, sau cazul special de trecere de la stări interzise din punct de vedere fizic la stări interzise din punct de vedere al poliției.”

      [...]

     Ar fi auzit numai termeni enigmatici, precum: „calculator de balauri”, „transformație necodală”, „slabe reacții balaurice”, „difracție și dispersare a balaurilor”, „balaur tare”, „balaur moale”, „dracoprobabilisticus”, „spectrul incontinuu al bazileului”, „balaur în stare de trezie”, „anihilarea unei perechi de balauri ca tauri contrarii în cîmpul de deremorcare generală”, etc.

     [...]
   
     Clapauțius lucră multă vreme în Prestopondia, angajat de împăratul Uimitoslav Ampetrițius, care era gata să-i dea chiar fata de soție, numai să scape de balauri.
  
Stanislaw Lem Ciberiada – Expediția a treia sau balaurii probabilității (1965)

*********************************************************************

     Așadar, dacă chiar iei în serios spațiul configurativ ergodico-”moisilian”, riști să te transformi din inginer într-un Uimitoslav Ampetrițius (deremorcat), cu niște reacții balaurice atît de slabe încît nici o balauriță nu va mai fi dispusă să se coalizeze cu tine în vederea unei  herborizări  reciproc fericite.

*********************************************************************

     Departe de mine gîndul de a deprecia matematica ― ea este una din cele mai formidabile creații ale spiritului uman ― în mare parte dezvoltată fără vreun impuls practic, dar de o utilitate și frumusețe incontestabilă.

     Dacă, încă din clasele mici, ați respins-o, vina incumbă, în primul rînd, manualelor și, mai ales, profesorilor. Asta fiindcă majoritatea dascălilor și/sau autorilor (de ambe sexe) n-au pătruns cu adevărat miezul a ceea ce împărtășesc celorlalți (vezi-l mai sus pe ”inginerul-prof-DÎRDOC” «Doctor-Docent-etc.» Moisil).

     De altfel o titulatură mult rîvnită și de ”prim-analfabeta” noastră  națională ADI (Academician-Doctor-Inginer) – pre numele ei Elena Ceaușescu.

     Însă trebuie să fim conștienți de propriile limite. Colțișorul de Univers unde ne facem veacul nu-i decît o minusculă singularitate, strecurată între Scylla infinitului mare și Charybda infinitului mic. Doar aici, pe Pămînt, aceste două domenii apar drept distincte, lăsînd loc, între ele, unor condiții fizice cu totul excepționale (ce au permis, printre altele, apariția vieții). Restul Cosmosului nu cunoaște decît extremele: hăul vidului înghețat, întrerupt, pe ici, pe colo, de aglomerări de materie clocotitoare. În giganticele corpuri stelare, infinitul mic generează cantități fenomenale de energie, structurînd direct infinitul mare al galaxiilor. Deci cele două nesfîrșituri sînt în interacțiune strînsă și permanentă, la o scară și o complexitate ce pune probleme chiar și celor mai fertile imaginații.

     Fizica și matematica ne-au permis să înțelegem și să stăpînim (parțial) micul nostru colțișor de lume. Cînd însă vrem să coborîm foarte jos sau să urcăm mult în sus este firesc să ne ciocnim de niște margini. Cu privire la depășirea lor I. E. Tamm era optimist, Stanislaw Lem mai degrabă ironic (pagina precedentă) și pesimist (în Solaris):

      ...această lucrare se ridica împotriva oamenilor înşişi, era un veritabil rechizitoriu împotriva speciei noastre, o carte turbată şi seacă prin formulele ei matematice scornite de un autodidact; după ce publicase mai întîi o serie de contribuţii remarcabile la anumite domenii, Grattenstrom a încercat să arate în această lucrare de numai cîteva zeci de pagini că realizările ştiinţei, chiar şi cele mai abstracte, cele mai înalt teoretizate şi matematizate, se află, în realitate, foarte aproape de o concepţie preistorică, antropomorfă a lumii. Hăituind în formulele teoriei relativităţii, în ale teoremelor cîmpurilor de forţă, în parastatică, în ipotezele cîmpului cosmic unitar orice urmă de obiect, tot ce înseamnă pentru noi consecinţa simţurilor noastre, a alcătuirii organismului omenesc, a limitelor şi imperfecţiunii fiziologiei noastre animale...      

     De fapt Lem expune aici un rezumat literaturizat al faimoasei conjecturi kantiene despre incapacitatea funciară, proprie spiritului uman, de a cunoaște cu adevărat ”lucrul în sine” (Das Ding an sich). Pînâ la ”ipoteza ergodică” și fizica cuantică mai urma să se scurgă vreun secol.

     Și uite așa, încet, încet, am ajuns la transcendental. Cum, vorba marelui Aristotel, ”undeva trebuie să ne oprim” (ananke stenai),  din acest punct de frontieră lansez o opinie cu care mă aflu în deplin acord :

     Știința poate curăța religia de erori și superstiții, iar religia poate curăța știința de idolatrie și absoluturi false. (Ioan Paul al II-lea)


*********************************************************************


     MAREA PATĂ ROȘIE DE PE JUPITER – vizualizarea infernalei complexități a termodinamicii.  Tot departe de extremele vidului cosmic și de fierbințeala stelelor supra-gigante. Dar la fel de departe și de calmul pămîntean.

     Pentru această formațiune persistentă nimeni nu poate oferi vreo explicație (fie ea chiar matematico–ergodico–moisiliană).

*********************************************************************

     





























































[1] Cu toate că mecanica cuantica bulverseaza radical situația și aici Relativitatea face foarte dificilă introducerea noțiunii de interacțiune ne-punctuală.

Comments

Popular Posts